Overprikkeld

Discussion in 'De lounge' started by Lill, Oct 26, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,293
    10,263
    113
    Heel herkenbaar, hoogsensitief past heel bij mij. Als er inderdaad een pakje komt of iemand wat op komt halen dan ben ik ook onrustig.

Ik hou ook absoluut niet van onverwacht bezoek. Zoontje is 6 en die heeft energie voor 10. Het kost veel energie en dan raak ik sneller geïrriteerd.

Maar oplossingen heb ik helaas niet. Als ik niet alleen kan zijn dan zet ik muziek op om rust te krijgen.

Mijn man heeft een koptelefoon die geluidsdempend is. Zo kan hij zich soms even afsluiten omdat hij nu thuis moet werken.

2. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Hele verhaal is herkenbaar. Ik heb ADD + ASS. Hierbij ben je ook vaak hooggevoelig. Alle prikkels komen ongefilterd en dus harder binnen. De ene keer bouwt het zich bij mij op. Kan ik steeds iets minder hebben en heb ik nog tijd om aan de rem te trekken en mezelf af te zonderen.
    En de andere keer is het * bam * ineens klaar en kan ik ineens niks meer hebben.
    Heel irritant. De ene keer kan ik alles te gelijk hebben: geluid van de hond + tv + tablets. En de volgende keer is het geluid van alleen de tv al te hard. Of m'n dochtertje die wat wil zeggen. Dat komt dan binnen alsof ik vlak naast een slaande kerkklok sta:eek:
    Of de hond die aan z'n kluif zit te likken en te kauwen.... kan dan in overprikkelde toestand het slechtste in me boven halen:oops:

Ik voel heel veel stemmingen en hoeveel ik daar zelf last van heb is afhankelijk van hoeveel ik iemand "mag" . Klinkt gek...:oops:
    Maar als m'n collega om wie ik veel geef verdrietig is of anders is dan anders dan voel ik dat heel goed aan. Ook al verbergt ze het en doet ze alsof het goed gaat. En ik trek het mezelf dan ook heel erg aan. Wordt ook verdrietig. Heel raar...
    Spanningen voel ik ontzettend goed. Alsof ik een soort voelsprieten/antennes heb die het opvangen. Niet altijd prettig

Als ik voel dat het opbouwd dan zet ik zachte muziek op of ga even wandelen/fietsen, paardrijden. Of even boven filmpje kijken en kinderen beneden of op bed. Even uit de situatie. Qua geluiden/drukte thuis: zet vaak een koptelefoon met muziek op of een noise canceling koptelefoon.

Maar moet zeggen: heb er nooit echt verschrikkelijk veel last van gehad maar dit alles is verergert sinds ik een Burnout gehad heb. Lichaam reageert nu overactief en kan er niet meer goed mee omgaan. Ik weet nu ook dat als ik langere tijd deze klachten vaak heb en stress voel, ik tegen een burnout zit

3. Asil

Asil VIP lid

Nov 14, 2018
    10,147
    9,749
    113
    Female
    Zo een burnout hakt er ook behoorlijk in, kan mij voorstellen dat alle prikkels dan teveel worden. Wat jij zegt over "soms kan ik alles hebben, soms is het kluiven van de hond al teveel" En dat het overnemen afhankelijk is of je iemand mag is ook erg herkenbaar , is ook een copingsmechanisme, je moet het toch op een bepaalde manier filteren.

Onze koelkast zoemt en dat hoor ik altijd over alles heen. Wij hebben geen grote klok thuis, alleen een klein sta klokje en die tikt behoorlijk. Ook die hoor ik heel erg.
    Ik slaap overigens al sinds mijn jeugd met oordoppen ;)

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Verdedigingswerk?[/QUOTE]
    Haha verzwaringsdeken. Sorry autocorrectie

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Heel herkenbaar. Ik heb de oplossing nog niet gevonden helaas.

6. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,797
    8,466
    113
    Female
    Voor mij is veel ook heel herkenbaar en ik ben er ook voor in therapie.

7. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

Jun 8, 2013
    4,365
    4,422
    113
    Female
    Ik heb er ook ontzettend veel last van. Na drukke weekenden moet ik altijd vroeg naar bed, ben kapot. Mijn hoofd zit vol en kan niet goed meer nadenken.
    Ik lig regelmatig rond 8 uur op bed en dan ASMR filmpjes kijken op YouTube.
    Eigenlijk schaam ik me een beetje, maar ik word superrustig van die filmpjes.
    Mijn hoofd staat ook non stop op nadenken, behalve tijdens zo' filmpje.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Lees het boek van Elaine Aaron over hoog sensitiviteit maar eens. Ik trek me regelmatig terug, zit aan de keuken tafel in plaats van met de familie in de kamer als ik rust nodig heb. Na een dag werken kan ik niet tegen het helemaal, de TV die aan staat, een TikTok filmpje bij mijn dochter op de telefoon. Ik heb geluiddempende oordopjes die ik soms thuis ook draag. Ik moet soms echt even prikkel arm zijn en ga dan even op bed liggen met de gordijnen dicht.

Overdag op het werk kan dit allemaal niet. Maar als ik naar huis rij heb ik bijvoorbeeld de radio uit. Probeer komen op de dag in te plannen dat je even geen input hebt, dat voorkomt dat je overprikkeld raakt.

Lill likes this.
  9. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb dit ook. Ik heb een hekel aan verjaardagen door de drukte, alle pratende mensen, de honden die elke keer blaffen als er iemand aanbelt of binnenkomt, gillende kinderen, muziek, pfffff. Ik kan ook niet op een festival rondlopen of in drukke discotheken, helemaal gek word ik dan. Zoooooveel prikkels. Ik ga dan vaak ergens rustig zitten.

Paar maanden geleden zat ik als bijrijder in onze auto en reden door Amsterdam in het centrum. Overal fietsers, trams, voetgangers, mensen op skeelers, overal auto's, bussen. Ik kreeg ineens een enorme hartslag en begon te hyperventileren, dat heb ik nog nooit gehad en daarna ook niet meer gehad maar dat was heel vreemd.

Dus ga ergens rustig zitten, zet eventueel een mindfulness app aan met koptelefoon op en neem je tijd.

10. Krabje

Krabje Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    3,546
    2,016
    113
    Ik gebruik hiervoor etherische oliën van De Groene Linde. Daar kan ik door ontprikkelen en aarden., ook lekker slapen.
    Ze hebben ook een hele fijne lijn voor HSP om te beschermen, cleanen enzovoort.

Lill likes this.
  11. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

Jun 28, 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    Ik denk dat dé oplossing niet bestaat. Iedereen is anders. Wel denk in dat je het leefbaar kan maken.

Ik ben daar zelf ook nog steeds zoekende in, de ene dag is de andere niet.
    Ik ben hoogsensitief van karakter maar daarnaast onveilig gehecht, getraumatiseerd als kind en chronisch ziek. Mijn lichaam en brein staan altijd aan, altijd alert.

Ik pik net als vele andere iedere gemoedstoestand op, ben perfectionistisch, wil voor de wereld zorgen , gevoelig voor geluid en aanraking en veel last van dwanggedachtes. Ik ben aan het eind van de dag vaak ook echt touched out.

Hier helpen verschillende dingen en dat is niet teveel plannen op 1 dag, schrijven (van me af schrijven maar ook affirmaties, mijn intentie van de dag, hoe ik me wil voelen). Mindfulness heeft hier énorm veel verschil gemaakt. Dat kan al met enkele minuten, even stevig gaan staan en door ademen. Iedere vrije minuut die ik kan krijgen pak ik, al is het even wat langer op de wc blijven zitten of de was ophangen. Dat doe ik dan heel bewust op het moment. Als ik écht overloop dan loop ik even naar buiten, echt uit de situatie. Verjaardagen/feetjes plan ik bewust in en houd er de dag ervoor en erna rekening mee. Hoe klein mijn kindjes ook zijn, ik leg ze uit dat mama even geen aanrakingen/geluid kan verdragen. We praten dan bijvoorbeeld als muisjes of ik ga even apart zitten.
    Verzwaringsdekens of oogkussens zijn zaaaaalig! Fijne muziek helpt me veel, oordopjes in openbare ruimtes, regelmatig wandelen en op tijd naar bed. Ook probeer ik vaak voor de kinderen op te staan, al is het 10 minuten, even rustig opstarten. Ik zorg dat ik me prettig en veilig voel in huis, hierboven ook genoemd de etherische oliën van de groene linde (en met name de hsp lijn) helpen me ook heel goed.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Acceptatie heeft hier het grootste verschil gemaakt. Erin mee veren maakt het iets makkelijker.

12. cosdy

cosdy Fanatiek lid

Jun 21, 2012
    1,905
    2,067
    113
    Jouw verhaal is zo herkenbaar. Alsof ik over mijzelf lees.
    Hoe gebruik je die etherische oliën?

13. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

Jun 28, 2016
    763
    458
    63
    Ik gebruik oliën in de diffusers van de kinderen. Beneden heb ik een zout steen als aroma brander, hierin verdamp ik de olie in water op een vuurtje. Daarnaast gebruik ik aura sprays (oa van de hsp lijn) die ik zowel door de ruimte als over mezelf heen spray.

Ik koop alles bij Lotus diffusers, zij heeft ook veel info op de site staan!

14. Striae

Striae Fanatiek lid

Jul 16, 2020
    1,567
    1,073
    113
    Ik raak zelf juist snel overprikkeld door geuren, zullen die etherische oliën dat dan niet juist verergeren?

15. Aapje16

Aapje16 Lid

Sep 24, 2017
    49
    19
    8
    Female
    Wel een beetje herkenbaar. Merk laatste tijd soms ook geluid van tv als mijn zoontje kijkt vind ik vaak te hard staan. Mijn dag is het fijnst als ik niets moet ‘geen afspraken’ en dat onverwachte als er een pakket komt ofzo wordt ik ook onrustig van.
    Mssn moet ik ook vaker muziek opzetten.

Wel eens yoga geprobeerd? Ik doe dat nu zo een twee jaar, maar dat helpt ook erg je hoofd leeg te maken. Waardoor je weer minder gevoeliger bent wellicht voor spanningen en geluiden.

juf1987 likes this.
  16. cosdy

cosdy Fanatiek lid

Jun 21, 2012
    1,905
    2,067
    113
    Bedankt! Ik heb wel van die branders waarin ik olie in water kan verdampen. Ga er eens naar kijken

17. cosdy

cosdy Fanatiek lid

Jun 21, 2012
    1,905
    2,067
    113
    Yoga staat bij mij inderdaad nog op mijn wensenlijst. Doe jij dit in een groep of thuis? Heb je een tip voor een goede site of app voor fijne begeleiding voor een beginnende stijve hark?

18. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    Ik ging ook Yoga opperen. Ik loop nu ongeveer een jaar bij de psycholoog, vorig jaar omwille van een burn-out, nu blijf ik zo één keer per maand gaan.

Yoga is absoluut niet mijn favoriete bezigheid, maar wauw wat doet dit goed voor mijn brein, overprikkeling en stresslevel. Eigenlijk zorg je met Yoga dat je stressniveau daalt (ademhaling, hartslag, ... dus echt je waarden dalen).

Ik doe het in groep, en ik ben begonnen met restoratieve yoga, dat is eigenlijk bijna geen lichaamsbeweging... Maar wel echt ontspannen, stretchen en goed leren ademen....

Voor de rest probeer ik samen met de psycholoog uit te zoeken waar mijn "oranje" zone is, zodat ik niet naar rood ga maar bij "oranje" al kan ingrijpen. Dit is niet evident...

Succes ermee!

Lill likes this.
  19. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

Jun 28, 2016
    763
    458
    63
    Dat is denk ik iets wat je even voor jezelf zult moeten uit vinden. Er zijn geuren waar ik ook absoluut niet tegen kan. Het mooie aan de oliën is dat je kan doseren, van sommige oliën kan ik
    Meer hebben dan de andere.

Ik yoga ook iedere dag. Ik doe het eigenlijk altijd zelf. Zoek fijne routines op YouTube of Pinterest en ga aan de slag. Wat hier trouwens ook heel fijn is is een spijkermat (ja echt...). De eerste paar keer waren énorm heftig maar ondertussen kan ik er lekker op ontspannen. Insight timer is een ongelooflijk toffe app met duizenden meditaties, cursussen, podcasts. Die is hier ook favoriet!

20. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Mijn oudste, zij is masseuse, heeft soms last van mensen met een negatieve energie. Een klant heeft toen verteld, wat ze daarna moest doen.
    Het kwam eigenlijk hier op neer.

a) Goed aarden, bv door te wandelen; in de tuin werken; yoga; meditatie;

b) Je energieveld reinigen, bv door veel water te drinken; met zout douchen of baden (!); lavendel of cederolie verdampen of opdoen
    (NB je vervuild zelf je energieveld door overmatig alcohol en drugsgebruik, varkensvlees, schaaldieren, paling of meerval eten

c) Jezelf opladen, bv door op tijd naar bed te gaan; iets leuks doen, waar je energie van krijgt zoals sporten, sauna, massage, etc.

Goed aarden: je kan het beste met blote voeten even lekker in het gras of in de aarde even gronden.

Het klinkt een beetje zweverig, maar volgens mijn dochter helpt het wel.

Lill likes this.

Share This Page