haken.. patroon.. help

Discussie in 'De lounge' gestart door sunset88, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    super leuk patroon van rokje gezien.. maar kan iemand mij vertellen wat welke symbool betekent?
    . = losse
    en de rest?

Bijgevoegde bestanden:

2. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Een stipje is een losse,
    een streepje met 1 streepje erdoor (een soort t ) is 1 stokje
    Dus 2 x 't' is 2 stokjes in 1 steek haken. Dan meerder je.
    Een t met 2 streepjes is een dubbelstokje.

Die 3 streepjes bij elkaar, bijna aan het eind (rechts) is een groep van 3 dubbele stokjes.

3. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Die soort vliegen :D aan het begin zijn volgens mij 2 x 2 dubbele stokjes.

4. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ziet er wel leuk uit. Heb je ook een foto van het rokje?

5. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.824
    113
  6. maliro

maliro Niet meer actief

Ik heb dat patroon in het Nederlands op mijn laptop staan. Ik zal hen vanavond hier even voor je plaatsen maar moet nu eerst ff wat dingen doen.
    Dit is ook maar een deel van het patroon.

Het rokje is wat werk maar wel heel leuk

7. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    dank jullie wel voor de reacties.. helemaal geweldig.
    Maliro.. oo daar zou je me super blij mee maken. Wat voor maten heb jij het patroon??
    Dit is het rokje

Bijgevoegde bestanden:

• rok1.jpg
      rok1.jpg
      Bestandsgrootte:
      26 KB
      Weergaven:
      140
  8. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ohhhhh die is leuk :)

9. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    srry sniffie.. had eerst verkeerde plaatje.. die is ook leuk inderdaad.. maar het is deze. heb de foto aangepast

10. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik dacht al, hij is weg.
    Maar de 'echte' is net zo leuk.

11. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    haak jij ook sniffy?

12. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Jaaaaa :D

Ik ben nu bezig met een sprei van 2 x 2 voor op ons bed. En een tafelkleedje voor in de caravan, daar gebruik ik een ster-steek voor.

Ik haak graag spreien, poncho's, diertjes

Voor mijn moeder wil ik een tafelloper haken, in filet-stijl

13. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    Leuk rokje ik volg voor het patroon ;)

14. maliro

maliro Niet meer actief

ik heb de maat op de gok gedaan, gewoon rondom de taille van mijn dochter gemeten.

De foto die je plaatste, is een strook die je op het basisrokje haakt, 3 x onder elkaar.

Begin met het aantal lossen die je nodig hebt (zo groot als de taille) en sluit dit tot een ring met een halve vaste in de eerste losse.
    Daarna ongeveer 11 toeren stokjes, ligt eraan hoe lang je het rokje wilt hebben.
    Dan twee toeren stokje, losse, stokje losse etc…in de achterste lussen (dit omdat je later daarop de randjes kan bevestigen/aanhaken).
    Ongeveer zes keer meerderen in de derde toer (dus om de twee toeren ongeveer zes keer meerderen). In feite haak je dus een soort blokjes/raster waaraan je later de stroken bevestigd.
    Na de laatste toer haak je door met de strook zoals je op je patroontekening hebt. (de andere twee zet je er dus later op, beetje naar eigen inzicht)

Toelichting bij je patroon/tekening:

. = losse
    І = vaste
    Het soort kruisteken = een stokje

In de laatste toer is het rondje een picotje en het andere teken (de drie streepjes bij elkaar) is een
    samengehaakt stokje

Het riempje heb ik zelf bedacht: vier toeren vasten, stokjes, vasten, dubbele stokjes, vasten, stokjes etc. eindig met vier toeren vasten.
    De lusjes: lossen, vasten terug, vasten terug, afhechten. Ik heb er vijf gehaakt (één aan de achterkant, één aan elke zijkant en twee aan de voorkant.

Voor de duidelijkheid, dit is dus niet mijn eigen patroon! Ik weet echter niet van wie die wel is.

Het was flink wat werk en af en toe gepuzzel om het rokje te maken maar het is gelukt. Ik heb wel later nog in de bovenste rand (waar het riempje komt) een elastiek erdoor geregen omdat het dan wat beter bleef zitten bij dochterlief. Ik heb de stroken in verschillende kleuren gemaakt maar dit hoeft natuurlijk niet persé. Op de foto zie je het resultaat.

15. maliro

maliro Niet meer actief

oja, het gedeelte met picotje heb ik alleen op de onderste strook gedaan omdat ik het anders te druk vond worden en teveel overlap, maar dit is natuurlijk persoonlijke smaak.

ik heb het gehele patroon inclusief patroontekening en de foto's ter toelichting in een pdf-bestand staan maar ik weet niet hoe ik dat hier kan plaatsen. Maar je kunt me altijd pb'en, dan kan ik het per mail versturen.

16. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Maliro, het rokje is heel leuk geworden. Staat haar ook schattig!

17. maliro

maliro Niet meer actief

Dank je wel!
    Ik had eerst trouwens een witte gemaakt maar dat katoen was best zwaar en het rokje dus ook. Dus voor deze wat lichter materiaal (scheepjeskatoen of scheepjeswol, ik weet niet hoe het heet haha) gebruikt. En met haaknaald 3 gehaakt

18. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Scheepjeswol. Is idd heel fijn om mee te haken.

19. maliro

maliro Niet meer actief

Ik keek nog even naar de patroontekening op pagina 1.
    Ik begon de stroken pas bij die rij roze stokjes dus alles daarboven kun je negeren.

Zie onderstaande foto

20. maliro

maliro Niet meer actief

Dit is de taillebandjes en de blokjes/raster waaraan de stroken gehaakt worden

Deel Deze Pagina