overproductie rechterborst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Verox, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Verox

Verox Niet meer actief

Beste Heidi,
    Mijn dochter is nu drie maanden en ik geef volledige borstvoeding.
    Ik voed momenteel 5x per dag en heb altijd beiden borsten evenveel gevoed.
    Echter mijn linkerborst blijft erg achter wat betreft productie.
    Oftewel, mijn rechterborst heeft juist overproductie. Regelmatig heb ik last van stuwing in de rechterborst tussen de voedingen door. En ik word eigenlijk elke nacht wakker omdat deze borst leegloopt.

S'nachts vang ik de overproductie op en kolf het teveel handmatig af. Ik probeer dit tot een minimum te beperken. Net voldoende om de overdruk weg te nemen, omdat ik weet dat leegkolven de productie juist stimuleert.

Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk uit de achterblijvende linkerborst te voeden. Omdat ik het gevoel heb dat mijn dochter echter te weinig melk krijgt uit alleen de linkerborst maak ik gebruik van de compressie-methode tijdens het voeden. Ik ben bijna een half uur bezig met die linkerborst, zodat ik zeker weet dat hij helemaal leeg is. Maar wanneer ik mijn dochter daarna nog aan de rechterborst leg, dan drinkt ze daar nog minimaal 10 minuten (max 25 min) lustig door. En voelt die ook lekker leeg en soepel aan.
    Doe ik dit andersom, en begin ik met de volle rechterborst, dan weigert ze vervolgens de linkerborst.

Ben ik goed bezig? Ik ben een beetje bang voor borstontsteking omdat die rechterborst zolang vol blijft. Hoevaak moet zo'n borst volledig leeg?
    Wanneer ik de rechterborst moet legen, hoe doe ik dat met zo min mogelijk stimulatie? Is dat door handmatig af te kolven, of door enkel borstcompressie toe te passen (dan loopt de melk er namelijk ook gewoon uit)?
    Soms sla ik een voeding over door (+/- 160ml) afgekolfde melk in een flesje te geven. Beiden borsten voelen dan de volgende voeding wel voller aan. Is dit verstandig, of kan ik beter vaker kleinere hoeveelheden voeden?

Ik hoor graag van u.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik snap dat je kindje liever aan de rechter borst drinkt want waarschijnlijk stroomt de melk daar veel makkelijker. Zeker wanneer je eerst aan de 'makkelijke' borst kon drinken is het niet heel relaxed en zoals je gewend bent links als het daar niet zo snel komt. Dat frustreert en maakt dat ze dan links weigert.

Hoe je afkolft (beetjes handmatig, enkel spanning er af) is een goede manier.

Af en toe voeding overslaan kan je vraag en aanbod verstoren. Wanneer je een flesje geeft, kolf dan zelf ook, evt. gewoon met de hand als dat zo makkelijk gaat.

Heb je overwogen om op alleen rechts verder te gaan? Dan kun je je richten op 1 kant die goed gaat....overleg eens met een lactatiekundige in de buurt of dat voor jou een optie is. Wanneer links echt zo achterblijft....er zijn genoeg vrouwen die op 1 borst verder gaan wanneer de andere borst achter blijft of voor problemen blijft zorgen.

succes!

3. Verox

Verox Niet meer actief

Heel erg bedankt voor je reactie!
    Fijn om een persoonlijk advies en uitleg te krijgen.
    Ook prettig te horen dat het in overleg met een consulente eventueel mogelijk is om met een borst verder te gaan.
    Gelukkig lijkt de productie van de linkerborst de afgelopen dagen wel weer toe te nemen.
    Nogmaals bedankt!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn, kijk het aan en weet dat er opties zijn!

Deel Deze Pagina