Het lijkt me leuk een lijstje te krijgen van mooie plekken in Europa waar je bent geweest. Idyllische plekken Kom maar door!
De Faraoer eilanden! Met stip op nummer 1. En Ijsland op nummer 2… Isle of Skye Schotland op nummer 3 ☺️
Wij hebben best veel van Europa gezien, maar Slovenië is onze all time favorite! Met bijvoorbeeld de Vintgar kloof, het meer van Bled, de Soca Vallei.. Zo mooi!
De Lofoten staan bij mij bovenaan. Wat een onaards mooi gebied... Isle of Skye vond ik ook prachtig, met de Fairy Glen op nummer 1 Verder vind ik de kust in het zuiden van Kroatië erg mooi, waar de bergen met hun voeten in de felblauwe Adriatische Zee staan, waar je kunt snorkelen en veel mooie gekleurde vissen en koraalachtige dingen onder water kunt zien.
Kroatië vond ik supermooi En ik blijf dan van rijden door de Zuid-Franse zonnebloem velden en lavendelvelden
Met stip op 1: IJsland! Noord Noorwegen vonden wij ook heel mooi, en we zouden ook graag de rest van Noorwegen nog willen bezoeken en Schotland lijkt mij ook geweldig.
- De zuidwestkust van Noorwegen (tot aan Bergen zijn we gekomen, ik wil nog wel een keer noordelijker) - De scherenkust bij Stockholm - Dalmatië (Kroatië)
Noorwegen: Trollheimen, Dovrefjell en de Lofoten Italie: Dolomieten de drei zinnen Zwitserland: alles maar de jungfrauregion is echt schitterend Spanje: Baskenland en Cantabrië Oostenrijk: helemaal prachtig van Vorarlberg tot Steiermark maar in het bijzonder salzkammergut. Duitsland: Berchtesgaden bij de Königssee en Rügen
Alpen en Dolomieten Pyreneeën Hoe hoger/woester hoe mooier. Of gorge du Tarn of Ardeche. Liefst per kano. NP Mercantour in de Provence is ook heel mooi. Dichter bij huis: de waddenzee/eilanden. Mijn favoriete is Texel. En dan een droogvaltocht op de waddenzee.
Isle of Wight, Bretagne (Finistère), fjordenkust Noorwegen. Ik heb iets met kliffen en woeste zeegebieden
Grindelwald (Jungfrau) in Zwitserland. Wel in het voor- of naseizoen want anders is het net een mierenhoop van toeristen. Preveli Zuid Kreta
Hier ook fan van de jungfrau regio in zwitserland. Echt prachtig. Google maar eens op lauterbrunnen. verder ben ik fan van frankrijk, veel regios zijn ook prachtig, de jura, vercors, vanoise. In Griekenland vond ik kefalonie (melissani cave)en ithaka echt prachtig. Mooie baaitjes (myrthos, assos), prachtig blauwe zee. Echt !! De ruige westkust van portugal, ten noorden van lissabon fantastisch! Kliffen, ruige zee met meters hoge golven! Er is zoveel moois te vinden in Europa. Ik kan nog wel 10 dingen opnoemen!
Chalkidiki in Griekenland, 3 schiereilanden waarvan 1 met veel strand, 1 met veel natuur en 1 met een klooster waarop geen vrouwen mogen komen. Andalusie vond ik ook geweldig, Alhambra vond ik prachtig. Split en Dubrovnik en omgeving in Kroatië, wauw! En ik vond Roemenië ook verrassend mooi, fantastische ongerepte natuur, cultuur en prachtige middeleeuwse steden en kastelen. Maar ik heb 80% van wat hier boven staat nog niet gezien, dus geen idee hoe dat in verhouding tot elkaar staat.
Tenerife, niet de toeristen plaatsen maar de afgelegen plaatsjes dat enkel de locals kennen. 3uur wandelen onder de stralende zon naar een klein strandje waar niemand te vinden was.
Nog niet heel veel van Europa gezien eigenlijk, er is nog zoveel om te ontdekken. Zwisterland en Duitsland (Bayern) waren wel favoriet.. hou wel van wat ruiger landschap. Dolomieten en Plitvice staan nog op mijn wishlist.
Wij houden ook erg van de bergen. Niet om bergwandelingen te maken overigens hoor, dat is niet mijn ding (man zou het nog wel willen). Maar als er een hoge berg in de buurt is, gaan we graag omhoog met een kabelbaan of treintje. Hebben bijvoorbeeld al gehad: de Aiguille du Midi (Chamonix, naast de Mont Blanc, sla vooral 'Step into the Void' niet over), Jungfraujoch, Gornergrat (uitzicht op Matterhorn, prachtige reis met trein erheen), Kitzsteinhorn (sleetje rijden in de zomer) en Kaiser-Franz-Josefs-Höhe (uitzicht op Großglockner en Pasterze gletsjer). Die laatste is overigens gewoon met de auto, is zelf niet op een hele hoge berg, maar de weg ernaar toe (Großglockner Hochalpenstraße) is schitterend om te rijden. En minder hoog, maar ook prachtig: Dalsnibba (Noorwegen, uitzicht op Geirangerfjord). Verder vinden we de Noorse fjorden prachtig: Geirangerfjord, Nærøyfjord en Sognefjord om er maar een paar te noemen. Schitterend om met een boot doorheen te varen.