Ik wil mijn dochtertje binnenkort groente en fruit gaan geven dus ben mij hierin aan het verdiepen. Nu lees ik overal dat mensen in overleg met het CB bijvoeding zijn gaan geven. Hebben jullie dit allemaal gedaan? Ik word er een beetje opstandig van Het is toch mijn kind dus ik beslis wanneer ik begin.. wanneer ik denk en vind dat ze er aan toe is? Ben benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan!
gewoon zelf naar ons kindje gekeken en zelf begonnen met bijvoeding. zonder overleg met het cb. De flessen gingen wel heel snel op en ze had dan nog honger. dat was bij ons het moment dat we met bijvoeding zijn begonnen en het ook goed ging. CB vond het trouwens prima bij het volgende bezoek hoor.
Als jij het niet wil overleggen, doe je dat toch gewoon niet . Tis idd jouw kind en je moet het dus zelf weten. Het kan wel zo zijn dat het CB handige tips of aandachtspunten heeft. Zeker als kindjes te maken hebben met verhoogde kans op allergieën of andere gezondheidsproblemen. Ik heb het niet echt 'overlegd' ofzo... het kwam gewoon ter sprake bij de controle van 4 mnd en toen heb ik zelf besloten wanneer we begonnen, dus tis maar net wat je overleggen noemt! En tja, dat er veel moeders zijn die wél overleggen met het cb, vind ik op zich niet zo raar. Er zijn ook best veel CB's die wel goed meedenken, ondanks alle (meestal negatieve) verhalen...
Hier niet, ik had het boek van Stefan Kleintjes en dat vond ik duidelijk genoeg. Op ons CB zeggen ze ook nauwelijks iets over voeding, bijv bij de 7,5 controle dat je brood mag geven, had ik al gedaan, prima dus. En yoghurt dat dat niet perse hoefde omdat ik BV gaf. In ons groene boekje staat ook niets. Als ze niks vragen jij ook gewoon niet doen Als ze gewoon zeggen wat ze wanneer hebben kunnen, prima toch, mooi beamen.
Wij hebben het ook zelf besloten. Wel de richtlijn aangehouden dat je niet voor 4 maanden moet beginnen. Met 4 maanden kreeg ze rijstebloem in 1 fles en met 5 maanden zijn we begonnen met groente en fruit. Met 6 maanden consult heeft de CB arts een voedingsschema opgeschreven wat we konden gebruiken. Moet zeggen dat ik dit aardig volg, maar vooral omdat we ons er wel in konden vinden.
Oke dus veel van jullie hebben ook niet perse overlegd. Het is niet dat ik perse niet wil overleggen hoor! Maar ik heb volgende week pas een afspraak staan.. maar de kleine geeft nu al aan een ander ritme en meer eten te willen. Ik weet heel goed hoe ik dat wil gaan doen dus vandaar mijn vraag. Allergieen etc. hebben wij gelukkig geen verhoogde kans op. Heb wel getwijfeld die icare lijn te bellen.. maar daar heb ik de vorige keer dat ik belde ook niet veel aan gehad. Tot nu toe blijkt mijn moedergevoel het steeds wel juist te hebben. Dus dan ga ik nu ook maar gewoon dat moedergevoel volgen!
Ik overleg helemaal niks met het CB. Als je een beetje onzeker bent kan ik me voorstellen dat je het fijn vindt dat het CB er is, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad met hen te overleggen. Ik google de opvoeding van mijn kind wel bij elkaar, gaat hartstikke goed!
Ik heb ook niks overlegd. Toen zl vier maanden was zei de arts dat ik met bijvoeding mocht beginnen, maar niet noodzakelijk was. Ik wilde pas met 6 maanden beginnen en dat vond ze prima (al had ze dat niet gevonden, dan was ik alsnog met 6 maanden begonnen).
Hier gister toevallig aan cb gevraagd en ze zei dat zodra hij aan de rijstebloem gewend is, hij ook mag gaan wennen aan fruit en groente.. Ikzelf had vorige week ook al wel willen beginnen met rijstebloem, maar hubbie vindt (nu nog) dat alles in overleg moet met cb . Nu is ons cb totaal niet moeilijk, ze geven echt advies en wat wij er mee doen, moeten we zelf weten. Alles wat ik voorstel, vonden ze tot nu toe ook prima Wij gaan naar een speciaal cb voor prematuur/dysmatuurbaby's, dus misschien ligt het dan ietsje anders dan voor een kindje wat gewoon op tijd geboren is. Lars is nu dus 4 maanden, maar op het cb zien ze hem als 3 maanden qua ontwikkeling zeg maar (en qua voeding dus toch als 4 maanden)
Ik heb helemaal m'n eigen plan getrokken qua voeding. Af en toe wel een vraag gesteld aan het CB, maar ik heb nog nooit een antwoord gekregen op voedingsvragen waar ik echt wat aan had. Ze leken wel te onzeker om advies te geven (Als u dat wilt kunt u dat doen, Dat lijkt me wel goed, dat soort non-antwoorden). Nou heb ik ook gewoon de reguliere adviezen gevolgd (6 mnd BV, daarna bijvoeding introduceren), dus ze konden er verder ook weinig van vinden. Als je écht iets heel anders wilt doen dan het algemene advies (zoals bijvoeden voor 4 mnd) zou ik het wel even overleggen en niet zomaar beginnen. Een week wachten is dan toch niks?
Qua voeding moet je de geboortedatum hanteren en niet de uitgerekende datum. Dus wat dat betreft maakt het niet uit of je kindje te vroeg of te laat geboren is. De darmen gaan pas wennen aan melk wanneer ze geboren zijn, en vanaf dat moment telt de "darmleeftijd", tenminste, zo is mij uitgelegd door het CB (een heel fijn CB trouwens, in tegenstelling tot sommige verhalen). Het CB is er om te adviseren. Wat je doet met de adviezen is aan jou Wel zijn ze hier heel soepel, "moeders weet best" principe, maar die adviserende rol houden ze. Het CB moet een plek zijn waar je naar toe durft te stappen als je om advies verlegen zit, maar laat je niet hun wil opleggen. Jij maakt je kindje elke dag mee, zij niet. Dat is ook het principe bij het CB waar ik loop. Mijn zoontje is 2 weken te laat geboren en ik vroeg me dus bij mijn vorige bezoek aan het CB ook af of ik 2 weken eerder met fruit/groente mocht beginnen maar dat is dus niet het geval. Ik overleg ook met het CB ivm mijn allergieen, maar ik kijk ook naar mijn kindje. Hij is nu bijna 6 maanden oud en ik merk dat hij om meer voeding gaat vragen. Volgende week moet ik weer naar het CB dus zal op dat moment advies vragen over bijvoeding. Wel krijgt hij al vanaf 4 maanden rijstebloem en probeer ik nu al wat uit met extra drinken naast melk (maar hij vind het niet lekker).
Uk, ik geloof niet dat het klopt wat jij (of jouw CB) zegt hoor! In ieder geval niet voor kindjes die prematuur zijn (voor de 37 weken geboren). Maar on topic: ik overleg nooit met het CB. Ik heb 1 of 2 keer een vraag gesteld en ook zo'n kul-antwoord gekregen inderdaad ("als u denkt dat... blablabla"). Dus ik stel mijn vraag aan mijn moedergevoel en dat geeft altijd het goede antwoord, haha!
Ja ik heb nu ook echt mijn eigen plan getrokken, en tot nu toe reageert ze er prima op! Een week is wel te lang als je al aan het maximale zit qua voeding en je baby boos wordt als de voeding op is..
Ik snap dat je je kind niet een week lang honger wilt laten lijden, maar weet je zeker dat bijvoeden beter is dan wat meer melk geven? Ik begrijp een beetje uit je manier van schrijven dat je kind nog geen 4 mnd oud is. En dan weet ik niet welke van beide adviezen (geen bijvoeding vs niet meer dan 1 liter kv) je het beste los kunt laten. Bel ze anders even.
Nog nooit iets overlegd, ik doe gewoon wat mij het ebste lijkt. Nu doe ik ook geen gekke dingen (behalve Rapley bijvoeden misschien) maar ik lees me goed in en maak afgewogen beslissingen. Tja en dan heb je me toch ook niet zomaar weer omgepraat dus wellicht sta ik er ook niet echt voor open
Mijn zoontje is bijna 4 maanden, en we gaan dan beginnen met fruit. Hij is een hongerlapje dus mijn gevoel zegt dat hij er echt aan toe is. Ik doe dit niet in overleg met het cb want ik volg mn gevoel. Daarbij is dit mn tweede kindje en dat maakt het wel wat makkelijker we gaan naar t cb voor de prikjes en t wegen en meten, hun adviezen f ik niet, vind ons cb niet erg veel toegevoegde waarde hebben
Nee hoor, het klopt wel. Ook bij een prematuur kind dat verder gezond is, en meteen met voeding mag starten, start de ontwikkeling van de darmen vanaf de geboorte. Voor de voeding hoeft voor een prematuur ook niet gecorrigeerd te worden op leeftijd, tenzij er daar medische redenen voor zijn, of tenzij de kinderarts dat nadrukkelijk aangeeft.
nog nooit gehoord dat zoiets bestaat! Hoe heet dat cb dan? En waar zitten ze? Dat was wel even offtopic. Ontopic: TS, als je wilt afwijken van de standaard landelijke richtlijnen voor bijvoeding zou ik wel even overleggen met het cb. Ze zijn er niet voor niks. Zolang je dat niet doet, en geen gekke dingen van plan bent qua introductie en je echt goed inleest, kun je natuurlijk gewoon een eigen plan trekken. CB zijn niet alwetend, soms geven ze de meest belachelijke adviezen, maar ze houden wel in de gaten of de kinderen niet blootgesteld worden aan vreemde wensen en ideeen van ouders. (vlees geven bij 3 mnd, ik noem maar wat)
Nou over een weekje is ze 4 maanden.. en ben nu net vandaag begonnen met rijstebloem dus zoveel wijk ik niet af. Over een week wil ik dus beginnen met fruit/groente. Mijn beslissingen zijn ook weloverwogen en doe ook niks geks vind ik. De kleine heeft dat elke keer wel gehad.. steeds iets te vroeg behoefte aan meer. Maar ze groeit precies volgens de gemiddelde lijn dus volgens mij valt het allemaal wel mee. Ben meer voor het kijken naar je eigen kind. Daarbij... Wij kregen het ook al eerder dan 4 maanden. Ik zelfs veel eerder en toen kon en mocht het allemaal ook. Wil niet zeggen dat ik me daarom niet aan de huidige adviezen wil houden want ik wil natuurlijk ook het beste voor mijn kind! Maar een paar dagen doe ik dan niet moeilijk over.