Rauwe vis, is rauwe vis lijkt me. Ingelegd in zuur betekent niet dat de parasieten gedood zijn. Kijk op de pot hoe het bewerkt is.
Rolmops is niet rauw.. Anders zou je het naar mijn idee ook niet zo lang kunnen bewaren... Leg eens een rauwe haring en een rolmops naast elkaar ziet er toch heel anders uit.
Het is niet alleen in zuur gelegd, maar ook nog eens gezouten. Parasieten, pfff... Overdrijven is ook een vak. Als het echt rauw zou zijn, was het ook maar kort houdbaar. Als je op deze manier alles gaat analyseren, kun je niks meer eten. Leef dan de hele zwangerschap maar op water en droog brood. Kijk inderdaad eens op het Voedingscentrum. Daar staat een lijstje met wat je niet mag. Wat er niet op het lijstje vermeld staat, mag je dus gewoon.
Voedingscentrum zegt dit: Vis is heel gezond. Pas wel op met de onderstaande vissoorten. - Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, paling), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking: niet (*2) - Rauwe schaal- en schelpdieren (mosselen, oesters): niet (*2) - Roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai, koningsmakreel) :niet - Wilde paling en wolhandkrab uit Nederlandse wateren: niet (*3) - Vette vis (makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel): max 2x per week (*2) Kan wel gegeten worden mits goed verhit. (*3) De meeste paling in de supermarkt is kweekpaling en is veilig. Op het etiket staat of het om wilde of gekweekte paling gaat.
Niet alle vis moet doorbakken en verhit zijn hoor! Haring is rauw en mag, mits vers van de visboer, gewoon gegeten worden
Wel goed lezen en geen dingen erbij verzinnen. Prima dat jij het zo opvat maar dan moet je het niet als een voorschrift verkondigen.
Bron? Ik lees alleen dat rauw vlees niet mag, bij vis noemen ze dingen die niet mogen en vervolgens dat je max 2x per week vette vis mag, waaronder haring en makreel. Verse haring en verse gerookte makreel (dus niet uit een vacuumverpakking bij de supermarkt) mag gewoon. Geen probleem.
Even een fabel uit de wereld helpen... Ik werk al sinds mijn 18de iedere zaterdag bij een visboer... Stinken als een bunzing maar ik vermaak mij er kostelijk!! Neem van mij aan dat haring NIET rauw is!! Allereerst is de haring 24 uur bevroren geweest, enge dingen etc dood... Daarna wordt de haring gepekeld... Pekel is dan wel geen verhitting van te product maar gaat wel een reactie aan met het product waardoor de houdbaarheid verlengt wordt en door het zout (pekel) en andere toevoegingen worden de mogelijke laatste enge dingen vermoord... Het zelfde voor een rolmops... Geloof mij aub (ik heb het over vis, geen schaaldieren) binnen de Nederlandse cultuur wordt er GEEN rauwe vis gegeten... De rauwe vis die gegeten wordt komt uit de Aziatische (voornamelijk) cultuur... Daarbij is rauwe vis geen probleem als deze maar vers is... Ja dan komt de vraag wat is vers... Dat leer je door er mee te werken... Maar als je een hele vis koopt let goed op de ogen, hoe helderder de ogen hoe verser de vis. Bron, jaren lange ervaring en een kei van een baas! (Plus veel folders en shit die wij aan onze klanten mee geven)
Voedingscentrum is niet heilig hoor... Worden iedere dag nieuwe dingen ontdekt en veranderd/bij geschreven... Ga af op je eigen logische verstand... Heb je een hoop meer aan dan aan de beweringen van een instantie... Voorbeeld van voedingscentrum... Eet 200 gram groente per dag en 2 stuks fruit... Als ik dat per dag eet zit ik aan mijn MAX ik kan dan niet meer.. Beter gezegd ik eet over mijn eigen grenzen... En ga je over die grenzen, juist overgewicht... En bedankt voedingscentrum.... (Ja ik ben een kleine eter, maar wel lang... Maar je kan toch geen richtlijnen maken waar 'ieder' mens zich aan moet houden, ieder mens is anders...) Voedingscentrum zijn richtlijnen geen regels en/of een wet... Het zou ondersteunend moeten werken ipv dat het je iets oplegt... Nogmaals gebruik je verstand....!