Huis kopen: Tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovely83, 1 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij hopen dit jaar de trotse eigenaars van een eigen huis te worden.
    Nu kijken we al een poosje rond, maar weten eigenlijk helemaal niet wat nou belangrijk is om op te letten.

Hebben jullie tips?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Groot genoeg voor event. Gezinsuitbreiding, (hier nl 2 stel vrienden die niet voor een tweede kunnen faam omdat hun huis te klein is en ze hun huis niet verkocht krijgen)
    Bouwtechnische staat, ik zou ten alle tijden een bouwtechnisch rapport op laten maken, dit om in geval can gebreken de schade op verkoper te kunnen verhalen en om als onderhandeling voor de prijs te kunnen gebruiken.
    Kindvriendelijke wijk, dichtbij een basisschool naar keuze.
    Mijn menig is dat je een huis moet kopen en het meteen goed moet voelen. Ons eerste huis was mooi en groot maar voelde niet als mijn eigen huis. Hebben een hoop dingen veranderd maar het is nooit "ons" huis geworden. Inmiddels zijn ee verhuisd en dat voelde direct goed.

3. Locusta

Locusta Niet meer actief

Bouwtechnische staat is een belangrijk punt. Ga, voordat je een bod gaat uitbrengen, altijd nogmaals kijken en vraag iemand mee die verstand van zaken heeft. Dat kan verhelderend werken. Vriendlief en ik nemen bij iedere tweede bezichtiging altijd onze ouders mee, omdat onze vaders allebei in de bouw hebben gewerkt. Zij kunnen dan een goede inschatting maken van wat er allemaal nog gedaan moet worden, de eventuele bijkomende kosten en/of de staat van het huis.

Een bouwtechnisch rapport op laten maken zou ik alleen doen wanneer je het met elkaar eens bent over een prijs. Anders investeer jij een paar honderd euro in zo'n rapport en lopen de onderhandelingen stuk en koop je het huis uiteindelijk toch niet. Zonde geld, toch? Zeker als je uiteindelijk 1 tot 2 jaar naar huizen aan het zoeken bent. Bovendien kun je in het voorlopig koopcontract de clausule op laten nemen dat de "directe kosten" niet boven een bepaald bedrag uit mogen komen en dat als dat wel zo is, die kosten voor rekening van de verkoper komen óf voor ontbinding van het koopcontract kunnen zorgen.

4. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou letten op:

-buurt
    - algehele staat van het huis
    - voorzieningen in de buurt

Dit zijn natuurlijk 3 algemene punten. In ieder geval, zie je jezelf hier wonen?? Qua buurt en omgeving bijvoorbeeld. Daarna ga je natuurlijk beter naar het huis kijken: hoe is de huidige indeling, past dat bij jullie?? Wat moet er allemaal aan gedaan worden en is dat financieel op te brengen, en: heb je daar zin in??
    Dan: wat ligt er aan onderhoud in het verschiet, dus kozijnen vervangen, cv ketel, dak e.d. Ik zou niet meteen een bouwkundig rapport op laten maken, dat zou bij mij helemaal liggen aan de "leeftijd van het huis". Bij huizen vanaf een bepaalde leeftijd zou ik het wel doen, maar heb je een huis van 10 jaar oud, lijkt mij dat niet altijd per se nodig.

Daarna als alles bevalt en je wil een bod uitbrengen, is voor ons heel belangrijk: wat wil je er max. voor geven?? Wij stellen samen een limiet op voor we het eerste bod uit gaan brengen. Je voorkomt hiermee dat je verder gaat dan je van plan was. Daarbij als je veel meer betaalt dan de taxatiewaarde aangeeft, dan krijg je niet eens een financiering van de bank.

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Tulip: waar basseren jullie het bedrag op? Op de grootte van het huis? Wat er nog gebeuren moet?

Dus een bouwkundig rapport doe je pas wanneer je er daadwerkelijk over denkt het huis te kopen? Wij kijken voornamelijk rond in buitenwijken,wat vaak nieuwbouw is dus wanneer een huis 8jaar geleden gebouwd is hoef je niet perse een bouwkundig rapport op te laten stellen?

En letten jullie ook op bouwplannen van de omgeving?

6. tulip

tulip Niet meer actief

op wat wij denken dat het huis waard is en ons budget bv, maar vooral gewoon wat wij willen uitgeven. Dus idd de grootte, wat er moet gebeuren enz. Als het een huis is waar we een hoop aan moeten doen, dan leggen we die lat aanzienlijk lager dan wanneer het een instapklaar huis is. Je komt dan nl niet meer voor veel kosten te staan. Das ook echt een beetje rondneuzen op funda, huislijn, jaap e.d. een beetje ervaring opdoen wat je voor een bepaalde prijs kunt krijgen.

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij letten vooral op bepaalde aspecten van een huis die niet veranderd kunnen worden zoals bijv. de ligging t.o.v. bijv. de weg, de buren en de zon. Een lelijke keuken of badkamer boeit ons niet zo, want die kun je vervangen. De ruimte in het huis is ook belangrijk. Is die wat klein, dan moet er wel voldoende ruimte over zijn om uit te kunnen breiden. En ja, de prijs natuurlijk. Is het huis af (ik bedoel naar onze zin) dan mag het wat meer kosten, maar anders moet er ruimte over blijven om het onszelf naar de zin te maken.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Een rapport laat je idd opmaken als je echt voor dat huis wil gaan, zeker bij een wat ouder huis. Maar ook "nieuwe" huizen hebben onderhoud nodig en als dat door de eerste bewoners niet is gedaan is het belangrijk dat daar goed naar gekeken wordt. Dakbedekking, houten kozijnen dat zijn punten waar dan aardig wat geld in kan gaan zitten. Als je hier aan twijfelt kan je dat altijd doen.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Super bedankt!

Nog meer tips die van belang zijn?

10. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga op een paar verschillende momenten (maandagmorgen, dinsdagmiddag, zaterdagavond etc.) eens door de straat lopen. Wellicht zit er op zaterdagavond veel hangjeugd in de portiek. Of staat het 's ochtends en 's middags altijd vast met auto's van ouders die hun kids naar school brengen of ophalen. En wat we van familie hoorden: zij gingen 's ochtends om half zeven eens voor het huis staan, om te horen of de buren honden hebben die hard blaffen 's ochtends. Dat hadden ze bij hun eigen buren en ze werden gek van die honden elke ochtend.

Deel Deze Pagina