Overschakelen van BV naar... ? Wàt? Baby bijna 1 jaar...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Bajou, 10 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Hai hai!

Ik zit met een soort van een probleempje.

M'n zoontje wordt binnen 2 weken 1 jaar en heeft tot nu toe altijd borstvoeding gekregen. Echter, sinds een week of 2 wilt hij enkel nog 's ochtends drinken. Dat is prima, maar ik maak me een beetje zorgen dat hij te weinig binnen krijgt?

Ik zou hem dus graag iets bijgeven, maar weet ab-so-luut niet wàt. Ben een echte leek op dat gebied.

Ook heb ik al aan verschillende mensen raad gevraagd (huisarts, Kind & gezien-CLB in NL- ) en iedereen zegt wat anders.
    Zoals gewoonlijk.

Ze zijn het er wel over eens dat koemelk niet mag voor 18 maanden, dus daar hou ik me sowieso wel aan.

Maar verder zijn de meningen verdeeld over groeimelk etc dus ik hoop dat ik hier wat duidelijke goede raad kan krijgen.... ik weet het echt niet!

Wàt kan ik hem geven, dat niet ongezond/gezoet/zwaar is?

Alvast bedankt!!

Liefs

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Huh? Koemelk mag niet voor 18 maanden? Als je kindje geen KMA heeft mag hij gewoon koemelk vanaf zijn eerste verjaardag hoor, volgens mij zelfs vanaf 11 maanden. Dat is dus ook mijn advies; geen dure opvolgmelken maar gewoon halfvolle of volle melk. Verder kun je volle yoghurt of volle kwark gaan geven, dat mag al vanaf 8 maanden. En kaas telt ook als zuivel.

3. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Idd 18 maanden wachten met koemelk lijkt me echt onnodig als er geen allergiën zijn. Waarom willen ze dat je zo lang wacht, hebben ze dat ook gezegd?

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.545
    36.525
    113
    Koemelk mag wel vanaf 1 jaar hoor, als er geen allergiën zijn. Zelf hield ik de lijst van Stefan Kleintjes aan, te vinden op borstvoeding.com.

Oh enne, met een voeding in de ochtend en een bakje yoghurt (en dat mag zeker al), komt je kleine waarschijnlijk wel rond de 300 ml hoor en hoef je geen melkproducten bij te geven. Evt nog een plak kaas oid erbij. En misschien wil je kindje over een tijdje wel 's avonds nog eens drinken.

5. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    @Eylem, ja, volgens de huisarts/kinderarts was het echt nog wat te vroeg voor koemelk. Misschien houden ze er andere meningen op na in België? :(
    Hij heeft geen allergie.

@duchess, ze hebben niet gezegd waarom, gewoon; voor koemelk is het nog te vroeg. Punt. :)

@suus, dan geef ik misschien idd gewoon een bakje yoghurt... al vraag ik me af of hij dat nog opkrijgt...

In het algemeen denk ik dat hij niet meer wil drinken overdag/'s avonds omdat hij best veel eet. Heb 'm altijd zelf laten aangeven hoeveel hij wilde eten en dat is best een grote portie. De verpleegkundige zei daarop dat ik dan misschien beter z'n eten wat beperk in portie... maar dat zie ik niet zitten. Hij huilt als het op is en hij meer wil.

Maar in elk geval al bedankt voor jullie goede raad, ik ga het eens met yoghurt proberen voor hij naar bed gaat ofzo. Wil natuurlijk wel graag dat hij de nodige voedingsstoffen binnen krijgt.

Liefs!!

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.882
    19.338
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ons zoontje krijgt ook geregeld yoghurt. Als we er ook nog eens vers fruit door pureren is het helemaal feest. Als je dus bang bent dat een extra portie yoghurt te veel voor hem wordt, kun je het misschien combineren met de fruithap.

7. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ook hier komt er geen opvolgmelk oid in huis! Ik vind dat echt niet nodig. En ik vind het ook wel leuk om te kunnen zeggen dat ze alleen mijn melk heeft gehad ;)
    Het is dat ik hier nog een vriezer vol melk heb liggen, anders kreeg ons meisje ook koemelk of yoghurt hoor. Heeft ze overigens wel eens gehad en ze vond het 'hmmm... lekkah' haha.

Ons meisje krijgt in principe alleen nog 's ochtends en 's avonds borstvoeding. Alhoewel ik soms nog wel eens een extra momentje inlas :D, maar veel drinkt ze dan niet meer.
    Ons dagritme ziet er als volgt uit:

06.00 borstvoeding
    09.00 fruit en thee
    12.00 boterham met vleeswaren, thee
    slapen van 13.00 - 15.00
    15.15 tussendoortje bijv soms nog wat fruit of smoothie en thee
    18.00 warm eten
    19.00 badje
    19.30 borstvoeding
    20.00 op bedje

Ons meisje is gek op yoghurt. Zou ze 's avonds niet meer bij mij willen drinken, dan zou ik denk ik rond 19.30 nog wat Griekse yoghurt geven. Vind mama zelf ook lekker, doe ik gewoon mee :D

Toen ze 10 maanden was zijn we in de vakantie naar Griekenland geweest. Daar werd eigenlijk automatisch een middagvoeding vervangen door Griekse Yoghurt. Dan zaten we ergens op een terrasje en dan kreeg zij wat yoghurt terwijl wij een hapje deden. Dat ging hartstikke goed.

8. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    ik werk op een kdv en vrijwel alle kids krijgen vanaf 12 maanden gewone melk. Een enkele ouder geeft bijvoorbeeld nutrilon3 mee maar omdat dit volgens onze dietiste onzin is (koemelk is echt prima op die leeftijd) halen we dit zelf niet in huis.
    Ben van plan om mijn kleine na de bv ook meteen gewone melk te geven. Eerst de tien maanden dus maar zien te halen uiteraard ;)

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Misschien een tip, wij geven de yoghurt rond 16:00 uur (soms met fruit) en niet na het avondeten. Hij geniet er echt van, na het avondeten (18:00 uur) wil hij bij mama drinken en slapen ;)

10. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Okéééh, daar kan ik zeker wat mee! Superleuk om tips te krijgen van jullie, echt altijd zo bruikbaar he :D

En ik ga het idd combineren met het fruit... is ook weer wat anders!

Vind het echt maf dat ze hier zo "gevaarlijk" doen over koemelk... maargoed, ik geef het nu echt wel zonder angst. ;)

Superbedankt!

@yessie, Griekste yoghurt is idd very yummie :)

@cvm, als je ondertussen gewonnen bent voor de BV haal je die 10 maanden zeker en vast!

@juju, ja ik dacht misschien net voor hij gaat slapen, want 's avonds wil hij dus niet meer bij mama drinken en hij gaat pas om 20u op bed... avondeten ook rond 18u.
    Maar het lijkt me gewoon makkelijk, zoals tupp zei, om het met fruit te combineren!

Nogmaals dank fijne ladies!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tuurlijk mag je kind koemelk. Kunstvoeding voor deze leeftijd is ook gewoon koemelk met een iets ander smaakje, het dierlijke vet vervangen door plantaardig vet en wat toegevoegde vitamines (die je ook prima los aan je kind kunt geven).
    Kinderen zonder allergie in de familie mogen vanaf een maand of 6 voorzichtig aangezuurde zuivel zoals yoghurt gaan proberen, en na een maand of 9 kan daar gewone koemelk bij.

Als je kind in de ochtend nog aan de borst gaat en dan flink drinkt dan heb je qua zuivel waarschijnlijk al voldoende aan een flinke bak yoghurt en zo af en toe een plak kaas, vanaf 1 jaar is 300cc zuivel al voldoende.
    Daarnaast heeft je kind natuurlijk vocht nodig. Als dat geen melk is, dan is water of slappe thee ook prima.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier dronk ze ook een tijdje 's avonds slecht. Heb toen een tijdje gekolft en dit met flesje gegeven. Dat wilde ze dan wel.
    Hier allergieen dus geen alternatief voor zuivel en in combi met nachtvoedingen wilde ik wel graag dat ze die avondvoeding kreeg.
    Na een tijdje vroeg ze er zelf weer om.

13. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    @dirksmama, ja hij slok echt flink door 's ochtends :) Heb het ook een beetje in de gaten, overdag en 's avonds heeft hij gewoon "geen tijd" om aan de borst te gaan. ;)
    Water krijgt hij sowieso wel de hele dag door.

Maar, ga vandaag yoghurt halen, ben eens benieuwd :)!

@red88 (ha, ik herken jouw naam van in het NOD-forum héél lang geleden ;) )
    Ja, hier wil hij dus ook melk uit een flesje, heb ik gisteren eens geprobeerd met wat koemelk. Want ik heb nooit kunnen kolven, dus da's geen optie.

Het lijkt gewoon alsof hij het "aan de borst liggen" tegenwoordig tijdverspilling vindt. Alles is zooo interessant. :) Maar goed, ik heb er vrede mee hoor, hij beslist het lekker zelf!

14. Alita

Alita Niet meer actief

Nou hier kreeg ze toen wel opvolgmelk. Het is belangrijk dat ze voedingstoffen binnenkrijgt. Als deze nu op is dan ga ik gewone melk geven...dat doe ik nu ook al af en toe!

15. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Mijn dochtertje van 10 mnd drinkt eigenlijk alleen nog maar bv (4/5 voedingen per 24 uur) maar eet graag yoghurt. Ik geef haar Griekse Yoghurt, die is lekker dik, dat gaat wat makkelijker als gewone yoghurt. Die is vaak zo dun dat het na een paar happen al een knoeiboel is.
    Ik doe er ook vaak gepureerd fruit door, omdat de yoghurt best zuur van zichzelf is.
    Vorige week ben ik begonnen met een paar slokjes volle melk uit een bekertje, ze vindt het erg lekker!

Deel Deze Pagina