Beste lactatiekundigen, Ons kindje heeft vanaf begin erg dunne ontlasting en ook bij iedere luierwisseling. Nu weet ik dat 'alles mag' bij borstvoeding, maar toch vraag ik me af of zoveel dunne ontlasting niet erg is. Zeker ook omdat ik juist vaak lees dat bv licht verteerbaar is en het zou kunnen dat er minder ontlasting wordt geproduceerd. Overigens groeit ons kindje goed, dus dat zou al een geruststelling moeten zijn, toch? Groeten en bedankt, Reina
Hoi. Vraagje 1: Bied je 1 borst of 2 borsten aan? Als je 1 borst niet "leeg" laat drinken kan je kindje met name de voormelk krijgen die rijk is aan lactose. Bij teveel lactose kan je kindje ook dunne ontlasting krijgen. Bied hierom 1 borst aan en laat deze "leeg" drinken tot je kindje verzadigd is. Zo krijgt je kindje ook de achtermelk. Mocht je kindje nog trek hebben na 1 borst dan kan je de 2e borst altijd nog als toetje geven. Vraagje 2: Hoeveel keer per dag is "veel" poepluiers? Bij meer dan 10 luiers per dag en riekende ontlasting, kan je denken aan een maagdarminfectie en zou ik voor de zekerheid even bij de huisarts langs gaan. Groetjes Saskia
Hi Saskia Ik bied bijna altijd beide borsten aan, maar wel vaak stop ik eerder dan dat mijn dochtertje wil stoppen om spugen door te veel drinken tegen te gaan. De reden dat ik het zo doe, is om stuwing in de andere borst tegen te gaan doordat daar niet van is gedronken. Dat eerder stoppen om spugen te voorkomen, lijkt wel te werken inmiddels. Wat betreft de hoeveelheid: ik verschoon de luier altijd voor de voeding, soms 1 of 2 keer meer. Dus ik zit rond de 6 a 8 verschoningen, altijd met ontlasting. En het gebeurt best vaak dat tijdens het verschonen, ze ook poept en we weer opnieuw moeten schoonmaken. Overigens stinkt de poep totaal niet. Groeten, Reina