Even een financiële vraag Wij hebben nu 2 kinderen en twijfelen over de 3e. Gevoel warmte liefde geven en tijd zijn allemaal veel belangrijker dat weet ik Maar wat is de bestedingsruimte bij gezinnen met 3 kinderen en hoeveel spaar je dan daarbij ? Het zal heel verschillend zijn maar wanneer kun je nog lekker rond komen
Dat zal per gezin heel verschillend zijn. Vraag jezelf af of alle kinderen een eigen kamer kunnen houden. Een verbouwing of verhuizing is duur. Bereken de kosten van de kinderopvang. Kunnen jullie dat betalen? En past iedereen in de auto of moet je die ook vernieuwen? En een baby is niet duur. Kinderen kosten geld als ze ouder worden! Niet alles kan je doorgeven (zeker niet op een bepaalde leedtijs). Kunnen jullie 3x winterjassen en schoenen betalen, 3x zwemlessen, 3x sporten. En vakanties en uitstapjes zijn duurder en lastiger (alles is berekend op 4 personen) met 5. En hoeveel kan je sparen voor rijbewijs en studie (kind kan natuurlijk ook zelf aan meebetalen).
Wij zijn zwanger van ons 3e kindje en moet zeggen dat ik ook wel eens dacht, kunnen we dat wel betalen? Maar we leven vrij luxe nu. sparen voor onszelf en voor de kids. Dan van alles maar iets minder en beter letten op de kleintjes
Ja hier dezelfde overwegingen. Wij sparen €75 per kind per maand en daarnaast ook zelf nog. Alles straks misschien een beetje minder maar nog steeds ruim voldoende. Ik vind het persoonlijk wel heel belangrijk dat ze uiteindelijk kunnen studeren zonder een (te grote) schuld en hun rijbewijs kunnen halen op onze kosten (mocht dat tzt nog van toepassen zijn haha). Wij gaan dus straks mocht het zover zijn wel die 75€ aanhouden per kind
Netjes hoor ! Is een mooi streven Maar dan is je maandelijkse potje ook vrij groot anders kan zoiets niet
Ik durf niet te zeggen wat het ons uiteindelijk echt gaat kosten.. Voor ons was het wel echt een afweging, de financieen. Wij gaan ook wel verbouwen omdat ik onze keuken te klein vind met 5en.. Daarnaast vind ik dat er genoeg geld moet zijn om ze alle 3 "hetzelfde" te laten doen. Dus als de oudste een sport mag doen, mag de jongste dat ook. Doorgeven van kleding gaat hier deels op (kleine maat) maar ik heb ook veel nieuwe dingen moeten kopen. Wat de toekomst brengt vind ik lastig. Hoe zal het straks met evt studeren gaan? We sparen voor dat soort uitgaven, maar of het tegen die tijd genoeg is?
Oeh die vraag is eigenlijk niet te beantwoorden. Want het hangt van zoveel factoren af. Voor mij is de maatstaf eigenlijk dat we niet enorme consessies moeten doen als er nog een kindje zou komen. Dus iedereen moet gewoon gekleed en gevoed kunnen worden, een sport beoefenen, een kinderfeestje kunnen houden, verjaardagen kunnen vieren, af en toe een uitje wat ze leuk vinden of een weekendje weg of op vakantie. Als ze iets nodig hebben voor school moet dat er gewoon kunnen komen. En ook voor evt later is het fijn als we wat opzij kunnen zetten voor hen. Kijk en als we dan ipv 3 keer een weekend weg kunnen maar 2 keer kunnen vind ik dat niet zo’n probleem. Maar zouden we helemaal niet meer wegkunnen wel, snap je?
Lastig te zeggen denk ik. Wij hebben 3 kinderen en tot nu toe nooit problemen. Ik heb zelfs afgelopen maand mijn baan opgezegd, waardoor we uiteraard nu wel wat meer op moeten gaan letten. Hier sporten ze alledrie, ze krijgen eigenlijk alles wat ze nodig hebben, kunnen ook prima 1 of 2 x op vakantie, maar wonen we wel redelijk klein (althans de bovenverdieping). Ze hebben alledrie hun eigen plekje, maar wel kleine kamers, maar dat zijn keuzes. Edit: bedragen toch even weggehaald..
Kinderen kosten geld, dus tja we zouden met 2 kinderen lekkerder rondkomen dan met 3 kinderen. Maar er zijn veel mouwen aan te passen en tenzij je nu echt al erg krap zit, dan pas je je wel aan. Kinderopvang is wel belangrijk dat je dit goed doorrekent want dat is een flinke kostenpost. En tja, je financiële situatie kan veranderen of je nu kinderen hebt of niet. Je kunt je baan kwijtraken of juist die vreselijk goede baan vinden. Je kunt ziek worden, je kunt een (flinke) financiële tegenvaller of meevaller hebben. En dan roei je met de riemen die je hebt. We hebben een tijd heel weinig kunnen sparen en goed op de centen moeten letten, maar nu ik nauwelijks meer kinderopvangkosten heb (ik werk onder schooltijd) en we minder hypotheek hoeven te betalen (lage rente), gaat het weer een stuk makkelijker.