Overprikkeld

Discussie in 'De lounge' gestart door Lill, 26 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Zeer herkenbaar. Dingen die andere mensen zonder nadenken lijken te doen, voelen voor mij als zware sporttrainingen of zo. Ik doe het wel, voor werk bijvoorbeeld, maar ik voel het opstapelen. Het is al veel beter dan vroeger en ik ontwijk dingen bewust niet (meer)(altijd), maar er MOET dan ergens in de nabije toekomst wel een rustdag zijn, anders trek ik het niet. (O, en inderdaad: als er dan juist op die dag nog een pakketje bezorgd gaat worden: hell!)

Wat mij helpt is vooral uit mijn hoofd gaan: bezig zijn met iets waar geen plek is voor nadenken en emoties (van anderen) interpreteren. Voor mij is dat muziek. Ik drum al jaren en daarmee kan ik letterlijk de opgestapelde stress of overprikkeling van me af slaan. Voor mij is dat de enige plek en tijd dat ik volkomen in het nu zit en er echt niets anders binnenkomt. Heerlijk. Voel me daarna helemaal leeg - voor even :p
    Moet je natuurlijk niet juist overgevoelig voor geluid zijn ;) (Dat heb ik voor heel veel geluiden, maar voor wat ik zelf uit zo'n drumstel haal, dan vreemd genoeg en gelukkig niet.)

2. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.893
    113
    Vrouw
    Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik herken veel in wat je zegt.
    Ik probeer me er ook niet tegen te verzetten, dat levert me niks op weet ik uit ervaring. Dat het deel van me is heb ik allang geaccepteerd.
    Mindfull(ness) brrr.. heb al de nekharen overeind staan als ik t hoor. Maar dat komt omdat ik daar therapie in heb gehad die niet bij mij aansloot. Ik kon er niks mee. Maar ik weet ook dat je op vele manieren mindfull kan zijn.
    Mijn vriend is dat ook heel sterk en die had er vroeger net zo veel last van als ik, maar tegenwoordig veel en veel minder. Gewoon door een andere manier van leven.
    Denk dat ik me gewoon eens moet verdiepen in wat me zou kunnen helpen in plaats van alleen maar te bedenken wat ik al geprobeerd heb en niet helpt.

3. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.893
    113
    Vrouw
    Dit doet mijn paard voor mij. Ook nog eens een gigantische spiegel. Dus als ik te druk ben met andere dingen dan denkt hij ook dat ie andere dingen kan gaan doen :roflmao:

ellalovescoffee vindt dit leuk.
  4. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Lill vindt dit leuk.
  5. sejh1988

sejh1988 Bekend lid

28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill

Grappig dat je dit benoemt want dit was de aller eerste reactie die ik een jaar geleden had toen mindfulness onder mijn neus geschoven werd.
    Ik zei letterlijk Hell no :roflmao: Ik ben toen begonnen met acceptance and commitment therapy en daar is mindfulness een groot onderdeel van. Maar zoals je zegt volledig aanpasbaar op jezelf en wat je nodig hebt. Ik kan bijvoorbeeld echt echt niet mindful eten. Maar mindful douchen vind ik dan wel weer heerlijk. Ik kan echt geen uur mediteren maar 2/3x 10 min gaat me goed af.

Zo te horen zit je al op de goeie weg en er staan hier veel fijne tips!

Lill vindt dit leuk.
  6. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Ik heb niet alle reacties gelezen, dus ik reageer op je beginpost:

De enige manier om hier mee om te gaan is terug in contact met je lijf. Aarden, aarden, aarden. Visualiseer je wanneer je in een groep bent oid in een grote bubbel van licht waar niemand doorheen komt. Je moet echt je energie beschermen, en dit klinkt super vaag en zweverig, maar het helpt met veel oefenen echt. Edelstenen kunnen dit gevoel van aarden versterken.. labadoriet zou je bv eens naar kunnen kijken.

Daarnaast praktisch gezien: hoe kun jij ontprikkelen? Zorg voor jezelf zodra je thuis bent. En stel grenzen..

Het is een proces van vallen en opstaan.

Lill vindt dit leuk.
  7. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.893
    113
    Vrouw
    Ik ontprikkel vooral bij mijn paard. Dan moet ik namelijk mijn hoofd wel leegmaken.
    En als ik slaap. Maar echt een actieve manier van thuis de spanning laten zakken heb ik niet. Ik kan het wel stabiel houden, zorgen dat het niet verder opbouwt. Maar af laten vloeien is lastig. Heeft vaak (veel) tijd nodig

Beausecret vindt dit leuk.
  8. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Nee erg herkenbaar.
    Maar idd sommige dingen neigen meer naar add als ook hoogsensitief.
    Heel moeilijk uit.
    Ik merk nu dat ik er steeds meer last van krijg.

9. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Wat een zegen dat je een paard hebt!! Zij helpen je inderdaad helemaal naar het nu, zo fijn.

Wat mij helpt.. Nouja, eerlijk: als ik echt overprikkeld ben helpt ook helemaal niks meer, dan is het einde zoek, nog meer reden om overprikkeling in zekere mate te voorkomen door wat ik eerder zei..

Maar buiten dat:
    Bewust gaan douchen, dat wil zeggen met aandacht alle opgedane energie van je af spoelen het doucheputje in. Water is reinigend en helend.. handen wassen als ik thuiskom doe ik sowieso standaard, ook voor Corona deed ik dat met regelmaat.. water heeft gewoon dat effect.

Wat mij verder goed helpt is opruimen en schoonmaken, dan ben ik letterlijk uit m’n hoofd en in m’n lijf. Hoef ik niet na te denken en kan ik m’n energie in kwijt. Geeft ook een voldaan gevoel.

Slapen..

In een donkere, rustige ruimte liggen zonder geluid.

En ik ben sowieso ook altijd een storm als ik thuiskom. Ik ben net een klein kind haha, teveel prikkels gehad dus dan word ik enorm druk en vervelend. Dat is dan ff 10 minuten een piek, dan zwakt het af.. maar vervelend als in: onrustig, chagrijnig.. dus niet fijn, maar laat het maar zo zijn.

Als ik niks aan m’n overprikkeling doe om te voorkomen of niet erger te maken, dan word ik ziek op den duur.. Weet niet of jij dat ook herkent, iig voor mij een reden om er echt aan te werken. En dat kan met resultaat, alleen niet altijd leuk.

10. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Zonde :( laat het je niet overmeesteren, het is ook zo’n ontzettend mooie kracht! En zo nodig in deze tijd.

one of kind vindt dit leuk.
  11. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.219
    6.893
    113
    Vrouw
    Ziek worden herken ik zeker. Ik krijg eerst griepverschijnselen en als ik die negeer zelfs uitvalsverschijnselen.
    Heb 3x gehad dat mijn benen letterlijk ophielden met werken.

Bizar hoeveel invloed je hersenen en psyche hebben op de werking van je lijf

Deel Deze Pagina