Overlijdensrisicoverzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Amaranthas, 13 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik ben wat zaken aan het nakijken en man had het erover dat hij misschien een overlijdensrisico verzekering wil afsluiten.
    Wij hebben overigens geen koophuis. Dit zou puur zijn om mij en de kinderen goed achter te laten.
    Wie heeft ook zo'n verzekering, voor hoe hoog, waar etc?
    Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten bij het afsluiten van zoiets?

2. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    Wij hebben net 2 nieuwe afgesloten ivm het oversluiten van de hypotheek. We hebben er voor gekozen om niet de helft van de hypotheek maar de terugval in inkomen te dekken. Dus als mijn man zou komen te overlijden, wordt mijn inkomen aangevuld tot 80% van ons huidige gezamenlijke inkomen. Er van uit gaand dat er ook minder uitgaven zijn dan. En andersom dus ook. We hebben dan ook 2 losse polissen met beide een ander bedrag dat uitgekeerd wordt.
    De meeste hypotheekadviseurs weten ook best veel over deze verzekering en kunnen ook proefberekeningen maken en laten zien.

3. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Hier 3: 2 op mijn leven (een nog gekoppeld aan mijn eerste hypotheek) en 1 op leven van mijn man allen gekoppeld aan hypotheek, zodat bij overlijden de ander in het huis kan blijven wonen. Wij hebben alles bij de Rabobank, dus verzekeringen lopen via Interpolis.

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Wij hebben m vanwege t huis, en als mn man overlijdt is t huis vrij van hypotheek met nog een zak extra aangezien we al aardig ingelost hebben de afgelopen 4 jaar. Ik heb nog een studieschuld te betalen...duurt nog wel ff ook, pffff.

Overlijd ik dan valt er een hele bak vrij en is t huis voor zo'n 80% vrij (zal nu ook wel tegen volledig vrij aanzitten), mijn studieschuld verdwijnt met mijn overlijden (overerft niet) dus dan houd hij ruimte zat voor een huishoudster bijv.

Zo'n zelfde constructie kan je zonder koophuis natuurlijk ook doen. Maar dan zou ik idd voor een inkomensaanvulling gaan en niet een bak geld "ineens". Alhoewel je die inschatting zelf het beste kan maken waar je het meest mee geholpen zou zijn. Soort weduwe/wezen uitkering zeg maar.

5. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

12 okt 2014
    3.483
    2.599
    113
    Vrouw
    Friesland
    Hoe werkt het precies? Ik ben er even over aan het zoeken, maar kun je zomaar jezelf voor elk willekeurig bedrag laten verzekeren? Heb je daar geen eigen inleg in? Stel ik wil mezelf voor 100.000 laten verzekeren (voor mn kinderen na mn overlijden, hebben geen koophuis) dan kan dat gewoon?

6. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Nou ja wat ik begrijp wel ja. Je betaald voor een aantal jaren (tot 30 jaar) een bedrag en als jij of je partner, afhankelijk voor wie het is afgesloten (beide kan ook natuurlijk) komt te overlijden voordat de termijnen van betaling zijn afgelopen dan krijg je een bedrag met geld.
    Dan kun je nog kiezen voor gelijkblijvend. Dus je betaald bv 30 jaar lang hetzelfde bedrag en dan maakt het niet uit wanneer de persoon overlijd, het uit te betalen bedrag blijft hetzelfde. Je kunt ook voor lineair kiezen, dan ga je in de loop der jaren minder betalen en wordt ook dat uitbetalende bedrag minder.
    En dan is er ook nog annuïtair dalend, dan verlaagd het ook in de loop der jaren maar bepaal je zelf met hoeveel %.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Wij hebben dat ook. De hypotheek valt dan weg en in ons geval als man overlijd krijg ik ook nog een paar ton om de eerste jaren te overbruggen. Dat ik niet meteen weer vol aan de bak moet, maar thuis de kinderen goed kan begeleiden na het overlijden. Dat was nog toen ik geen werk had, want het huis kost dan wel niks meer (nou ja onderhoud ed even buiten beschouwing gelaten), maar de rest blijft wel doorlopen qua lasten natuurlijk + Kindjes die willen studeren etc. Dus dat hebben we financieel afgedekt. We hebben dus 2 verzekeringen (1 hypo, 1 voor man)

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik weet niet of het ook direct voor een kind kan. Ik heb nl de verzekering af moeten sluiten voor mijn man. Degene die (hopelijk niet) uitgekeerd krijgt dus. Weet niet hoe ze dat met kinderen doen, daar heb ik te weinig verstand van.

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Wij hebben dit voor onze hypotheek, dit moest toen worden afgesloten. Vorig jaar onze hypotheek aangepast maar wel de overlijdensrisicoverzekering gehouden. Vaak heeft het een looptijd van ca. 30 jaar.
    Wij hebben het eigenlijk alleen om te zorgen dat een deel van de hypotheek kan worden afgelost als mijn man onverwachts er niet meer zou zijn. Mijn man heeft via zijn werk ook nabestaanden pensioen voor mij. Waardoor ik bij zijn overlijden ieder jaar ook nog eens een riant pensioen zou krijgen. We hebben dit helemaal door laten rekenen bij de bank. Best goed om eens in de 5 jaar eens te laten doen. Welke verzekeringen heb je. Welke inkomsten, hoe staat je pensioen ervoor etc. Het gaf ons wel veel inzichten, waar we iets miste of waar we te veel voor verzekerd hadden.

wij hebben anuitair dalend, net als een deel van de hypotheek, en voor 30 jaar. Bij de bank waar we toen onze hypotheek hadden de rabobank.

10. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Als mijn man of ik overlijd dan word de hypotheek in één keer afgelost.

11. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hier een verzekering gekoppeld aan de hypotheek in geval van overlijden van 1 van ons. Elke maand betalen we daar een behoorlijk bedrag aan (ongeveer 275 euro).
    Deze verzekering “spaart” tot 1,5 ton. Overlijd 1 van ons dan wordt dit per direct uitgekeerd (afgelost op de hypotheek). Komt er niemand te overlijden dan gaat die 1,5 ton van de hypotheek af als de hypotheektermijn afloopt.

12. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    ik betaal echt stukken minder en bij mij keert hij 2,5 ton uit..
    Ik betaal maar 9,50 pp per maand…

maar ik zie het verschil denk ik al, ik krijg alleen bij overlijden die 2,5ton..

13. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Mijn man heeft dat jaren geleden afgesloten voor als hij komt te overlijden. Dan komt er zo'n 300.000 euro vrij waardoor de hypotheek wegvalt en ik geld over zou houden om even geen financiële zorgen te hebben. Dit loopt tot de middelste 25 is. Als ik kom te overlijden blijft er een hypotheek over maar niet zo hoog.

14. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Mijn man heeft er een zodat het huis hypotheek vrij word. Zelf kan ik er geen afsluiten omdat mijn ziekte te 'dodelijk' is in hun ogen :rolleyes:

15. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Wij hebben er 1 gekoppeld aan de hypotheek. Huis is vrij als er voor einde van de hypotheekduur een van ons overlijdt.

Paar jaar geleden heb ik een aantal jaar niet gewerkt. Toen hebben we nog een extra verzekering afgesloten. Als een van ons 2en overlijdt voor zijn 65e dan komt er meteen een ton vrij. Overlijden we tegelijkertijd dan erven de kinderen dat. Evenals het huis. Sterven we beiden tegelijk dan hebben de kinderen een hypotheekvrij huis.

De losse verzekering hebben we bij Aegon lopen. Iets minder dan 20 euro per maand.

Deel Deze Pagina