Ervaringen slaapcoach?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mythique, 27 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ladies, mijn zoon van 3 is al geruime tijd elke dag voor 5 uur wakker (met geruime tijd bedoel ik bijna 2 jaar). Een paar weken geleden zijn wij eens gaan googlen naar een slaapcoach en naar aanleiding daarvan dacht wij we gaan het toch nog een keer zelf proberen.

Net zoals met zindelijkheid hebben we voor hem een A3 vel opgehangen, grote stickers gekocht en er ook nog snoep tegenaan gegooid en het ging best goed! Na een dag of 4 krijsen en schreeuwen bleef hij netjes tot aan het zonnetje in zijn bed liggen, af en toe zelfs met uitschieters naar half 7! In die twee weken was het alsof er een grijze laag van mijn leven werd gelift. Ik had weer energie, ruimte voor een concert, bedrijfsuitjes en een avondje naar de kroeg!

Maar inmiddels heeft zoonlief weer compleet schijt aan stickers en snoep. Hij staat gewoon weer om kwart voor 5 bij ons aan het bed en denken we er toch serieus over na om zo'n slaapcoach in te schakelen. Die coach is alleen niet gratis... je zit toch snel aan de 500 euro. Als het werkt zeg ik iedere cent waard maar het vergroot wel de stap. Ik ben dus op zoek naar ervaringen. Iemand een dergelijke coach ingeschakeld? Hoe is het bevallen? Wat waren de kosten? Wie raad je aan of juist af?

Ik hoop dat er wat reacties op komen, er is niet heel veel over te vinden.

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Wij hebben toen dochter baby was een slaapconsult gedaan met Stephanie Lampe. Weggegooid geld eerlijk gezegd. Er kwam niks uit dat niet ook in haar boek stond.

Misschien dat het met een 3-jarige anders is hoor, maar dit is mijn ervaring met een 'coach'.

Snap trouwens dat je geen energie overhoudt met die tijd van opstaan. Hoe laat gaat je kindje naar bed? (Puur uit nieuwsgierigheid want mn dochter valt echt om van vermoeidheid tussen de middag als ze voor 6.30 wakker is.)

3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Bedankt voor je reactie. Op het moment valt hij inderdaad ergens rond half 4 in slaap als hij niet actief bezig gehouden wordt en dan moeten we hem echt in bad zetten om hem nog een uurtje wakker te krijgen om te eten... het is echt drama :cry:.

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier vanuit het cb een (ortho) pedagoog gehad voor de slaapproblemen van zoontje.
    Kost niks, en na 3 bezoeken en goede tips was het opgelost.
    Mocht 11 sessies, maar had aan 3 genoeg.

5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ah bedankt, zal eens googlen op de orthopedagoog. Geen idee wat het is :).

Mag ik vragen wat de problemen waren en hoe oud hij toen was?

6. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Pfoe, ik ben ik veel dingen meegaand en mogen de kindjes ook hun offdays hebben maar een heel huishouden saboteren midden in de nacht is niet houdbaar en niet oké.

Ik zou serieus aan denken de deurklink omhoog te zetten en consequent in zijn sop gaar te laten koken. Uiteraard zou ik het elke avond blijven uitleggen maar niet meer toestaan dat hij de kamer uit komt. Dan wordt het vast gillen maar ik zou doorzetten.
    Van halve nachten krijg je op den duur ook gewoon serieuze gezondheidsklachten en als dat door ziekten oid komt dan is dat zo maar gedragsproblemen nee, gewoon echt nee.

lies276 en humptydumpty vinden dit leuk.
  7. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Mijn zoontje wilde overdag bijna niet slapen, en in de avond was het een hysterisch drama. Kind helemaal overstuur tot kotsen toe. En als ie dan na 5 uren strijd en hysterisch gekrijs eindelijk sliep, werd ie midden in de nacht wakker en begon het hele circus opnieuw.
    Hij sliep zo'n 5-7u per 24uur op het laatst en we waren allemaal kapot. En murwgeslagen waardoor we niet meer wisten hoe de cyclus te doorbreken.

Ik heb toen het cb gebeld voor hulp. Want we gingen er helemaal aan onderdoor.

Slapen was altijd al wat moeilijk maar vanaf 8mnd ging het bergafwaarts. Met 11mnd heb ik aan de bel getrokken.

Orthopedagoog vertelde me dat je tot je kind 4jr is, je bij opvoed of slaapproblemen altijd hulp via cb van hen kunt krijgen.

Athina vindt dit leuk.
  8. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik heb het al een keer aangekaart bij de CB arts en het enige wat ze deed was me laten terugbellen door de verpleegkundige met meer ervaring op slaapgebied die vervolgens tips gaf om een kind op bed te krijgen... na 20 minuten aan de telefoon was het ja, ja, dan weet ik het ook niet.

Maar ik ga nu nog eens terugbellen en vragen om een doorverwijzing. Nogmaals dank!

Panter vindt dit leuk.
  9. Treez

Treez Niet meer actief

Je beloningssysteem kan nog verbeterd worden. Kan hij enkel stickers of snoep verdienen? Of werk je ook ergens naar toe? Bijv. bij drie stickers een grotere beloning en dan bij voorkeur een sociale beloning, zoals samen iets doen/ extra aandacht. Volgende keer meer stickers voor de beloning enz. Zit er een opbouw in wat hij moet kunnen? Is het voor hem concreet genoeg enz.

Ik denk dat je hier nog wel meer uit kan halen. Icm eventuele aanpassing van jullie reactie op zijn gedrag. Je hebt het wel over een jarenlang patroon wat doorbroken moet worden. Dat betekent vooral voor jullie een goed plan, consequent blijven, vol blijven houden, en een lange adem hebben. Ik ben van oorsprong orthopedagoog, maar geen werkervaring met jonge kinderen. Misschien dat ik toch wat kan meedenken (al zal mijn kennis ook niet altijd up to date zijn).

Blijdorp en Syane vinden dit leuk.
  10. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Goede tips. Het is de kunst om het beloningssysteem langere tijd vol te houden.
    Verder kan je wellicht ook nog meer de nadruk leggen op negeren van negatief gedrag en belonen van positief gedrag.

Treez vindt dit leuk.
  11. Treez

Treez Niet meer actief

#11 Treez, 27 nov 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2018
    Precies. Bijvoorbeeld bij drie stickers totaal een beloning, maar geen stickers kwijtraken als het niet lukt. Leg je weer teveel de nadruk op het negatieve.

Daarnaast ook rekening houden met zijn sociaal-emotionele ontwikkelingsleeftijd. Het is vaak dan nog heel moeilijk om te weten wat wel en niet mag. Er is nog geen intern geweten wat vertelt wat wel en niet goed is en daardoor ook geen schuldgevoel. Hooguit het idee dat het niet mag. Het kunnen houden aan regels is nog heel erg afhankelijk van jullie aanwezigheid. Dit betekent concreet gezien heel veel herhaling en kleine stapjes, zodat er een idee ontstaat van dit mag niet. De drang om iets wel te doen is echter best nog groot en helemaal als jullie niet zichtbaar zijn. Straffen heeft daarom ook niet altijd zin. Negeren en positieve belonen vaak wel. Je wilt juist aandacht geven aan wat hij moet leren. Dat wil je continue bekrachtigen en laten inslijten als nieuw gedrag. Het moet voor hem zichtbaar zijn wat er van hem verwacht wordt op het moment dat hij in de verleiding kan komen.

Op zijn kamer wachten totdat hij opgehaald wordt, is best lastig. Hoe lang moet je wachten? Elke ochtend onthouden dat je moet wachten? Beloningssysteem moet voor hem direct zichtbaar zijn bij het wakker worden, alternatieven wat hij wel mag doen, moet duidelijk zijn. Bijvoorbeeld foto’s met wat wel en wat niet mag (met een dik kruis er doorheen).

In eerste instantie ook niet te lang hoeven wachten (beter opbouwen en succes laten opdoen) en de tijd moet enigszins zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld een slaaptrainer als wekker die aftelt. Op de groep waar ik ooit werkte, gebruikte we een slaaptrainer die dmv sterretjes liet zien hoe lang het nog duurde (hoe minder sterretjes hoe korter en dat gaf wat houvast voor de duur dat het kind het nog moest volhouden).

Syane vindt dit leuk.
  12. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    dit! Met 3 jr kun je best uitleggen dat dit niet kan. Desnoods mag hij even zelf tijdje in zn kamer spelen. We deden dit ook met mn dochteren vaak viel ze dan al spelend vanzelf weer in slaap. Hier mogen de kinderen voor 7 uur absoluut niet hun gedeelte van de bovenverdieping af. Huilen en schreeuwen verandert hier niets aan, tenzij er echt iets is natuurlijk.

13. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Bedankt voor de reacties.

@Treez ik zal in PB nog een keer uitgebreider reageren maar heb nu alleen een telefoon. Aangezien ik om ervaringen met een slaapcoach vroeg en niet om tips om het gedrag te veranderen heb ik niet alles neergezet in de openingspost. Vaak krijg je van die reacties als: 'dat gedrag zou ik nooit accepteren' en daar heb ik dus helemaal niets aan. In dergelijke topics al zo vaak gezien. Daarom staat deze ook in mama en gezin.

Nogmaals, mocht iemand ervaring hebben met een slaapcoach a la Susanne Willekes (daar dacht ik in eerste instantie aan namelijk) dan hoor ik het heel graag!

Caithy en Treez vinden dit leuk.
  14. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Wij hebben een slaaptrainer aangeschaft voor Mn oudste zoon. Die was elke nacht wakker, schreeuwen, huilen etc. En elke dag om 5:00 wakker. Dat ding heet Sam het lam ofzo.... een schaap iig. Rood lampje = niet uit bed en niet huilen/schreeuwen etc. Oranje lampje (gaat +- een half uur voor het opstaan aan) = rustig spelen op je kamer lezen bijvoorbeeld. Groen lampje = naar papa en mama. In combinatie met een sticker beloningssysteem. Als hij 5 stickers had verdiend mocht hij een cadeautje uitzoeken. Na een week sliep hij van 19:30 tot 7:00 en doet dat nog steeds.

15. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    O sorry, zag net je laatste post. Geen ervaring met een slaapcoach. Veel succes, het is killing :cry:

16. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    We hebben inderdaad zo'n wekker ;). Maar dank voor je reactie!

17. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik ben het hier mee eens. Met 3 jaar begrijpen ze echt wel dat het nog geen ochtend is. Dan maar een paar nachten ellende, dit is ook drama toch?

Even heel praktisch gedacht ook: hoeveel uur slaapt hij nu ‘s nachts? Want het klinkt alsof hij rond half 5/5 uur naar bed gaat? Onze dochter slaapt ongeveer 12 uur ‘s nachts, dus als zij rond die tijd zou gaan slapen, dan wordt ze ook vast erg vroeg wakker...
    Het lijkt er dus op dat je dit ritme moet door breken.

Heb je een slaaptrainer? Kun je het elke week een half uur proberen op te schuiven? Het is nu nog lekker donker ‘s morgens, dus je kunt nog een hele tijd volhouden dat het echt geen ochtend is.

Hoe ziet het dagritme er verder uit? Gaat hij wel lekker slapen ‘s avonds?

Geen ervaring met een slaapcoach, zou dat niet meer geschikter voor echt kleintjes zijn? Vanaf 2,5/3 jaar kun je ook een en ander met ze bespreken.

Edit: zie nu dat je niet echt tips zoekt, maar alleen de ervaringen met de slaapcoach. Zal het toch laten staan, hopelijk wordt het snel beter voor jullie allemaal!

18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Een kennis heeft een slaapcoach gehad. Die deed het volgende: De coach gaf aan dat je als ouders je gedrag ook moet veranderen. De sleutel ligt bij jezelf. Wat laat je toe en tot hoe ver wil je veranderen. Kind was medisch gecontroleerd en er was echt sprake van een gedragspatroon.

Beloningssystemen hebben heel weinig zin. Het kind moet het namelijk zelf doen. Ook zonder beloning. Daarbij beloon je iets wat vanzelfsprekend zou moeten zijn. Kind van kennis verviel altijd in zijn gedrag toen de beloning wegviel. Of wilde meer etc.

Ze zijn toen harder en consequenter geworden. Kind iedere avond flink toegesproken en deur ging dicht. Hoe hij ook tekeer ging ze reageerden niet. Ze combineerden dit met een licht wekker. Zodat kind kon zien waar hij aan toe was en wanneer hij wel mocht komen. Ook was er in de kamer wat boekjes of kleine speeltjes waar hij mee mocht spelen. Bij toch uit de kamer komen direct ingrijpen en terug naar zijn eigen kamer. Met daarbij flink.toespreken. Ook zijn ze gestopt met overdag slapen. En ook niet stiekem op de bank gaan slapen. De boodschap was dat hij alleen in bed mocht slapen. Uiteindelijk ging het langzaam beter en is het probleem opgelost.

19. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ts, hoe gaat het nu? Al hulp gevonden?

Deel Deze Pagina