Eten en drinken in Italië

Discussie in 'Gezondheid' gestart door SushiLover123, 20 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Binnenkort gaan we op vakantie naar Italië. Nu staat Italië o.a. bekend om haar geweldige keuken, en dan heb ik het niet alleen over pizza en pasta :D

Hier in Nederland weet ik wel wat ik wel en niet kan eten, maar hoe zit dat daar? Pasteuriseren ze de kazen daar ook? En de melk? In welke gerechten verwerken ze rauw eiwit? Tiramisu is daar een goed voorbeeld van. En ik geloof ook pasta carbonara. In sommige restaurants in Nederland gebruiken ze een pak gepasteuriseerd eiwit, maar geen idee of ze dat in Italië ook doen. Verder, welke hamsoorten zijn rauw? Parmaham is geloof ik gerookt, maar dat weet ik niet zeker. En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

En graag geen reacties over dat ik niet panisch moet doen en dat een keertje iets verkeerds eten geen kwaad kan. Ik wil gewoon weten waar ik op moet letten. Ik ben helemaal niet bekend met de Italiaanse keuken.

Alvast bedankt!

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hoi LadyXochi;
    Vorig jaar september zijn wij met een groepje vrienden naar Italië geweest. Ik was toen bijna 20 weken zwanger.

Wat betreft de kazen, parmezaanse kaas is een harde kaassoort en kun je gewoon eten. Ik zou wel even uitkijken met rauwe mozarella. Verder kun je daar in de supermarkten ook hollandse kaas kopen. De melk is dacht ik wel net als hier. Nou ben ik zelf geen melk drinker, maar heb wel geregeld zo'n overheerlijke cappuchino gehad(kunnen ze veeeel beter maken dan hier:))
    Parmaham heb ik ook gewoon gegeten. Is inderdaad gerookt. Tiramisu, vers weet ik niet of ik dat zou doen. Heb wel een paar keer uit de supermarkt(diepvries)gehad.

Tja en verder goed opletten dat je vlees ed. goed gaar is, maar dat zal je zowiezo wel doen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. In ieder geval veel plezier!!

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hoi,

Ik was vorig jaar 12 weken zwanger toen we in Italië op vakantie waren. Ik heb eigenlijk gewoon alles gegeten, behalve dat wat ik in Nederland ook niet mag... Dus geen carpaccio, rauw of rood vlees, dat soort dingen. Parmaham en Serranoham mag je gewoon allemaal hebben. Ik heb wel opgelet met de kazen, dat heb ik niet gegeten, gewoon voor de zekerheid dacht ik dan: ik kan het maar beter niet doen, dan kan het ook niet verkeerd gaan. En verder geen ijs van kleine, niet drukke kraampjes maar dat zou ik hier ook niet doen. Verder kun je gewoon cappuccino of latte macchiato drinken, he heerlijk, geniet er maar lekker van daar!!

4. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ben met 27 weken naar Italie geweest en heb alles gegeten waarvan ik kon lezen dat er geen dingen in zaten die "niet" mogen.
    Eerlijk gezegt let ik er wel wat op maar ook niet op alles hoor.
    Vroeger ja die vroeger aten ze ook alles en was het geen probleem, en nee ik zeg niet dat je panisch bent.
    Vertrouw je het niet dan neem je het niet en alcohol enzo lijkt me niet moeilijk.
    Oh enne ijs in overvloed gegeten hoor hahahaha maar dan wel de schepijs he.
    Oh zo lekker en zo niet duur.

Veel plezier meid ik ben jaloers op je.
    Waar ga je precies heen als ik vragen mag?

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    We zitten in de buurt van Brescia. We gaan weinig in de supermarkt kopen, want we zitten toch in een hotel. Dat wordt waarschijnlijk iedere dag uit eten :D
    Maar ja, van veel gerechten weet ik niet hoe het bereid wordt. Ik weet dan toevallig dat er rauw ei in Tiramisu en Carbonara-saus gaat, omdat ik daar de recepten van heb. Maar stel, je zit daar in een restaurant en je kent een gerecht niet... En ik kan dus geen italiaans en kan me dus ook niet goed verstaanbaar maken. Daarnaast ben ik ook een beetje bang dat ze niet eerlijk zijn en tegen me zeggen dat ze gepasteuriseerde dingen gebruiken...

6. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Hoi,

ik zelf kom uit Italié, en kan me herrinderen toen ik zwanger was van mijn dochter was mijn nichtje in Italié dat ook,dus spraken we elkaar regelmatig, en ja Italianen zijn gek op eten dus daar hadden we het over het algemeen over.

Mozzarella zou ik niet doen,ook al is het heel erg lekker en heel anders dan wat je hiero krijgt.
    Tiramisu aleen als je weet dag het de zelfde dag is gemaakt,aangezien de temperaturen in italie hoger zijn dan hier moet de mascarpone echt dag vers zijn, maar raad je aan om het niet te nemen, je kan het altijd vragen (maar de vraag is vertrouw je de kelner wel,hij mag natuurlijk niet ouden troep verkopen,en liegen kunnen ze goed daaro)
    Er is nog iets kwa beleg raad ik je aan om de daaro genoemde insaccati te laten staan (mortadella,diverse salami,etc..) deze worden heel anders gemaakt dan dat wij dat hier maken,en het was toen aan mijn nichtje aangeraden om dat niet te eten,ham en rauwen ham mag wel.
    Voor de rest mag je alles.
    zou zeggen Buon apettito!!!

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Uhm, rauwe ham mag sowieso niet. Ook niet hier in Nederland.
    Maar bedankt voor de andere tips! Ik zal ze zeker meenemen.

8. XxMiichelle

XxMiichelle Actief lid

7 jul 2009
    263
    0
    0
    NULL
    Eindhoven.
    Let hier op:
    bestel drinken zonder ijs, aangezien :
    als ze ijs maken van het water uit de kraan, kan het goed zijn dat jij daar ziek van wordt.
    En verder kun je beter het risico helemaal niet nemen daar water uit de kraan te drinken omdat wij daar ziek van kunnen worden, je kunt beter dus alles met flessen water doen, dus ook thee/koffie zetten of koken met water uit de flessen.

Natuurlijk zijn er plaatsen waar het water wel voldoet aan de eisen die ze ook hier in Nederland stellen, maar dat is niet lang overal zo.. dus neem het zekere voor onzekere. Dit geldt overigens ook voor als je niet zwanger bent natuurlijk :)

Verder het gebruikelijke wat je hier ook niet mag in Nederland en wat de anderen hier boven hebben aangegeven en beter bestel je verder niks waarvan je niet zeker wát het is ;) .

9. valhalla

valhalla Niet meer actief

Rauwe ham mag je volgens mij wel hoor Xochi, anders dan de naam doet vermoeden is het nl. gerookt. Weet niet of het het zelfde is als Rosannanl bedoelt, maar toch. 't Is alleen vrij zout.

10. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Rauwen ham mag wel,dat heb ik toen nog na gevraagt by mijn gyn en mijn nichtje mocht het toen ook!

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik ben tijdens mijn zwangerschap 2 weken in Italië geweest en heb niet meer gelet op het eten dan hier.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #12 SushiLover123, 20 jul 2009
    Laatst bewerkt: 20 jul 2009
    Ik ben ook niet van plan er meer op te letten dan hier.
    Alleen weet ik wat alles betekend in het Nederlands en kan ik hier ook makkelijker vragen wat ergens in zit, in een gerecht wat in een restaurant op de kaart staat (en dan ook het antwoord begrijpen).
    Als ik hier op de kaart iets niet herken, of ik vertrouw het niet, dan neem ik het niet. Dat is dus anders als de hele kaart in een taal is die ik niet ken.

Daarom dat ik hier specifiek vroeg of er Italiaanse gerechten zijn, die ik niet mag hebben, bijvoorbeeld omdat er rauw ei of zoiets in is verwerkt.

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat snap ik. Persoonlijk was ik er helemaal niet mee bezig, maar misschien hangt het van de persoon af. Mijn "verboden" lijstje was in Nederland heel erg kort en dat bleef ook zo in Italië.

En als je het niet vertrouwt dan kun je het altijd vragen aan de ober.

In ieder geval veel plezier straks!

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Koop een "Hoe en wat in het Italiaans" of neem een woordenboekje mee, is nooit weg. Het maakt een vakantie in Italië zoveel leuker omdat ze het onwijs waarderen als je het tenminste probeert. (OK, ze lachen je ook wel uit maar daar merk je niks van :)). Ben je ook niet alleen maar afhankelijk van die charmeurs die inderdaad gewoon liegen als het ze uitkomt. :D

Got, wat ben ik jaloers, ik zou ZO naar Itaië gaan! Heerlijk land en fantastische mensen!

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb al een wat&hoe boekje :) Maar juist daarom kwam ik op het idee om deze vraag hier neer te zetten. Ik zag bijvoorbeeld ergens een drankje staan, wat je per se met bitterkoekjes erbij moest drinken, stond erin. Volgens mij was het alcoholisch, maar dat stond er dus niet bij! En zo met wel meer van die gerechten. En ze kunnen dus wel zeggen dat er mozzarella in zit, maar ik wist dus niet dat dat niet mocht...

17. XxMiichelle

XxMiichelle Actief lid

7 jul 2009
    263
    0
    0
    NULL
    Eindhoven.

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hmm, het is dan nauwelijks handig om je aan te raden ook een kookboek mee te nemen? ;)

En oef, geen mozzarella in Italië? Zou ik niet overleven hoor!
    Wat staat er in de hoe en wat over rauwe melk? Latte crudo? Je wil toch wel een caprese kunnen eten daar???? :)

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    In dat boekje staat dus niks over latte crudo... En nu vind ik caprese niet zo heel bijzonder... Dus dat zal ik niet missen.

Hier vond ik trouwens een bevestiging dat je Parmesan Reggiano beter kunt laten staan, terwijl het een harde kaas is.
    Op een andere website vertelde iemand dat ze in Italië heeft gezien hoe ze mozzarella en ricotta maakten en ze bevestigde dat deze dus niet gepasteuriseerd zijn.

Italiaans ijs bevat schijnbaar ook rauwe melk, dus da's ook niet handig. Nou ja, ze verkopen daar vast ook Magnums... Hoewel echt Italiaans ijs veel lekkerder is.

Misschien dat iemand die Italiaans kan me kan helpen?
    Hoe vraag je op z'n Italiaans:
    Is dit bereidt met rauwe eieren/melk/kaas?
    En wat is goed doorbakken?

Weer iemand anders, die al 6 jaar in Italië woont en op het moment van schrijven zwanger was, zei dat daar juist alle hamsoorten, zoals parmaham, maar ook salami, streng worden afgeraden door gynaecologen. Mortadella mag dan weer wel, terwijl iemand hierboven dit dan weer afraadde...

Pfffff, moeilijk hoor! Ik ga het toch navragen bij de vk, maar ik vraag me af of zij het ook allemaal weet.

20. XxMiichelle

XxMiichelle Actief lid

7 jul 2009
    263
    0
    0
    NULL
    Eindhoven.
    Je kan inprincipe veel eten, je moet alleen opletten met wat je eet. Vooral het water,vlees en melk(producten) zijn een probleem omdat die goed gesteriliseerd moeten worden, en daar wordt dat vaak niet goed gedaan omdat daar niet zo'n strenge regels gelden.
    Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten typen, ik kan het verstaan en een beetje spreken maar dat is dan ook alles ;).
    Vlees mag meestal niet, omdat daar parasieten in kunnen zitten dus, als je liever het risico niet wilt nemen... Waar ga je eigenlijk precies naar toe?

Deel Deze Pagina