hoi allen, bij mij is het nog niet zover maar was toch ff benieuwd. ik zag gisteren een nicht van mij en die heeft een kindje van 11 maanden. toen ik vroeg of ze een koekje mocht hebben mocht ze dat niet hebben. hun zijn heel streng, het kind krijgt alleen maar appelsap of fruitsap. geen melk, chocomelk of fristi, geen snoep of koeken of klein stukje chocolade... een andere nicht van mij is begonnen met fruitpapjes toen het kind 3 maanden was. zodra hij zelf wat kon kauwen kreeg hij een boterhammetje tussen door en van die vitabiskoeken enzo... is het nou echt zo dat dit slecht is? als ik zelf mocht kiezen zou ik het zoals nicht nr 2 doen. boterhammetjes, koekjes en fristi enzo als het een maand of 6 is ongeveer... weet niet wat meestal gedaan word
Hier komt er zeker qua drinken weinig variatie in hoor. Fristi, chocomelk en allerlei sapjes staan stijf van de suikers. Dat vind ik helemaal nog niet nodig. Merk dat Jarissa daar een enorme energiekick van krijgt en daarna juist een dip. Hier dus lekker melk of sterk verdund diksap. Wat eten betreft normaal ook alleen gezond. Geen koekjes met allerlei vullingen maar 'kale' liga's b.v. Maar als ik lekker chocola neem en Jarissa is in de buurt krijgt ze wel een stukje. Ik beperk het wel. Anders krijg ik er niet genoeg gezond eten in. En dat vind ik belangrijker. Ik voel dus meer voor nicht 1 dan voor nicht 2 maar de gulden middenweg past mij het allerbest.
Ik ben zo'n strenge moeder . Hier niets van zout, suiker of onnodige vetten. Het enige tussendoortje wat ze krijgt is een droog rijstwafeltje en hooguit 50cc water, dus ook geen liga's of peuterkoekjes. Op brood alleen een beetje boter. Avondeten is vers (nog geen vis, vlees, ei, kip) en fruit (meestal) ook. Als ik haar nu al laat wennen aan allerlei zoetigheid en beleg wil ze daarna niets anders. Ik zie er de noodzaak niet van in. Waarom zou ik haar Fristi, appelsap o.i.d. geven als ze het net zo goed doet op water en mm?
Met 6 maanden begin je met bijvoeding. Dan ga je toch niet gelijk fristi koekjes e.d. geven. Hier nog steeds geen koekjes en fristi. Er zijn ook verantwoorde "traktaties, snoep, tussendoortjes". Hier dus veel: rijstwafel, cracker, beschuit, (gedroogd) fruit. Momenteel is appel favoriet daar word de hele dag om gevraagd. Hij bedoelt daar gewoon fruit mee. En nog bv is elke keer anders van smaak dus hoeft ie helemaal geen fristi en andere dingen boordevol suikers.
Ik ben ook zeker niet van plan om Alyna voor ze minstens een jaar is chocomel, fristi chocolade of 'echte' koekjes te geven... Ze krijgt gewoon haar melk, groenten en fruit en een beetje water als drinken.Tussendoor een rijstewafel of héééél soms een liga. Zie het nut niet zo in van al die zoete dingen. Wil niet dat ze daar te gewend aan raakt, en het is ook nog eens ongezond... Ze weet toch niet wat ze mist.
Sofie krijgt als tussendoortje een rijstewafeltje met zo'n laagje yoghurt (zijn van Sesamstraat). Die vind ze heerlijk. En een half liga koekje. Verder krijgt ze als tussendoortje veel fruit en drinkt ze diksap verdund met veel water. Fristi enzo begin ik nog niet aan. Soms krijgt ze van ons wel eens een slokje ijsthee uit een beker. En omdat mijn oma laatst jarig was gaf mijn moeder haar een paar theelepeltjes slagroom. Waar ik helemaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet blij mee was ha ha Nu kan ik er wel om lachen. Ze vond het erg lekker trouwens. En m'n moeder maar roepen "aaah dus goed voor haar, ze mag wel wat meer spek om de billekes.
ik wil alyssa voor haar eerste verjaardag ook eigenlijk geen ongezonde dingen geven. ze krijgt nu 4flessen, fruithap (vers meestal), groente en we zijn nu de sterk verdunde diksap aan het introduceren (nog geen succes, mevrouwtje lust geen appel) als ze haar groente goed eet en ze op3flessen zit gaan we aan tussendoortjes denken. bv rijstewafeltje of liga of een korst brood. de oma van mn man kan niet wachten tot ze een lange vinger mag. nou ze kan mooi nog 7maanden wachten. al dat suiker dat erin zit, echt niet he. liefs doris
nee ik ga mijn zoontje natuurlijk ook geen ongezonde dingen geven. maar een liga tussendoor ofzo mag hij wel hebben hoor. en melk magtie van mij ook gewoon hebben bij zijn boterhammetje (half volle melk drinken wij altijd) voor de rest mag hij van mij met 9 maanden wel vers mee eten denk ik.... ook nog niet dagelijks vlees, maar af en toe een paar stukkies kip ofzo kan geen kwaad. toch?
Nee, hoor, Sharon, een beetje kip kan echt geen kwaad, zeker niet met 9 maanden, alleen is het niet nodig. Daarom doe ik het zelf niet. Waarom wil je je kindje pas met 9 maanden met jullie vers mee laten eten? Beter is het om dat gelijk te doen; dus vanaf 6 maanden. Beter en goedkoper ! Ik weet niet precies wanneer ze al melk-uit-een-pak mogen. Dat zou je even na kunnen vragen. Voordat je met liga begint zou je kunnen kijken of het ook een rijstwafeltje wil? Daar zit geen suiker in. Succes!
Jesse krijgt geen tussendoortjes, omdat hij er geen behoefte aan heeft. Ik ben juist een schepje minder in z'n flessen gaan geven, omdat hij zo hard groeit. Tot een jaar of twee probeer ik het niet teveel te geven, maar voorkomen lukt toch niet. Als je wilt dat je kind geen koek, snoep, suiker enzo krijgt, moet je het doen als ze nog heel jong zijn. Uit ervaring weet ik dat, als ze ouder zijn, dit geen optie meer is. Als ze het thuis niet krijgen, zijn ze er bij anderen zo verzot op dat ze het daar toch wel nemen. Ik ken mensen die zeiden dat hun kinderen geen snoep, koek, zoetigheid enzo lustten, en zij liep altijd heel trots te vertellen dat ze dat bij een ander ook niet wilden. Maar wat was het geval: als moeder uit de buurt was, vraten die kinderen alles op wat los en vast zat, echt genant gewoon! Inmiddels weet ze dat haar kids net zoals alle kinderen gek zijn op snoep en koek. Zelf denk ik altijd maar: ik hou ze niet te kort, want anders gaan ze zich bij een ander zitten volschransen. Zou ik zelf niet willen dus.
Ben wel benieuwd, tot heden vindt Lena ander eten super interessant, ze kijkt het eten bijna letterlijk uit je mond. Ben best makkelijk met wat ze mag, zoals olijven, tomaten, appel, sinaasappel... Wil haar eigenlijk niets geven dat in een fabriek gemaakt wordt.... Hou dat zelf ook aan voor wat wel of niet gezond is voor ons. Dus: een fruithapje uit een bakje okee maar niet te vaak. Liever gewoon haar laten wennen aan een stukje appel of een rijstewafeltje dan aan speciale unilever-babybiscuit ofzo. @ Kisbaba, wel grappig wij hadden vroeger ook van die buren, hun kinderen waren oooh zo macrobiotischverantwoord, maar bij ons thuis jatten ze het snoep uit de kast bij wijze van spreken Dus liever er niet aan wennen, dat kan later nog, ipv al zo vroeg, je verandert het niet terug denk ik!
Ik zou niet met gewone melk beginnen voor dat je kindje 10 maanden oud is ongeveer. Hier ook geen fristi, appelsap oid. (appelsap is juist heel slecht, vooral ook voor de tandjes) Jesper kreeg wel eens diksap, maar hij vind water inmiddels net zo lekker, dus dan krijgt hij lekker water of thee (met scheutje melk). Als tussendoortje krijgt hij weleens een stukje ontbijtkoek (favoriet hier) een nijntje koekje of een liga. Bij opa en oma krijgt hij wel eens een lange vinger en ook mag hij wel een likje van een ijsje. Vind het wel belangrijk om op te letten, maar ik ga hem niet bij alles weghouden.
Iedereen doet het op zijn eigen manier, hoe jij het straks gaat doen kun je nu nog maar naar raden, misschien heb jij het idee om het te doen zoals je ene nichtje, streng en je kindje niets anders geven dan alleen maar gezond. maar misschien lijk je meer op je andere nichtje en geef jij je kindje straks ook gewoon af en toe wat tussendoor. In mijn ogen is er niets mis met een broodje als ze 6 maanden zijn, het geven van een liga of stukje ontbijtkoek of rozijntjes en alle andere dingen die er nog meer zijn die ze mogen en kunnen eten maakt mij niet uit, zo ben ik zelf ook opgevoed. drinken precies hetzelfde, niet iedereen is hetzelfde, tegen de tijd dat het zo ver is is het aan jou om datgene te geven wat je wil geven toch. je hebt overdrijven en je hebt overdrijven, fristi of chocomel en dat soort dingen zie ik ook niet echt het nut van in maar van wat roosvice krijgen ze echt niets hoor, van af en toe een liga of kapitein koek net zo min
Oja, schiet me opeens weer te binnen: Vorig jaar waren we op een verjaardag waar ook veel kinderen waren. Daar was een echtpaar met twee kinderen van ongeveer 4 en 6 jaar, alle kinderen kregen een pakje appelsap of sinaasappelsap, maar die twee kindjes moesten water drinken van hun ouders. Ook mochten ze geen taartje of chips, maar de ouders hadden een appel bij zich voor de kids. Ik vond dat zo ontzettend zielig. De ouders namen overigens zelf wel koffie met gebak. Ik had de neiging om tegen hen te zeggen: nemen jullie zelf geen water en een appel? Maarja, ik heb me stil kunnen houden.... De kindertjes waren het overigens vast gewend, want ze gaven geen kik. Kijk, ik snap heus wel dat het niet gezond is als je je kind elke dag volpropt met snoep en gebak en zoete dranken, maar op een verjaardag moet het toch een keertje kunnen.
precies, geef je kinderen een gezonde opvoeding, maar bij een gezonde opvoeding hoort ook gewoon af en toe wat lekkers vindt ik. het voorbeeld wat jij nu aanhaalt zie je zo vaak en net als jij vindt ik dat ook zielig. of je hebt kinderen op een verjaardagspartijtje waar de ouders niet bijzijn, en dan veranderen die lieve kindertjes die nooit wat anders krijgen ineens in verschrikkelijke vreetmonsters. ten eerste vindt ik het geen gezicht kinderen die zich helemaal vol lopen te schransen omdat ze ineens vrij spel hebben maar daarbij zijn ze aan het einde van de dag gewoon echt misselijk omdat ze zo veel gevreten hebben (ja gevreten) is ook niet leuk om te zien hoor.
Iedereen is anders en alle kindjes zijn ook anders... de ene heeft eenmaal wat meer honger dan de ander. Mijn zoontje krijgt geen zout en ook geen hele zoete dingen zoals fristi en danoontjes etc.. Wel een ligaatje en roosvicee. Yoghurt vond hij meteen zo al lekker, dus waarom zou ik dan (onnodig) roosvicee toevoegen? Ik denk dat hij zowieso geen fristi ofzo krijgt, melk is veel beter voor hem. Maar nu eerst nog lekkere mamamelk!