hoi de kleine is nu 1 week. ik heb echter een over productie aan bv. ben nu in blokken aan het voeden. 2 voedingen dezelfde borst geven. liggend voeden dat het niet te snel gaat. want de hapt nu ook niet meer goed aan omdat het echt eruit spuit. voor de voeding met de hand de druk eraf masseren en duwen. Voor het slapen na de voeding de borsten leeg kolven.\ de kleine groeit prima. wel veel spuit luiers maar die zijn nog wel normaal volgende de kraamhulp. ik ben er behoorlijk hormonaal van en zit even niet lekker in mn vel. het steekt enorm en slik paracetamol omdat t zn zeer doet. de kraamhulp en de lactatiekundige konden me niet meer aanraden dan bovenstaande. hebben jullie misschien nog advies? Want dit ga ik niet volhouden.. bedankt!
Hi. Vervelend voor je dat je stuwing hebt. Helaas is het heel gewoon om dit in de kraamweek te hebben. Mijn tips: - Laat je kindje de borst elke voeding goed leeg drinken. (Liever niet blokvoeden, dit kan het juist erger maken) - Laat je kindje minimaal 8x per dag drinken, het liefste 10-12 keer per dag. - Blijf afkolven van de melk met de hand, waarmee je je borst iets zachter maakt zodat je baby beter kan aanhappen. - Gebruik van warme kompressen vóór de voeding om de melkstroom te bevorderen. - Gebruik van koude kompressen ná de voeding omdat dat prettig aanvoelt en de zwelling vermindert. - Afkolven van moedermelk, bij voorkeur met de hand. Bij het gebruik van een kolf het vacuüm zo laag mogelijk zetten. Eenmalig je borsten helemaal leegkolven kan ook een prettig gevoel geven. - Bedekken van de borst met gekneusde koolbladeren. Moeders melden vaak dat stuwing dan minder vervelend is. (is niet wetenschappelijk bewezen, maar ik hoor positieve verhalen) Als paracetamol niet afdoende helpt, overleg dan met je verloskundige of huisarts of je Ibuprofen ernaast mag slikken. Voor de borstvoeding kan dit geen kwaad en ook niet voor je kindje. Over het algemeen zakt de stuwing snel na de kraamweek. Let op: Bij stuwing zal je temperatuur wat hoger zijn. Echter koorts met ziek voelen, roodheid van je borst(en), harde plek(ken) en pijn kunnen wijzen op een borstontsteking. Ga dan naar je huisarts. Groetjes Saskia