Al heel lang zit ik te twijfelen of ik weer een kat zal nemen of niet. Mijn vorige is 3.5 jaar geleden overleden en toen was m'n dochter net geboren dus had ik even andere dingen aan mn hoofd dan een nieuwe kat. Nu denk ik er toch weer steeds vaker aan. Maar...ik ben intussen verhuisd en woon op een redelijk kleine flat. De kat zal dus altijd binnen moeten blijven. En heeft niet echt de ruimte. Daarnaast ga ik tijdens het seizoen zo'n beetje om t weekend naar de camping en natuurlijk de zomervakantie. Tijdens de vakantie zou de kat dan natuurlijk naar een pension kunnen, maar niet al die weekenden natuurlijk. Elke keer meenemen lijkt me geen optie maar steeds alleen thuis laten ook niet. Ik werk 3 dagen, dus hij/zij zou 3 dagen overdag alleen thuis zijn. Wat zouden jullie doen? In deze situatie tóch een kat/poes aanschaffen? Of juist neit? En waarom wel/niet? Kan ik beter een poes of kater nemen of maakt dat niet uit? Ik ben benieuwd naar jullie feedback.
Als je een binnenkat wil, kun je denk ik het beste naar het asiel gaan. de mensen daar weten wat voor kat je het beste kan nemen dan. maar een kat 3 dagen alleen laten?? dat vind ik zielig. een kat moet ook eten toch? en aandacht niet te vergeten. Er zijn katten die het huis vernielen als ze eenzaam zijn: in huis pissen, behang krabben etc.. ook niet fijn
Volgens mij ben je er zelf al uit... Je titel geeft aan dat je twijfelt. Bij twijfel moet je NOOIT een huisdier willen nemen. Daarnaast noem je zo veel dingen die voor een kat niet handig zijn, dat je volgens mij zelf wel weet dat het geen verstandige keuze is om een kat te nemen.
Maar dat zou dus inhouden dat werkende mensen nooit een kat kunnen hebben? De meeste mensen die ik ken met katten werken gewoon dus zijn de katten overdag alleen thuis. Ik heb t uiteraard niet over 24u he, maar gewoon een werkdag.
Tuurlijk hebben werkende mensen dieren. En die dieren zijn ook wel eens alleen, ook wel een hele dag. Maar als je drie hele dagen werkt en om het weekend op de camping bent en ook aangeeft dat je bijna geen ruimte hebt, lijkt het me geen ruimte voor een kat.
Zelf hebben wij een binnenkat uit het asiel gehaald (beestje durft niet naar buiten) en ik overdag altijd alleen thuis. Het scheelt dat wij een slaapkat hebben, dus overdag slaapt ze erg veel en als wij thuis komen krijgt ze lekker veel aandacht. Dit gaat erg goed. Wij gaan twee keer per jaar een weekend weg en dan blijft ze ook gewoon thuis (wel komt elke dag iemand langs voor knuffelen en eten geven). Toch merk je dat dan wel aan dr dat ze ons mist. Door omstandigheden (was absoluut niet de bedoeling namelijk) is ze in de zomer twee weken alleen geweest (wel elke dag een uur aandacht van iemand). Dat kon ons beestje aan, maar ze was (en wij eigenlijk ook) blij dat we weer thuis waren. Een weekend alleen gaat prima, maar veel langer niet. Ik denk toch dat het heel erg per kat scheelt. De ene kat heeft toch meer aandacht nodig dan de andere. Misschien zou je kunnen overwegen om er twee te nemen, dat ze elkaar kunnen vermaken.
Lastig, als je wel graag een kat zou willen, maar de situatie niet helemaal ideaal is. Het moeilijkste is eigenlijk dat het per dier verschillende is hoe ze ermee omgaan. Katten die altijd al binnenkatten zijn geweest, zijn niet anders gewend. Maar een kat die buiten gewend is, ineens binnen houden, is een slecht idee. Qua ruimte geldt hetzelfde eigenlijk. Sommige katten vinden het prima, maar andere katten lopen tegen de muren op..Heeft ook weer te maken met drukte in huis en plekje om zich te kunnen terugtrekken. Er moet ook wel genoeg ruimte zijn (vind ik) voor de kat om zijn energie kwijt te kunnen, zeker als hij niet naar buiten kan.. Dat een kat overdags alleen thuis is, als je aan het werk bent verschilt dus óók per kat. Over het algemeen kunnen katten prima een tijdje alleen vertoeven, maar bijv. de kat van mijn buren, die schreeuwde de hele buurt bij elkaar als ze alleen was. Vond ik erg zielig om te horen. Buur heeft hem uiteindelijk dan ook weggegeven aan iemand die wél thuis was de hele dag. Persoonlijk vind ik hier de overweging wel eindigen, want als ik zelf een seizoen lang om het weekend naar een camping zou zijn, zou dat betekenen dat ik mijn kat zeker 2 nachten alleen thuis moet laten, en dat zou ik niet willen + kunnen. Meenemen in de weekenden vind ik ook geen optie (wat je zelf ook al zegt). Een kat is meestal graag in zijn eigen omgeving. Dat waren zo'n beetje mijn gedachten erover..
ik heb 4 katten en gaat prima. 4 jaar terug werkte ik fulltime en waren ze hele week alleen, geen enkel probleem. En bij een weekend weg zette we gewoon 3 grote bakken voer neer en 3 bakken drinken. Dan houden ze het wel 2,5 dag uit hoor.
Dat is voor mij inderdaad ook m'n grootste bezwaar. Alle andere zijn nog wel te overzien, maar die weekenden he...
Wij hebben 2 katten en werkten ook allebei fulltime (man nog wel maar ik ga na mijn verlof parttime werken) Is altijd goed gegaan hoor! Daar is een kat toch veel makkelijker in dan een hond. Alleen zijn wij niet elk weekend weg. De paar keer dat we dat gedaan hebben, hebben we gewoon wat meer voer neergezet. Gaat prima!, vooral omdat ze met zijn 2en zijn... weet niet of een kat in zijn eentje zichzelf kan vermaken een heel weekend??? Zal misschien per beestje verschillen.
Mijn moeder woont in een apartement, werkt fulltime, en gaat ook wel eens weg. Toch heeft ze een kat. De kat doet ze savonds naar buiten en smorgens haalt ze hem beneden bij de ingang weer op. Als ze een enkele keer een weekend weg is, zet ze genoeg voer enzo neer. Gaat prima. Zelf heb ik ook een kat, en we woonden tot voor een half jaar terug ook in een flat. Ook onze kat ging savonds naar buiten en haalde ik smorgens op. geen enkel probleem mee. Succes met je keuze!
Nou ben ik sowieso niet echt een dierenmens dus ik neig altijd sneller naar nee, maar in jou situatie zou ik het echt niet doen.. Het geeft zoveel gedoe, geregel, en je moet ook nog eens meer schoonmaken. Het zou voor mij niet opwegen tegen een leuk dier in huis.
En andere opties...als een kat inderdaad niet gaat lukken? Een hond is sowieso geen optie, dat kost nog meer tijd/ruimte/geregel. Een knaagdier? Wat voor een? Een goudvis? Zo saai in een vissenkommetje Bedankt voor alle reacties trouwens hoor, jullie zeggen eigenlijk vooral wat ik zelf ook al dacht, zowel de voor als tegen argumenten haha.
Nahh een goudvis is echt saai! Een konijntje??? Leuk voor je dochter misschien? Al moet die ook op tijd eten hebben haha, is misschien een probleempje in de weekenden. Weet je, een kat is wel erg zelfstanding, dat is zo fijn aan die dieren! Ze weten zelf de kattenbak wel te vinden. En als ze op tijd hun natje en droogje hebben vinden ze het al lang goed!
Ja lijkt mij ook wel, je zou 2 kooitjes kunnen aanschaffen. Lijkt me makkelijker dan die grote bak mee te sjouwen naar de camping. Wij hebben vroeger cavia's en konijntjes gehad en meen me te herinneren dat die best grote kooien nodig hebben. En er zijn speciale kleine reiskoffertjes!
Hoewel..praktisch gezien is dat natuurlijk wel makkelijk, maar lijkt me voor zo'n beestje ook behoorlijk stress, elke keer heen en weer gesjouwd worden.
Bij twijfel niet doen.... Vogens mij vind je het allemaal een hoop gedoe (en dat is ook zo) dus ik zou nog een jaartje wachten tot je het echt zeker weet! En een vis....tsja dan jan je net zo goed een leuk schilderij ophangen
Als je een kat neemt, neem iig geen mannetje. Die hebben meer ruimte nodig als een vrouwtje. Verder ligt het helemaal aan de kat zijn karakter. Die van ons is ook regelmatig een weekendje alleen en kan daar goed tegen. Ik heb zo'n automatische voerbak en heb niemand nodig om te voeren als ik een weekendje weg ga. Misschien moet je eens gaan kijken bij het asiel, daar kennen ze de karakters van de verschillende katten. Bij een kitten weet je nooit wat het gaat worden.
Ik heb alleen de nadelen voor mezelf opgesomd (het gedoe), de positieve dingen staan gewoon vast natuurlijk ik heb ze alleen ni genoemd