Overprikkelde baby??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door pn2012, 19 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik gebruik de term overprikkeld omdat ik niet weet hoe ik het anders kan omschrijven.

Ik heb een hele lieve zoete baby van bijna 8 weken waar is vastgesteld dat hij veel drukte in zijn lijfje (vooral zijn nekje en achterhoofd) heeft (misschien wel door de bevalling dus hij wordt door osteopaat behandeld).
    Hij overstrekt en maait met zijn armpjes en beentjes en soms die schrikreflex..allemaal dingen waardoor hij soms zichzelf wakker maakt/houd. Ook allemaal dingen waarvan je zou verwachten dat het een oververmoeide huilbaby is/wordt maar ik denk dat, doordat ik hem overdag in de draagdoek doe als ik het idee heb dat hij niet kan slapen (hij kan zichzelf lang wakker houden met wijdopen ogen...in de draagdoek is hij dan zo vertrokken) hij evengoed genoeg slaap krijgt.
    Hij huilt nooit zonder reden, is heel snel te troosten en kan wel af en toe zelf in zijn bedje in slaap vallen, met voorafgaand eventjes wat jammerhuiltjes. 's nachts gaat het helemaal goed; afgelopen nacht om 23:30 laatste fles en meteen slapen tot 5uur en erna ook weer meteen slapen tot 08:30 (in zijn eigen bedje).
    Hij eet en poept en plast ook heel goed.
    Het is duidelijk dat hij overdag minder goed kan (in)slapen, vind alle lichtjes (kerst) en daglicht erg interessant en als hij dan slaapt wordt hij vaak wakker om vervolgens wel zelf weer in slaap te vallen (vaak is minimaal elke 20min) en dit kan hij dan zo 2 uur volhouden.

Ik wil wel voorkomen dat het een oververmoeide baby (en dus huilbaby) gaat worden, dus wil hem helpen om goed te slapen in zijn bedje en ook als hij naar mijn moeder gaat (nu al 3x per week een paar uurtjes). Van allerlei kanten kreeg ik inbakeren als oplossing te horen (ook osteopaat en cb), hij kan zo veel meer rusten en ze zeggen; een goed uitgeruste baby slaapt ook veel beter.

Alles op een rijtje gezet; kun je dit een overprikkelde baby noemen?
    Met kerst wat er aan komt; moet ik hem weghouden uit de drukte bij familie en schoonfamilie, kan ik hem wel naar mijn moeder brengen die 2-x per week een uur of 4 gaat oppassen terwijl ik naar mijn paard ga (voor mijn ontspanning, erg belangrijk)..
    Ja overstrekken en maaien past erbij, maar dan zou hij toch ook meer huilen en ook in de doek en 's nachts niet kunnen slapen? Hij drinkt netjes z'n flesje 5-6x per dag leeg en is vrolijk als hij wakker is.

Hoe denken jullie hier over?

2. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik vind hem eerlijk gezegd niet overprikkeld.
    Ik vind inbakeren vrij heftig hoor. Het maaien met de armpjes en die schrikreflex is heel normaal op die leeftijd.
    Wat je wel zou kunnen proberen is een Puckababy slaapzakje, dan zitten de armpjes in de slaapzak,maar zit hij niet zo strak vast als met het normale inbakeren. En er zitten ritsjes bij de schouders zodat je er ook voor kunt kiezen om een armpje erbuiten te laten. Zo kun je ook vrij snel weer afbouwen, is mijn ervaring tenminste.
    Zelf heb ik mijn dochter, na een maand geloof ik, boven in haar bedje gelegd, daar kwam ze goed tot rust. Maar ik heb geen ervaring met draagdoeken hoor.

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik denk dat je een kindje hebt wat snel geprikkeld wordt, maar niet overprikkeld is. Je kan kijken of de armpjes in de slaapzak doen al een effect heeft. Vandaaruit kun je kijken of je ermee verder wil. Inbakeren is niet zielig. Het heeft hetzelfde gevoel als stevig vasthouden, dat geeft een gevoel van veiligheid. Daar hoeft dus niets mis mee te zijn.

Qua kerst, bij de oudste hebben we de fout gemaakt de eerste kerst met iedereen af te spreken. Het duurde meer dan een week voordat hij weer normaal deed. Sindsdien gaan we afwisselend naar mijn ouders of zijn ouders. Dat is al stimulerend genoeg en is voor ons ook wel net zo rustig. Wij moeten namelijk aardig wat reizen en dat voorkomen we nu. Ik zou dus de bezoekjes wel wat beperken. Een en ander ligt ook wel erg aan hoe jij er zelf mee omgaat. Als je hem veel bij jou en papa houdt zal hij minder geprikkeld worden dan als hij door iedereen vastgehouden wordt. Volg daarin je eigen gevoel en laat je niet dwingen tot iets wat niet goed voelt.

4. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Het kon mijn verhaal zijn wat je hebt geschreven: hier ook een zoontje van 8 weken oud die heel druk maait met z'n armpjes en beentjes en zichzelf zo overdag wakker houdt... 's Nachts echter niet..

Ik ben wel begonnen met een Pacco inbakerdoek en wij hebben een heel ander (vrolijker en uitgeruster) kindje voor terug gekregen. Het ziet er heel sneu uit zo'n 'ruspje', maar je merkt dat hij zich er goed in voelt want hij valt al tijdens het inbakeren in slaap. Ik denk dat het een stuk geborgenheid geeft, in de baarmoeder hadden ze immers ook weinig beweegruimte.

Daarbij voed ik mijn zoontje boven op onze slaapkamer (borstvoeding ) omdat ie anders vrij snel afgeleid is door televisie of stemmen van anderen..

5. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hem inderdaad in een slaapzakje (van de hema, die witte wat dikkere) de armpjes zijn wat stugger en zo kon ik hem beter strak instoppen zonder dat hij zijn armpjes eruit maaide, maar helaas is hij daar toch wat te sterk voor en krijgt het toch voor elkaar. Ik ga het inderdaad eens proberen om zijn armpjes er niet doorheen te doen, kijken wat dat doet. Als ik zie hoe hij tot rust komt in mijn doek, zo strak, lijkt het mij ook dat hij inbakeren wel erg prettig zou kunnen vinden.

Met kerst vind ik het zo moeilijk om tegen opa en oma te zeggen dat ze hun kleinkind niet vast '' mogen' houden, dito voor een enkele tante. Ik heb wel met mijn vriend afgesproken dat als wij ook maar het idee hebben dat hij moe is we hem naar boven brengen en in slaap helpen. Als dat niet lukt in de draagdoek en als dat niet lukt dan gaan we gewoon naar huis, pech, ik ga hem ook boven in alle rust voeden. 's avonds slaapt hij vaak wel goed gelukkig als hij eenmaal slaapt. We gaan ook naar mijn ouders alleen kerstavond eten, en naar m'n schoonouders eerste kerstdag en eind van de middag heen, wandelen en dan eten en niet te laat naar huis.

6. pn2012

pn2012 Lid

9 okt 2012
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een lotgenote ;) Hij is niet vervelend hoor overdag, kan ook misschien van zon hummeltje nog niet verwachten dat hij al zn slaapjes al zelf in slaap valt en dat hoeft ook niet. Eind van de middag en avond slaapt hij heel goed, misschien toch wat 'inhalen'. Soms vanaf 8 uur wat onrustig maar dan na de laatste fles weer netjes slapen. Heb dus echt niets te klagen, maar wil het meer voor hem doen zodat hij écht genoeg slaap krijgt.
    Wat betreft voeden heb je een hele goede (eyeopener), ik voed hem beneden en dan staat zelfs de tv aan, gaat opzich wel als ik maar zorg dat hij naar mij kijkt. Maar vanochtend kwam de visite binnen (deur open gelaten) terwijl ik hem aan het voeden was en toen was hij toch wel iets afgeleid (wel netjes hele fles op hoor). Zoals ik al zei ga ik dat met kerst bij de fam ook doen. Heb soms echt het idee dat ze te snel te veel van hem willen, soms weleens de opmerking; slaapt hij nou alweer!? En dan denk ik uhmmm ja het is een pasgeboren baby, wacht maar tot hij ouder wordt dan worden jullie gek van hem :p

7. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter had dit precies hetzelfde, en ja zij was ook echt overprikkeld. Inbakeren hielp al goed, want ze maaide zichzelf wakker met haar armpjes. De Pacco gebruikten wij, erg fijn. Ik vond het er zielig uitzien, maar voor haar was het echt niet vervelend. Zo sliep ze tenminste. Wat bij ons ook een absolute misvatting bleek was dat baby's graag bij je zijn, en dus beneden kunnen slapen. Hier dus niet! Ze sliep nooit in de kinderwagen, box of wat dan ook...ze wilde alles zien, horen en meemaken, dus niet slapen en erg vermoeid. Dus toen slapen op haar kamertje, rolluik dicht. Dat i.c.m. inbakeren, en veel rust en regelmaat heeft uiteindelijk goed geholpen. Ik ben heel veel thuis geweest met haar, om zo de rust en regelmaat toe te passen. Ze sliep dus niet in de kinderwagen, ook niet als ik ging wandelen ofzo...dus veel thuis, en dat hielp ook goed. Ze kregen we al vrij snel een vast ritme.
    Ik ben 4x naar de osteopaat geweest met haar en zij was echt een redding. Dochter had haar nekje vastzitten, en de aanhechting naar de schedel. Daardoor een enorme voorkeurshouding, die we met alleen fysio niet wegkregen. Ik ben dus heel blij geweest met de osteopaat, want daarna was ze zoveel rustiger en tevreden.
    Ook gingen we vrij snel met de flesjes omhoog, want ze bleek ook vaak honger te hebben.

En weet je, het is ook een kwestie van de tijd uitzitten. Rond 3 maanden werd het ineens een heel stuk beter allemaal. Ze leek meer gewend op de wereld, en ook wij wisten beter waar naar behoeftes lagen enz.
    Ze is nu 8,5 maand en het is een hele vrolijke baby met een enorm vast ritme die lekker in haar vel zit. Tot een maand of 6 had ze nog wel dat als ze te lang wakker was ze heel erg kon huilen. Ook als we teveel dingen met haar gedaan hadden op een dag, uitstapjes...en ze dus eigenlijk veel prikkels kreeg op een dag dan had ze er ook last van eind vd dag. Wat hier toch echt goed heeft geholpen was veel regelmaat en rust, en een vast ritme.

8. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hier werd meneer 'vervelend'/jengelig omdat hij moe was en zo zichzelf in de weg ging zitten. Ik heb een inbakerdoek van iemand geleend om te kijken of het wat was voor ons zoontje. Die dingen kosten 50 euro en als het niet werkt, zou het jammer geld zijn. Misschien dat jij er ook eentje kan lenen van iemand of bij het cb? De meeste cb's hebben zo'n ding te leen (heb ik gehoord).
    Het clusteren ('s avonds onrustig zijn) gaat er niet mee weg, maar dat hoeft ook niet. Ik weet alleen niet of flesvoedingskinderen ook clusteren..

Als ik jou was zou ik met kerst ook proberen om boven op een slaapkamer te voeden en als daar iemand bij wil zijn, dan moeten ze gewoon rustig zijn. Ik merk dat het hier wel helpt.
    En dat iedereen je kindje wakker wil zien en met hem wil 'spelen' heel herkenbaar! Het kereltje is 8 weken, en 'hoort' max een uurtje wakker te zijn tussen z'n slaapjes. En helaas ben ik dat hele uur bezig met voeden(bv), verschonen en lekker kletsen.. Als hij net wakker begint te worden en er is visite die hem echt heel graag wil knuffelen, dan laat ik hem weleens bij ze op schoot. Of ik laat het boertje tussen 2 borsten door bij diegene op de borst doen, maar ik weet niet of een fles ook in 2 etappes wordt gegeven..

Succes en volg je gevoel en 'luister' naar je kindje. Fijne kerst!

9. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Oja. Toen mijn zoontje de eerste dag goed doorsliep, was ik heel bang dat hij 's nachts de hele nacht zou spoken omdat hij zoveel had geslapen overdag. Maar dankzij de inbakerdoek heeft hij zelfs voor het eerst een hele nacht (van 00.00 tot 6.00) doorgeslapen...

10. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    Onze zoon had een beetje hetzelfde, opzich heel lief, alles ging heel goed, maar leek wat overprikkelt

We hebben hem in een puckababy gelegd als hij moest slapen, dan baker je hem niet strak in, maar hij kan niet zo maaien met zn armen. werkte geweldig!

Verder heb ik hier meer structuur ingebouwd. Eerst deed ik hem naar bed als hij tekenen van vermoeidheid vertoonde (vaak al te laat!)

Nu gebruik ik een 'cyclus' van zo'n 3 uur (ik geef zelf om de 3 uur borstvoeding namelijk).

Ik begin de cyclus met verschonen, voeden, boeren enz. (circa 20/30 minuten)
    Daarna een zo'n 1,5 uur is hij wakker (lekker spelen, in badje, knuffelen enz.)
    Tot slot een uurtje slapen/rusten op bed (dus niet in de box ivm prikkels)
    En ook geen speelgoed in/boven het bedje.

En dan begint de cyclus weer opnieuw haha.
    Werkt hier echt als een tierelier!

Kan je echt aanraden om voor jezelf een soort regelmaat te vinden! Ook als je op visite bent: voeden, wakker zijn en te slapen leggen.

11. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    als jij een fijn kerst wil moet je aan jezelf en aan je kindje denken, wij zijn er altijd heel "hard" in geweest. ons kind gaat niet van hand naar hand, omdat wij dan s nachts zaten met een kind dat niet wou slapen van alle prikkels. jammer voor de opas en omas enzo maar de gemoedstoestand van mn kind gaat voor, en daarmee ook mijn nachtrust want die had (en heb) ik ook nodig:D

wij hadden hem ook in de puckababy liggen, vond hij heerlijk!
    als je nu een paar weken strak houd kun je over een paar weken of maanden misschien wel weer wat loslaten.

mijn zoontje is nu 14 maanden en ontzettend vrolijk en ondernemend. beslist nu ook zelf op bijv verjaardagen of hij bij ons blijft of zelf rond loopt en bij wie hij wel en niet gaat zitten.

en ik denk idd ook dat hij niet overprikkeld is maar wel snel alle prikkels mee oppikt

je kindje staat nu deze kerst op 1, volgend jaar is het weer kerst en wie weet kun je dan wel naar familie toe enzo.
    kunnen ze niet dit jaar bij jullie komen? zodat jullie niet zo ver hoeven te rijden en is je kleine toch lekker in zn eigen omgeving en bedje.
    als iedereen een hapje meeneemt sta jij niet de hele dag in de keuken!;)

succes ermee!

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #12 piccolina, 19 dec 2013
    Laatst bewerkt: 19 dec 2013
    Vind ik niet overprikkeld.. Hihi wat is dan mijn dochter ???!!
    Ze was tot 6 mnd erg lastig wat niemand kon verklaren wat haar mankeert ze had last van alles huilen huilen osteopaat uitbehandelt. Dit dat vlekken reflux alles en nog wat.
    We ook rust regelmaat en niet overprikken etc.
    Maar ze was echt huilbaby en slaapt niet door etc.

Bij 6 mnd is opeens weg toen ze kon kruipen nu loopt ze en doet niks anders hele dag dan omhoog-lopen-omlaag hetzelfde plek en zo route terug ze zit in loop zeg ik dag :) ze huilt nu nooit!
    Ze slaapt goed wel wienig overdag bijna niet.
    Cb ha osteopaat iedereen zei dat zoals ze dachten is gewoon te alerte te slimme baby die wil gewoon dingen doen en dat lastige lag aan dat ze simpel niks kon doen tot 6 mnd. Nu gaat het als tering verbaasd iedereen.
    Kan ook zijn dat je zoontje zodra hij zal kunnen kruipen of tijgeren gewoon totaal anders wordt en dat soort wat je noemt overprikkelgeud komt doordat hij wil maar niet kan.

We hebben al lang geen box meer, draagzak wil ze niet buggy ook maxicosi nooit ok: ze wil niet vastgebonden worden. Nooit wilde vsn geboorte. Ze knijpt voordurent iets met handen ze beweegt voordurent mee ze pakt dit gooit pak andere.

Ze speelt nu veel alleen maar ook boekje uitkiezen komt ze naar mij met boekje legt op mij knieen en handjes naar boven zidat ik haar optil dan lees ik dat boel voor lacht ze en bladert zelf.
    Zo lief! Ze klimp overaal op valt opstaat gaat door
    Ze zit nooit hihi 5sec is record..
    Handen vol met haar en ze is pas 8 maanden

Deel Deze Pagina