Ik zou de verwijzing alleen heel subtiel doen. Dus geen gedichtje of zin die direct verwijst naar een overledene. Een geboortekaartje is iets positiefs. Maak het niet te zwaar. Daarbij worden levende grootouders (die toch ook een keer komen te overlijden) niet op deze manier genoemd. Een mooie manier is een vernoeming in de 2e of 3e naam, samenvoegen van 2 namen, of een moderne draai aan een ouderwetse naam geven (hoewel de oorspronkelijke naam ook heel mooi kan zijn). Zaken als vlinders, zwaluwen en sterren verwijzen inderdaad ook vaak naar miskramen, doodgeboren kinderen of overleden gezinsleden.
Ja in een normale situatie kan je je moeder of vader deel laten zijn. A. Je zwangerschap (echo, shoppen, praten, je bevalling zelfs in mijn geval) dus als je dat al allemaal niet meer hebt kan je ze toch op die manier erbij betrekken en voelt het alsof ze toch erbij zijn zeg maar.... Dat is niet zwaar of verdrietig maar juist mooi (alsof ze er toch nog een beetje bij zijn) ik denk dat het juist een teken van goede verwerking is en moed om zoiets te kunnen doen. Niet iedereen is daar (al) aan toe dus als jij dat wel bent zou ik je niet laten tegenhouden door meningen van andere mensen (die vaak (ik zeg niet altijd) nog fijn allebei hun ouders hebben. Dood en nieuw leven gaan vaak hand in hand als je het mooi doet is er niets verdrietigs aan maar juist mooi! Mijn vader vond het prachtig ; zo was m'n moeder er toch nog een beetje bij zei hij en onze zoon voelt nog elke dag als haar cadeautje 😍