Overlijdensrisicoverzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Tese, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tese

Tese Niet meer actief

Hebben jullie dat? Na het overlijden van m'n schoonvader leek het erop dat m'n schoonmoeder flink in de financiële shit zou komen. Maar m'n schoonvader had dit afgesloten. Dus een opluchting voor iedereen.
    Wij hebben er nu ook 1 afgesloten en vind dit wel een heel prettig gevoel eigenlijk.

2. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Ja hoor, wij hebben een begrafenis verzekering. Lijkt me heel logisch, je wilt toch geen andere familieleden met schulden achterlaten?

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bedoel je een uitvaartverzekering? Ja die hebben we.
    Bedoel je een overlijdensrisicoverzekering mbt hypotheek? ja die is verplicht.
    Een andere verzekering hebben we niet voor overlijden, maar dit is wel voldoende. De uitvaart wordt betaald en als 1 van beide komt te overlijden kan de ander in dit huis blijven wonen.

4. Tese

Tese Niet meer actief

Ik hb het niet over een begrafenisverzekering beschuitje

5. Tese

Tese Niet meer actief

Nee daar heb ik het ook niet over haha. Wij hebben een levensverzekering afgesloten bij de hypotheek en daar wordt idd wel een gedeelte mee afgelost.

6. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Een uitvaart- of begrafenisverzekering is iets anders dan een orv (overlijdensrisicoverzekering)

Als je een eigen woning hebt ben je in de meeste gevallen verplicht een orv te hebben. Zodat bij overlijden (een deel van) de hypotheek wordt ingelost met de uitkering.
    Een uitvaartverzekering is vrijwillig en betaalt alleen de kosten mbt het overlijden zelf.

7. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Mijn man heeft een overlijdensrisicoverzekering ivm de hypotheek die volledig op zijn naam staat. Uitvaartverzekering hebben we beide (schoonvader had een levensverzekering afgesloten voor mijn man, toen hij een paar maand was, maar dat zou als het uitgekeerd wordt nog niet eens de helft van een begrafenis dekken).

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.936
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En overlijdensrisico verzekering is iets heel anders dan een uitvaartverzekering hè. De uitvaartverzekering dekt (de naam zegt het al) de kosten van de uitvaart en de dingen daar omheen.
    Een overlijdensrisicoverzekering is een veel groter bedrag dat wordt uitgekeerd zodat de begunstigde (vaak partner of kinderen) in hun levensonderhoud kunnen voorzien, nadat het inkomen van de overleden persoon wegvalt. Overlijdensrisicoverzekeringen worden vaak afgesloten samen met een hypotheek. Maar je kunt er ook los één nemen.

Wij hebben beiden. Als één van ons overlijdt, wordt de hypotheek volledig afgelost. De ander woont dan als het ware gratis. Ik heb van ons twee het laagste inkomen, maar kan daarvan wel gas-water-licht-boodschappen betalen. Al zal ik dan wel moeten bezuinigen op luxere uitgaven, zoals auto, internet en 'gadgets'. Maar ik zal mezelf dan in principe financieel wil kunnen redden en mijn man ook.

Uitvaartverzekering hebben we wel, maar echt vrij minimaal. We hebben in principe voldoende spaargeld om zelf de aanvullende dingen te betalen. (Sterker nog, een hele uitvaart betalen zou ook wel lukken.) Maar je weet nooit hoe je er in de toekomst voor staat, dus we houden hem gewoon aan, dan weten we tenminste zeker dat het niet nodig is om zelf een jerrycan benzine aan te schaffen. ;)

9. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Wij hebben beide niet :) maar wel alles goed geregeld dat de ander gewoon in ons huis kan blijven wonen zonder financiële problemen...

10. Tese

Tese Niet meer actief

Bij ons wordt de helft van de hypotheek afgelost. En nu hebben we dus nog een flink bedrag ernaast verzekerd. Vind het een fijn gevoel dat het geregeld is. Wil niet aan financiën hoeven denken en wil als ik eerder kom te overlijden ook niet dat m'n man aan dat soort dingen hoeft te denken.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb géén uitvaartverzekering.
    Wel een overlijdensrisicoverzekering én een nabestaandenpensioen.

Mijn vriend heeft alleen een overlijdensrisicoverzekering, geen nabestaandenpensioen. Maar hij heeft een fors eigen vermogen, wat door onze kinderen geërfd zal worden. Volgens mij zitten we wel goed zo.

12. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Yep, hier ook, geloof dat er (even uit het blote hoofd) iets van 30.000 aan hypotheek open blijft staan, moet prima te doen zijn alleen. Overigens ook beide een uitvaartverzekering. ;)

13. clauzoe

clauzoe Actief lid

10 okt 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als hier iemand komt te overlijden is het huis meteen vrij.
    dus dan heb je alleen nog maar gwl en andere vaste lasten.
    en uitvaar is ook geregeld

14. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Jup. Afgesloten met met hypotheek. Als 1 van ons overlijd word de helft van de hypotheek afgelost.

15. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Wij hebben beiden niet: uitvaart kan ik zelf wel betalen (is max 6 of 7 k). En het huis hoeft van mij niet opeens helemaal afgelost worden. Ook dat kan ik zelf wel betalen.

16. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    ik heb een verzekering af gesloten bij dela als ik kom te overlijden me man of kinderen krijgt dan 60.000 euro me man heeft een overlijdensrisico afgesloten bij ze hypotheek

17. BellaNoa

BellaNoa Niet meer actief

Wij hebben beide een uitvaartverzekering, met een klein extra kapitaal wat zal worden uitgekeerd. Daarnaast ook ieder een levensverzekering voor onze woning, zodat de helft wordt ingelost. Ik dacht zo ook goed te zitten. De Dela betaald de uitvaart, en de hypotheeklast wordt gehalveerd.

Ik ben pas mijn opa verloren en aangezien hij verder niemand had als mijn moeder en mij, hebben wij samen alles moeten regelen. Nu had hij het wel goed geregeld, maar ik ben erachter gekomen dat wij dat dus helemaal niet hebben. Er komen echt nog wel hoge kosten bij een overlijden kijken.

Een grafsteen kost al gauw 10.000 euro. Koffietafel en dergelijke, dat wordt niet meer vergoed bij de Dela en komt dus ook voor je eigen rekening. Wil je iets anders dan een standaard kist, dan gaan de kosten ook weer omhoog en ga zo maar door.

Het is dus niet onverstandig om laten we zeggen en extra kapitaal uit te laten keren van ongeveer 15.000 euro bij overlijden, dit kan ook gewoon via je uitvaartverzekering dat hoeft niet per se een overlijdensrisicoverzekering te zijn.

18. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    #18 Agter, 29 jan 2013
    Laatst bewerkt: 29 jan 2013
    BellaNoa,
    Een grafsteen kost 10.000 euro? Sorry, maar dat is echt absurd.
    De prijzen voor een grafsteen, inc plaatsen, zijn tussen de 1500 euro en 3000 euro voor iets normaals. Link: Kosten grafsteen - Zie direct wat een grafmonument kost

Wat willen jullie voor bijzonders voor 10k plaatsen dan?

Helaas heb ik er ook ervaring mee, maar voor 7k heb je een nette goede uitvaart (begraven dan, want cremeren kost minder), incl koffie, 2 volgwagens etc.

19. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar het afsluiten van zo'n soort verzekering in je hypotheek is de hoofdprijs betalen.

20. BellaNoa

BellaNoa Niet meer actief

Nou wij kregen toch een hele andere rekening, wel inclusief graveren van de steen.

Deel Deze Pagina