Overschoenen in kinderdagverblijven: gebruikelijk?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Banaantje81, 13 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook gewoon het hele jaar door overschoenen. ik weet niet beter!

2. tulip

tulip Niet meer actief

de meeste kdv's die ik ken doen het niet. Een enkele wel, maar dan alleen in de "natte maanden".

3. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Hier hadden ze ook maar mijn dochter is alleen van sept t/m dec. naar de opvang geweest ik weet verder dus niet. Ik weet wel dat veel ouders zonder ze aan te doen binnenkwamen en ik heb nooit gehoord dat daar iets van gezegd werd.

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Hier weet ik in ieder geval van 3 kinderdagverblijven dat er geen overschoenen of slofjes aangedaan worden. Voor mij hoeft het ook niet, doe thuis ook gewoon m'n schoenen binnen aan.

5. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

wij hebben van de 8 kinderdagverblijven hier ( waarvan 4 al in 1 stichting zitten) extra opgelet,

2 ervan waar we geweest waren moesten we indd van die overschoenen aan, wij zijn hier erg op afgeknapt omdat dit gewoon niet onze denkwijze is,

wij doen het thuis ook niet, thuis lopen wij ook gewoon met schoenen aan en de kinderen spelen ook gewoon op de grond,

de kinderen worden buiten ook vies... en dan dan ga ik echt niet elke 10 minuten hun handen wassen omdat ze anders vies zijn,

en ja het gaat soms in de mond, tja jammer dan,

dus wij vonden het te overdreven en daarom vielen deze dus ook af voor ons,

( ik bedoel het niet beledigt naar anderen toe ! het is puur hoe mijn man en ik tegenover die dingen staan ;))

6. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    ons kdv heeft wel een mandje met schoenhoesjes staan voor nat weer. Wordt niet streng op gecontroleerd (je wordt niet terug gestuurd of zo), maar er hangt wel een bordje bij de buitendeur met vriendelijke verzoek die dingen aan te doen bij regen, sneeuw ed.

7. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Op het kdv waar mn zoontje heengaat heb ik nog nooit schoenhoesjes gezien. Kan me ook niet zo voorstellen dat ze het wel zouden gebruiken, 't is nml een groen kinderdagverblijf en de allerkleinsten zijn ook veel buiten. Buiten steken ze ook echt weleens iets in de mond dus waarom het binnen dan allemaal zo ontzettend schoon moet zijn?

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Op het kdv waar mijn kinderen heen gaan is het ook de bedoeling dat de overschoenen worden gedragen. In zowel de zomer als de winter.

9. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Bij ons is het ook de bedoeling om de overschoenen altijd aan te doen. Ze zijn er niet erg streng op. Maar ik vind het een kleine moeite.
    Vind het wel prima. Er kruipen toch babies op de grond en hoewel het niet steriel hoeft te zijn vind ik het toch wel prettig dat ze er rekening mee houden. Vooral bij nattig weer worden je schoenen toch erg vies. Doe thuis ook altijd mijn schoenen uit.

10. Laartje

Laartje Actief lid

16 feb 2011
    344
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons op het kdv doen alle leidsters sloffen of overschoenen aan, de kindjes slofjes of sokjes en de ouders overschoenen, we hebben echter wel betere dan die blauwe plastic dingen.
    Er komt zoveel zand mee van buiten (dat niet alleen denk is aan mensen die per ongeluk in de hondenpoep hebben gestaan) en inderdaad de kinderen kruipen over de grond. Van zand krijg je dan wel een goede weerstand maar een beetje reinheid is zo gek nog niet op een kdv waar alle kindjes toch al genoeg weerstand kweken door alle snotneuzen enzo!

11. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Wij zijn bij 3 kdv-en wezen kijken voordat we een keuze hebben gemaakt waar ons zoontje heen zou gaan.
    Bij 1 van die 3 hadden ze ook deze blauwe hoesjes om de schoenen...
    tsjaaaaaa, voor ons was het geen meerwaarde, want dat kdv is het niet geworden. Bij de andere 2 mag je gewoon binnenlopen.
    Ik vind het prima!! :)

12. Maia

Maia Niet meer actief

bij ons gebeurt het alleen in de natte maanden dat erom gevraagd wordt.

13. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    Wat jammer dat het zo weinig wordt gedaan op kdv's...

Heb al geïnformeerd bij een ander kdv bij ons in de buurt. Het zou voor mij doorslaggevend kunnen zijn om haar elders te plaatsen. Maar die doen het ook niet. Zelfs niet op de babygroepen.

14. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er nog nooit van gehoord en bij ons wordt het dus niet gedaan.

15. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik heb 5 jaar op een babygroep gewerkt. Alle ouders moesten overschoenen aan, ook op de peutergroepen.

De kinderen zelf de schoentjes uit, slofjes aan. En de leidster hadden binnenschoenen die we aantrokken bij binnengaan.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Op het eerste kdv waar zoonlief zat, moest je of je schoenen uit, of overschoenen aan.
    Op het kdv waar hij later naartoe ging, en waar z'n zusje nu ook nog zit, kunnen volwassenen hun schoenen gewoon aanhouden (ervan uitgaand dat ze hun voeten goed vegen. Bij heel vies weer wordt gevraagd om ze op de gang uit te trekken). Kinderen moeten ze wel uit voor ze de groep op gaan, ook al zijn het oudere broers en zussen. De leidsters trekken binnen andere schoenen of sloffen aan.

In het begin vond ik het gek dat iedereen z'n schoenen aan hield, maar inmiddels vind ik het doodnormaal. Bij mij thuis is het ook niet steriel, en dat was het ook niet toen ik nog een rondkruipende baby had. Op het kdv wordt de vloer 2 keer per dag gedweild, dat kan ik van mijn huis niet zeggen.

17. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Heb er ook nog nooit van gehoord en eigenlijk ook nooit bij nagedacht. Vind het beetje overdreven ;)

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Hier wordt het bij het dagverblijf ook niet gedaan en ik vindt het ook erg overdreven.
    ze moeten wel een beetje weerstand opbouwen hoor. door dit gedoe kweek je juist kindjes die overal ziek van worden.
    je gaat er vanuit dat ouders hun voeten vegen als ze naar binnen gaan. vloer wordt vaak 2x gedweild.
    hier is bij het verblijf met mooi weer de deur naar buiten open. lopen de kindjes heen en weer. zand/gras. tja, dan wordt er een keer extra geveegd. maar niemand die er wat aan overhoud hoor.

vindt het persoonlijk ranziger dat een dagverblijf bijv. geen net over hun zandbak hebben waardoor alle buurtkatten het gebruiken als wc.
    en daarna zoe je de kindjes erin spelen. lekker.

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

nog nooit van gehoord en vind het ook totaal niet nodig. shannon stopt buiten ook alles in haar mond, weerstand opbouwen heet dat. Ja shannon kruipt(nu loopt) ook gewoon buiten op het gras/tegels/stille straat/opritten ahhhhh vies he.

20. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Bij ons kdv moeten de ouders altijd de blauwe slofjes aan! Ik vind het wel een prettig idee en ben eerlijk gezegd wel verbaasd dat dit niet gebruikelijk is, als ik jullie verhalen zo lees...
    In de zomer, als ik op ballerinaatjes of slippers loop, vind ik het makkelijker om gewoon m'n schoenen uit te doen, dat is dan ook prima.

De leidsters lopen op slippers, birckenstocks of sloffen.

Deel Deze Pagina