Overproductie, enorme stuwing, dag 4 kraamweek.

Discussion in 'Borstvoeding' started by soefdeboef, May 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Dag Allen,

Heb al wel contact gehad met de LK hiervoor, maar vraag me af of er meer vrouwen zijn ( geweest ) met dit probleem...:(
    Het zal voor veel mensen als een luxe klinken, maar het is echt niet leuk!

Vandaag is ons kleintje 4 dagen oud en heb ik enorme stuwing.
    Daarom afgekolfd, met een opbrengst van 330 ml...:)
    Vorige keer meerdere BO gehad, dus zou leeg moeten kolven, maar productie is al zoveel...

Kleintje kan moeilijk aanhappen, het giet naar binnen ( zelfs als ze op mij ligt te drinken), heeft de hik, drinkt 3 min. En is dan vol, boeren, enorme krampjes, wil na n paar minuten weer, drinkt weer 3 min. En dat n paar x per uur..... Het is gewoon ook voor haar zielig :(!

Ben bijna geneigd voorlopig de melk in Een flesje aan te bieden, maar eigenlijk hapt ze zo mooi en drinkt ze zo krachtig.
    Maar zij krijgt nu alleen de eerste melk binnen natuurlijk...

Nu aan de saliethee, koude na de voedingen, 1 borst per voeding aanbieden en 1-2 x daags kolven (spanning eraf zoveel mogelijk, leeg gaan ze toch niet...).

Iemand verdere tips of herkenning?

Grtz.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik had dit ook bij m'n tweede.
    Toen ik het niet meer trok (man, wat deden m'n borsten pijn), heb ik een keer gekolfd voor de voeding. Heb maar een paar minuten gezeten en ik had al bijna 200 cc. Dat was natuurlijk vééél te veel voor mijn pasgeboren meisje. Ik zie dat jij nóg meer maakt.
    Door eerst te kolven krijgt je baby niet alleen de voormelk.

Het duurt even voordat je aanbod is afgestemd op de vraag (en niet op de herinnering aan een groter kind waarvoor een liter per dag nodig is...)

Af en toe kolven is niet per se erg. Als je kolft direct voor of direct na een voeding, en niet tussen twee voedingen in, geeft het geen echte extra stimulans. En dan zou ik wel doorkolven tot het stopt met stromen. Dan heb je er namelijk echt 'plezier' van, terwijl alleen de spanning eraf kolven je nauwelijks opluchting geeft.
    Ik deed dit eens per dag, en dat scheelde al flink.

Na een a twee weken was de productie veel beter te hebben voor mijn dochter.
    Het wordt heus beter, maar het kan even duren. Voordeel is wel dat je nu al een forse melkvoorraad kunt opbouwen... (of dat je het zou kunnen doneren)

3. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik weet dat vaak wordt gezegd dat voorkolven productieverhogend werkt. Maar in mijn werk als kraamverzorgende heeft dat toch vaak wel geholpen en ging het in de loop van de week steeds beter.

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik had ook enorme stuwing en liep telkens over, nooit gekolfd, dus geen idee wat mijn productie was, maar ook ik heb voor voedingen de druk er af gehaald telkens. Als ik dat niet deed, was het voor mijn dochter echt drinken of verzuipen; niet te doen dus. Ik had in die tijd nog geen kolf, dus ik liet 't weglopen in een handdoek. Telkens flink natte handdoeken. Het werkte heel goed, zo kon ze de borst goed leeg drinken. Na een week of twee merkte ik dat die druk minder werd en met de hand de druk eraf kolven werd ook moeilijker, dus toen ben ik daar mee gestopt en ging het goed :)

5. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Dank dames!

Misschien toch even voor kolven dan..., zodat zij iig niet meer verzuipt!
    Heb het idee dat die salie thee ook erg goed werkt!
    Lijkt al minder de stuwing en ze heeft om 19.00 wel 28 min. Rustig bij me gedronken! * blij! *

6. Lenne

Lenne Actief lid

May 16, 2011
    218
    0
    16
    Ik heb geen nieuwe tips, maar wel herkenning. Wat voelt dat oncomfortabel he, die stuwing tot onder je oksels! Een keer per dag leegkolven voordat ik 's avonds naar bed ging haalde bij mij ook wel de ergste druk er af. Je bent al goed bezig denk ik, fijn dat je een lactatiekundige hebt die je kan adviseren. Die weten het vaak toch het best.

Succes en sterkte ermee, ik hoop dat je productie snel weer op een normaal niveau is! Liever te veel melk dan te weinig, maar overproductie is ook geen pretje.

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    De saliethee heeft zijn werk goed gedaan!
    Jeetje, wat gaat dat snel zeg! 2 koppen thee en het ergste was over, sterk spulletje dus! Ook meteen maar weer gestopt ermee!
    Nog steeds wel stuwing, maar is wel houdbaar zo...
    En belangrijker, kleintje kan nu de stroom melk weer redelijk goed aan!
    Misschien vanavond nog even wegkolven na de voeding.
    Als ik het voor de voeding doe is ze toch ook onrustig ad borst!
    Dank voor de tips, ladies!

Grtz.

8. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Heb 11 maanden ft gekolfd voor de eerste, maar met de hand afkolven is mij nooit gelukt...! Nu weer geprobeerd, maar dat lukte weer niet...
    Is daar een speciale techniek voor?!

9. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Goed dat je gestopt bent met de saliethee, want er is niets dat de BV zo snel stopt als dat ;) Wat iedereen al zei, even voorkolven, ofwel met de hand ofwel met de kolf. En pas op voor kloofjes. Als er zo veel melk is dat die kleintjes niet zo goed aan kunnen happen, en vaak loslaten ivm bijna verzuipen, krijg je in no time een kloofje. Dus ook daar nog op letten :D

10. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Oh, en off topic: wat fijn he om nu een kleintje aan de borst te hebben in plaats van full time te kolven. Ik wist niet wat me overkwam, zeeen van tijd ineens :D En zo knus :)

11. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Dit ja :D!

Jeetje wat een feestje ( ondanks de stuwing, het nog pijnlijke aanhappen etc. )!

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Toch weer aan de saliethee...

Net 300! Gekolfd na het voeden...:(
    Houdt dit ooit nog op?

Hoelang duurt stuwing id eerste week ook alweer?!

Grtz.

13. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik had geloof ik ook dag vier enorme stuwing! Echt niet prettig. Bij mij gaven ze aan dat ik niet moest kolven, hooguit een beetje met de hand de eerste melk weg laten lopen. En witte kool bladeren (in mijn bh) tegen de stuwing. Dat hielp en verlichtte ook enorm.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik had ook enorme stuwing en mijn dochter verslikte zich ook steeds. Na 14 dagen werd het beter.

Ik heb in het begin wel moeten kolven om het op gang te brengen, maar toen het eenmaal op gang was liep het dus als een trein. Een beetje te goed, want ik werd ook enorm gestuwd. Ik heb altijd het begin afgenijpt (gewoon door lichte borstcompressie toe te passen, dan had ik in 2 minuten 100 ml opgevangen) dan kon mijn dochter veel rustiger drinken. Ook begon ik met blokvoeden. Na 14 dagen werd het dus veel beter en na een maand had ik nooit meer stuwing.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn record staat op 750cc kolvenuit beide borsten nadat pasgeboren dochter en grotere zoon er aan gelegen hadden...dat was dag vier of vijf.

Voorkolven helpt echt wel hoor!

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    :$. Ohw...! Jeetje!

17. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Goed, 2 weken dus... Dan moet t weer in balans zijn...
    Dank voor jullie reacties!

Ik zit nu op dag acht, dus nog 6 te gaan!
    Ik moet wel 1x pd de stuwing wegkolven als het pijnlijk is en verstopt lijkt, want grote kans op borstontsteking...
    Daarna gaat t drinken ook goed en is ze rustig.
    Maar als ze drinkt terwijl borst gestuwd is blijft t drama daarna met hik, krampen, onrustig...
    Zal eens proberen of ik t weg kan laten lopen met de hand..., tot nu toe kan dat alleen na het douchen...

Grtz.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kolf voor je de nacht in gaat beide borsten helemaal leeg (heb je meteen voorraad voor de vriezer) en voed daarna volledig op verzoek.
    Is je borst te bol om goed te kunnen happen, zet dan kort de kolf er op. Je houdt met dat laatste wel je overproductie in stand, maar momenteel is het belangrijker dat je kind goed leert happen en drinken, zonder dat de melk haar vanzelf in de mond loopt. Die overproductie kun je over een week of zo, als je dochter wat meer ervaring heeft, rustig aan gaan aanpakken.

19. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Hai Dirksmamma;

Voorraad id vriezer heb ik al ( inmiddels al 1.5L, en daar past al niet veel meer bij), op verzoek voeden is lastig in te schatten, omdat ze ook zuigbehoefte heeft bij die onrust na het drinken.
    Daar krijgt ze nu een speentje voor. Als ik haar iedere keer aanleg, stimuleert dat de productie ook enorm.
    Als ik voorkolf gaat het idd wel beter met drinken, maar krijg ik ook weer nog meer melk.
    De overproductie is juist het probleem! Happen en drinken doet ze prima namelijk, daar is niets mis mee.
    Maar door die overproductie krijgt ze die reflux achtige klachten...

Blijft erg lastig, heb ook t idee dat ze niet zo goed groeit... En het is zo zielig voor haar, dat ze zo onrustig is...:(

Pfffff, maar dank voor je reactie!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat je overproductie in stand houdt met kolven schreef ik al, maar je moet even kijken wat op dit moment het zwaarste weegt. Daarom zou ik zeggen, nu voorkolven, zodat ze de techniek goed leert en vettere melk krijgt, en als dat goed loopt de overproductie aanpakken. Met vettere melk verminder je ook onrust.

Share This Page