Tips tegen kwijlen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MickeyM, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MickeyM

MickeyM Lid

11 mei 2020
    37
    23
    8
    Vrouw
    Dag allemaal,
    Ik ben nieuw hier op het forum. Heb een onderwerp waar ik graag wat tips over zou willen:
    Mijn zoontje (20 maanden) kwijlt al tijden, het begon een jaar geleden bij het leren tijgeren en is sindsdien alleen maar erger geworden. Het is het hevigst bij verkoudheid, dan stroomt het de hele dag door. Maar de afgelopen tijd is hij hier vrij van en ook nu is het weer ‘raak’. We weten dat hij een wat lagere spierspanning heeft dan gemiddeld, maar drinken/ slikken is nooit een probleem geweest. Ik probeer hem vaak te wijzen dat hij z’n mond dicht moet houden, maar als hij dan wat zegt stroomt het er uit. Hij heeft permanente smet vlekken op zijn kin en nek.. zo zielig. De KNO arts zegt dat logopedie geen zin heeft, dus dat hebben we niet geprobeerd. Hij is ook nog jong, ik hoop dat het vanzelf over gaat. Iemand hier ervaring mee? Tips wat ik kan proberen? Bedankt!

2. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Misschien kiezen die doorkomen?
    Ik gebruik van de sjaaltjes om kwijl op te vangen en om smetplekken te voorkomen. Misschien is dat een idee? En nog jong dus wordt echt vanzelf beter!

MickeyM vindt dit leuk.
  3. MickeyM

MickeyM Lid

11 mei 2020
    37
    23
    8
    Vrouw
    Ik zal eens kijken of er weer kiezen aankomen, bedankt! En ik heb inderdaad allerlei sjaaltjes om zijn huid te beschermen. Maar zijn kin blijft rood... ik probeer met vette crème dit wat tegen te gaan.

4. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Preverbale logopedie kan wel degelijk zin hebben. Ze hebben vaak wat tips of kleine oefeningen waardoor hij zich bewuster wordt van zijn mond.
    Het hoort ook nog bij de leeftijd hoor, maak je niet direct te druk.
    Vervelend is het zeker!

MickeyM vindt dit leuk.
  5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.729
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter was het vooral vanwege een slappe mondmotoriek. Ze heeft toen ze groter was wel logopedie gekregen.
    Laat hij zijn mond open hangen?
    Met een rietje laten drinken is goed voor de mondspieren.

6. MickeyM

MickeyM Lid

11 mei 2020
    37
    23
    8
    Vrouw
    Hij laat regelmatig zijn mond open hangen. Ik weet dat eerst aan de vele verkoudheden, maar dat is nu al een tijdje voorbij. Toen hij kleiner was is een (iets) lagere spierspanning geconstateerd. Dus een slappe mondmotoriek zou goed kunnen. Heeft logopedie geholpen? En hoe heeft de logopedist dat vastgesteld? Onze arts was er sceptisch over, maar als m’n zoon er niet over heen groeit wil ik het over een tijd wel proberen.

7. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.729
    113
    Vrouw
    Bij haar begon de juf van de psz erover. Dat ze vaak met haar mond open liep. En daardoor veel kwijlde. Tja, dat hadden wij ook al wel gemerkt. Hoe het verder is gegaan weet ik niet meer precies. Op het CB zeiden ze er geloof ik niet heel veel over.
    Ze werd door de logopedist gescreend op de basisschool. (Alle kinderen krijgen/kregen die test.) Ze praatte ook onduidelijk. We kregen toen oefeningen om de mondmotoriek te trainen.
    Is al lang geleden, ze is nu bijna 19;)
    Ze is trouwens altijd wel wat onduidelijk in haar praten gebleven, maar kwijlen doet ze al heel lang niet meer:D

MickeyM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina