Van 4 naar 3 voedingen!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door touwtje, 16 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. touwtje

touwtje Actief lid

14 apr 2010
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Onze zoon is bijna 8 maanden en krijgt nog 4 voedingen per dag! Daarnaast krijgt hij rond 10 uur fruit en rond 18.00 uur groente!
    Nu lijkt het me fijn dat de voeding van 15.00 uur vervalt en daarin de plaats wat sap of thee te geven.. Kan ik daar zo mee beginnen of moet hij eerst goed uit een beker kunnen drinken en dan pas de voeding laten vallen?

Groetjes

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wanneer je terug gaat naar 3 voedingen, houd dan in de gaten of je kindje voldoende voedingsmomenten nog heeft om aan zijn voedingsbehoefte te voldoen. je kunt natuurlijk sap of thee geven, dit is puur vocht, niet voedend. dranken zonder suiker zijn natuurlijk eerste keus: in veel sappen zitten toch veel suikers. Water of thee kan dan een goede keus zijn.

Je kunt er zo mee beginnen, je kindje is op een leeftijd dat het best kan oefenen met een bekertje. Handig als ze dat snel kunnen. Kijk gewoon hoe het gaat: je kunt altijd per dag zien of je nog alsnog zelf voedt natuurlijk.

Succes!

3. touwtje

touwtje Actief lid

14 apr 2010
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Heidie,

Bedankt voor je reactie! Ik weet eigenlijk niet wanneer het normaal is om naar 3 voedingen te gaan?!

Zijn schema is nu zo:

7:00 borstvoeding
    10:00 fruit
    11:00 borstvoeding
    15:00 borstvoeding
    17:45 groente
    19:00 borstvoeding

Nu ben ik begonnen met brood, maar hier moet hij nog aan wennen. Maar ik had dan bedacht om de voeding van 11:00 te veschuiven naar 12:00 uur, eerst brood en dan de borst. En dan rond 15:00 uur sap met een soepstengel. En dan s'avonds gewoon groente en de borst nog een keer. Krijgt hij dan niet voldoende voeding denk je??

Groetjes

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik zou dit even overleggen met het consultatiebureau. Wanneer je de borstvoeding wel in stand wilt houden, kun je overwegen te starten met eerst borst, dan brood. later kun je dan omdraaien, of na een maand of 9 een bekertje bij de boterham.

Succes!

5. touwtje

touwtje Actief lid

14 apr 2010
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dag Heidie,

Maar het is toch de bedoeling dat je gaat minderen met borstvoeding en dat hij meer vast voedsel gaat eten? Ik ben van plan om tot 10 maanden borstvoeding te geven. Dus dan moet ik zo langzamerhand wel gaan minderen lijkt mij..

Dan is het schema dus zo:

8:00 borst
    10:00 fruit
    12:00 brood/borst
    15:00 sap/soepstengel
    17:45 groente
    19:00 borst

Dat is dan toch een prima schema?

Groetjes

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ja, als je wilt stoppen ga je afbouwen inderdaad en vervang je je borstvoeding door een kunstmatige zuigelingenvoeding.

Daarnaast is het inderdaad een logische verandering dat een kindje zo tegen een jaar 'met de pot mee eet': dat wil zeggen dat het vaste maaltijden heeft met een aantal tussendoortjes: een ontbijt, een boterham tussen de middag, avondeten. En tussendoor fruit, een koek, etc. als tussendoortje.
    Dit betekent niet dat het borstvoeding uitsluit: daar kiest iedereen zijn eigen weg. In de praktijk kan het zo zijn dat je nog een aantal keer op de dag borstvoeding geeft, (ook handig wanneer je kindje even niet lekker in zijn vel zit of is gevallen of zo: troost) of dat je enkel nog 's ochtends of 's avonds borstvoeding geeft. Een vast moment bijvoorbeeld. En alles daar tussen.

De periode waar je nu in zit (9 mnd tot een jaar) is de overgang naar vaste maaltijden op vaste tijden. Zoals wij eten eigenlijk: het kindje gaat gedurende deze periode mee met het gezin.

Wanneer je borstvoeding wilt afbouwen prima, dan ga je inderdaad aan de slag met je schema. Wanneer je nog wilt profiteren van voedingswaarde voor je kindje en gezondheidswaarde voor jullie allebei kun je kiezen om met je voedingen door te gaan tot je kindje een jaar is: vanaf dat moment hoef je geen kunstvoeding te geven en kan je kindje direct over op koemelk. Borstvoeding houdt zijn waarde langer dan het eerste jaar: de wereld gezondheidsraad adviseert - ook in westerse, ontwikkelde landen- borstvoeding tot 2 jaar. Ik zeg dit niet om je over te halen dit ook te doen, kies je eigen weg! Ik noem dit enkel om aan te geven dat het zo'n mooi en waardevol product is :)

Wanneer je wilt minderen is je genoemde schema inderdaad prima! Overleg op het cb of je moet aanvullen met kunstvoeding.

Succes!

7. touwtje

touwtje Actief lid

14 apr 2010
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb mijn oudste zoon ook tot 10 maanden borstvoeding gegeven en toen was het ook goed.. Ik ben ook zeker voor borstvoeding maar langer dan een jaar zou ik het zeker niet geven en vind ik ook niet nodig. Ik blijf denk ik gewoon nog maar even zo doorgaan met 4 voedingen per dag en daarbij fruit en groente, en dan kijk ik met 9 maanden wel weer verder! Ik wil eigenlijk geen kunstvoeding gaan geven, ik weet nog dat ik onze oudste ook vanaf 10 maanden gewoon koemelk heb gegeven en dat ging prima. Dus ik denk dat ik dat nu ook ga doen!

Bedankt voor je adviezen!

Groetjes

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Prima, geniet van je kids!

Deel Deze Pagina