Mijn baby begint net een beetje vast voedsel te eten. Ze eet zo'n 2-3 broodkorsten en wat hapjes groente. Zondag zei ik nog: nou ik kan merken dat ze (eindelijk) meer eet, ik heb hele volle borsten. Heb nog in 5 minuten 120 ml uit 1 borst gekolfd voor de voorraad. Dus toen had ik superveel voeding. Gisteren op het werk kolfde ik moeizaam en had 70 cc te weinig. Vanmiddag wilde ik nog even bijkolven voor morgen: 45 minuten na een voeding nog niet de bodem van een flesje bedekt! Net gevoed: ze valt aan op 2 borsten, er lijkt al snel niets meer in te zitten. Ze drinkt fanatiek maar ik hoor haar (bijna) niet slikken... uiteindelijk maar afgekoppeld en ik bed gelegd, maar ze gaat niet slapen. Mijn tepels doen er zeer van, zo heeft ze eraan getrokken. Wat kan ik doen om het snel op peil te krijgen? Iemand tips? Ik vind het zo zielig voor haar!! Oh ja, ik denk dat ik afgelopen zondag of rond die dag een eisprong had.
Kan goed hoor; dipjes rond eisprong en menstruatie! Zal dat dan de eerste keer zijn? Ik denk niet dat het komt door het eten van die paar hapjes vaste voeding. Wat je kunt doen: Aanleggen voor de bijvoeding Zo veel mogelijk aanleggen Zo min mogelijk kolven Geen ander drinken geveb Goed eten, drinken en rusten 's Avonds lekker laten plakken en aan wisselvoeden doen; dus na borst 2 borst 1 weer aanbieden, etc. Succes!
Bedankt voor je reactie! Mijn man wilde haar al een fles BV uit de koelkast of vriezer geven, maar dat leek mij al niet zo'n goed idee! Het is mijn 2e eisprong en ik heb nu 1x gemenstrueerd.
Dat schijnt inderdaad de beste methode te zijn om over een dip te komen. Echter, als mijn kindje honger heeft, geef ik toch liever dat flesje... Maar ja, ik deed er sowieso niet zo moeilijk over, omdat ik wist dat ik waarschijnlijk met 3 maanden toch zou overstappen op KV... De meeste bv-mama's leggen zoveel mogelijk aan. Vergelijk met regeldagen. Is 6 maanden trouwens niet ook een regeldagen moment?
Ja, het voelt als een regeldag. Maar ik heb nooit eerder gehad dat ze zich een hoedje zoog en dat er niets (meer) kwam. Ik heb haar uiteindelijk weer uit bed gehaald, langer laten spelen (ze was ook over de slaap heen). Toen ze weer moe werd, heb ik daar weer naar bed gebracht, weer beide borsten aangeboden. De ene gaf volgens mij bijna niets De andere iets meer. Daar hoorde ik haar wel een paar minuten lang geregeld slikken. Ze heeft nog een hele tijd doorgezogen terwijl er volgens mij niet veel kwam. Daarna is ze bijna aan de borst in slaap gevallen en heb ik haar in bed gelegd. Ik ben nu aan de sloten rooibosthee en aan de cashewnoten.... ik hoop dat er weer wat komt als ze vanavond aan de borst wil!
Dat je borsten soms slap aanvoelen en dat je niet duidelijk een tsr voelt en dat je de baby niet duidelijk hoort slikken, wil nog niet zeggen dat ze er weinig uit haalt hoor! Plasluiers is altijd een goede indicatie. Een flesje aanbieden ontregelt vraag en aanbod en moet je juist als je een dipje hebt niet doen! Het komt goed, over 2 dagen is het wsl weer als vanouds!
Haar laatste plasluier was wel goed! Ik blijf er op letten. Ze heeft tegen 19.00 uur gedronken en kwam om 21.15 u weer. Er leek weer wat meer in te zitten, al was het niet geweldig. Normaal komt ze 's avonds niet zo vaak, niet voor 22.00 uur en vaak moeten we haar zelfs om 23.00 u wakker maken voor een voeding. Hoewel... dat is al een weekje niet meer nodig, omdat steeds eerder kwam.
Oh ja, om 19.00 uur liet ze echt huilend los van de eerste borst (waar dus bijna niets in leek te zitten), dat lijkt me toch wel een indicatie dat het niet gaat zoals zij het wil.
Herkenbaar, ik heb het zeker met de jongste ook wel gehad. Voor mij hielp het om tussen de voedingen in kort te kolven, dus vaker een TSR 'toedienen'. En dan nog een keertje voordat ik zelf naar bed ging (ik heb m'n kinderen nooit gewekt voor een late voeding en zelf kwam ze niet rond die tijd). Uiteindelijk kwam het toch wel weer goed, maar vermoeiend is het wel. En borstcompressie, dat wilde ook nog wel eens helpen. Verder veel rusten en veel drinken, maar dat is logisch. (Ik wil er geen stokpaardje van maken, maar ik zou nu voorzichtiger zijn met cashew. Mochten er voedselallergieën in je familie zitten, dan zou ik er een beetje rustig aan mee doen.) Succes, hopelijk loopt het gauw weer goed.
Bedankt voor je reactie. Ik dacht gisteren ook: waarom heb ik geen borstcompressie gedaan? Dat doe ik normaal alleen als ik kolf, het scheelt toch wel. Maar 's nachts ben ik het weer vergeten. Gisterenavond/nacht kwam ze om: 19.00 - 21.15 - 23.50 - 2.30 en rond 5 uur.... ik had het wel verwacht dat ze vaak zou komen, maar het was echt slopend. Na de laatste keer bleef ze ook nog eens wakker. Dus een paar keer eruit om het liedje te zingen en een speentje te geven... mijn man ook 2x... eindelijk gelukt! Vandaag gewerkt, weer 70 cc te weinig gekolfd. Maar ik heb gelukkig wel weer het gevoel dat er wat in zit, dat ze echt wat binnenkrijgt. Ik hoor haar weer slikken aan beide borsten. Ze had iets meer melk naar het KDV meegekregen, en dronk een fles van 150 cc en 1 van 180 cc. De rest liet ze staan. Ik zal voorzichtig zijn met cashewnoten, ik eet het niet zo vaak en was niet van plan om ze nu dagelijks te gaan eten, hoor. Er zitten geen voedselallergieën in de familie, maar mijn man is wel allergisch voor veren & dons en huisstofmijt.
Dat gaat de goede kant op! Kan goed komen door je cyclus en rond 6 maanden heb je ook weer een regelmoment dus dat is dubbel op hard werken!
Als er geen voedselallergieen zijn bij jou en je man en geen pinda-/notenallergie bij ouders/broers/zussen mag je gewoon iedere dag nootjes eten hoor! De theorie van onze kinderarts is dat ons zoontje allergisch is voor ei omdat ik zelf geen ei eet en hem daar tijdens zwangerschap en borstvoeding niet aan blootgesteld heb. Maar hoe gaat het nu? Was het een cyclusdip?
Bedankt voor de info! Ik eet wel bijna elke dag amandel/hazelnotenpasta (gemengde notenpasta) dus noten komen er wel in! (Als ik kolf, komt er in het flesje altijd een heel dikke vetlaag op en op het KDV zeiden ze ook dat ik heel goede melk heb. Een paar weken terug was mijn notenpasta op en ik had geen tijd om naar de biologische winkel te gaan. Na een tijdje kreeg ik veel minder vet op de melk. Nu eet ik het weer en voilà: dikke vetlaag! Geloof het of niet... Kennelijk doet vet uit noten het goed in de melk!) Trouwens lief dat het het vraagt! Het gaat wel beter! Vanochtend had ik weer 1 bijzonder volle borst; ik was blij dat ze er wat uit dronk. Ze had wel en nachtvoeding gehad om 4.30, maar dat was de andere borst + en deze borst dus als 2e. Dus ik geloof dat we over de dip heen zijn. Vandaag moet ik weer kolven, ben benieuwd of ik genoeg heb! Ze meldt zichzelf nog maar 1x in de nacht, dus dat is wel heeeeeeeeeeeeeeel fijn!
Ooooooooooooooooooooh, net die eisprong achter de rug en nu weer menstruatie! De cyclus is een zooitje, luteale fase van 5-6 dagen! Is net de productie weer op peil, gaat ze borstweigeren! Kennelijk is het niet lekker (de vorige keer had ik dat ook). Ze laat huilend los. Net hongerig en uitgeput gaan slapen (denk ik). Iemand tips? Net wel in hoog tempo 60 cc extra gekolfd, die had ik gisteren te weinig geproduceerd voor de volgende opvangdag. Het lijkt erop da de productie wel min of meer OK is.
OK, te vroeg geklaagd. Ze bleek gisteren verkouden te zijn en dronk wel als ik haar meer rechtop hield. Niet meer geweigerd, dus. Pfiew.... gelukkig!
Haha goed zo! Overigens zegt de vetlaag niets over of je goede melk hebt of niet. Is een misvatting die veel vrouwen onterecht bezorgd maakt.
Idd gelukkig! Blijven aanleggen meid, dan komt het goed! Ga anders eens naar de reformzaak voor fenegriekcapsules of thee, werkt echt bij een verminderde productie!
Oh, dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Trouwens, zolang het CB zegt dat ze goed groeit en mijn curve op bv.com nog goed is, maak ik me geen (echte) zorgen, hoor. Gek dat die vetlaag dan variëert! Raar, hoor. @Zogelukkig: dank voor de tip, ik zal die capsules of thee eens kopen! Ze drinkt nog steeds prima vandaag! Gulzig. Zeker wat inhalen van gisteren.
Ja, ik had 'm liever niet, die cyclus. En nu gisteren weer: waarschijnljik voedselvergiftiging, overgeven - overgeven - overgeven - overgeven. Naar de HAP gebeld. Eerst was ik bang dat ik mijn baby zou aansteken of dat de BV zwaar terug zou lopen, ik hield geen slokje water binnen. Maar toen de arts me terugbelde en ik haar moest laten wachten terwijl ik wéér over moest geven.... begon ik me voor mezelf ook wat zorgen te maken. En nu: aan de Domperidon... voor de misselijkheid dus, niet voor de productie. Blèèèèèèèh... voel me net iets beter, maar wat zware dag met een baby voor wie het business as usual is... Nou goed, een beetje off topic, maar moest het even kwijt. Ze drinkt nog steeds goed, dus hier geen problemen.