Hoi Vanaf de bevalling loopt m'n borstvoeding perfect. Kleine drinkt super geen kloofjes oid en volop melk. Sinds de productie goed op gang is is deze ook echt op gang. Het spuit er letterlijk uit. Veel stuwing ( niet pijnlijk wel vervelend) Maud krijgt m'n borsten ook echt niet leeggedronken, drinkt onrustiger, verslikken, lucht happen en teruggeven. Nu geeft de kraamhulp en vk als advies om 2x per dag de borsten na een voefing leeg te kolven en de melk in ijsblokzakjes in te vriezen. Nu is zon zak na een dag halfvol. Kan ik deze invriezen en de dag erna aanvullen met verse melk? Of iedere dag een nieuwe zak? Hoe vriezen jullie bv in? Ben bang dat ik dadelijk een voorraad heb waar je naar van wordt. Het kolven werkt trouwens prima. Er lijkt na een paar dagen wat stabiliteit in te komen.
Leegkolven is net af te raden bij overproductie, omdat je borsten zo het signaal krijgen nóg meer melk aan te maken. De druk eraf kolven kan wel, indien nodig. Invriezen kan in speciale zakjes. Kan ook in gewone diepvrieszakjes, maar dan moet je zorgen dat ze bpa vrij zijn. En alleen melk samen brengen die dezelfde temperatuur heeft. Dus geen warme melk bij bevroren melk.
Leegkolven na een voeding raad de een aan en de ander af. Heeft te maken met de vetheid van de melk. Als de baby drinkt uit een eerder volledig geleegde borst schijnt de melk vetter te worden, baby sneller verzadigd en dus stabielere productie. Minder spugen en minder spuitluirrs. Er gingen hier Nl 4-6 schone pakjes per dag door omdat t er boven in hing en onder gelijk uitkwam en dat ging zo snel dat tussentijds verschonen te laat was. Daarbij mijn borsten due zo vol zitten dat kleine letterlijk ondergesproeid werd.. en ik zelf ook. Nu met kolven is t veel stabieler.
Bij mijn eerste heb ik de eerste weken aan blokvoeden gedaan, volgens mij is dat eerst aan te raden boven kolven. Je biedt dan een blok van 4 uur lang telkens dezelfde borst aan en het volgende blok switch je. Op die manier drinkt je baby die borst goed leeg en raakt de andere borst wat gestuwd waardoor deze weer minder gaat produceren, win/win dus . Als je toch blijft kolven, geen warme melk bij bevroren melk doen, ik zou het dan gewoon in de koelkast verzamelen en aan het einde van de dag invriezen in een bewaarbeker (ik had die van avent). Als je tweemaal kolft, dan pas samenvoegen nadat beide porties afgekoeld zijn in de koelkast. Eigenlijk zijn er 2 regels:geen warme melk bij koude melk doen en binnen een dag invriezen. Edit: als je echt heel veel overproductie hebt, kun je het ook nog als volgt doen. In de ochtend eenmaal je borsten volledig leegkolven en dan gaan blokvoeden (zoals in de eerste alinea). Tweemaal kolven zou ik niet doen, want dan duurt het veel langer voordat het stabiliseert.
Voor verslikken en onrustig drinken kan de houding ook veel schelen. Ik voed het meest liggend of half liggend, baby op me of op de knietjes naast me als ik plat lig. Dan drinkt ze meer tegen de zwaartekracht in. Vooral als ze wat langer tussen de voedingen gelaten heeft en m'n borsten vol zij is m'n tsr erg heftig en krijgt ze dat maar moeilijk goed weg. Het helpt dan wel om los te koppelen als je tsr aan voelt komen, of dat ze zelf al loslaat door verslikken, en dan opvangen in doek of remmen door 'deurbellen'. In mijn geval laat ik grote broer soms eerst slokje nemen
Ik had hier ook twee keer overproductie en kolven is idd niet aan te raden, omdat je borsten dan het signaal krijgen nog meer melk aan te maken (of je moet een voorraad willen aanleggen natuurlijk). Ik ben hier gaan blokvoeden (2 keer) en als ik voedde, lag ik half onderuit op mijn rug, en mijn dochter bovenop me. Zo kon ze rustiger drinken en verslikte ze zich bijna niet meer. Als ik gewoon rechtop zat en haar in mijn armen hield, verslikte ze zich en werd ze enorm gefrustreerd.
Geef je al 1 borst per voeding ipv 2? Dit kan ook al enorm schelen omdat ze dan die ene wel goed leeg drinkt en dus ook de vettere melk. Daarna zou je kunnen gaan blokvoeden wat de andere dames al zeggen.. 2 keer per dag nakolven zou ik ook niet doen eerlijk gezegd..