Overspannen en op zoek naar energiegevers.

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 8 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Voor mij zijn de grootste energiegevers sporten (bewegen) en buiten zijn.
    Daarnaast geniet ik enorm van een (mid)dagje sauna, een fijn boek, een goede film of serie.

2. Lilium

Lilium Niet meer actief

Dit heb ik sinds kort met een flink stuk fietsen. Je slaapt er ook nog lekker na ook.
    Minder sportief: ik krijg energie van vervelende taakjes afronden..voor elke taak voelt het alsof er een baksteen van mijn schouders gaat. En dan geen terugkerende taken, maar bijv kleine klusjes of regeldingen.

3. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Als je overspannen bent helpt in 1e instantie maar 1 ding: fysieke rust. Veeeel rust.
    Zolang je alles maar blijft doen wat je al deed,
    Zoals bijv ook geen stapje terug op je werk of sociaal of in t huishouden (ik noem maar ff wat dingen) dan zal alles energie kosten. Want je hebt al geen energie om mee te beginnen.

Jij weet zelf het beste waar jij normaal gesproken energie van krijgt. Misschien is dat een boek lezen, of creatief bezig zijn, of juist buiten in de natuur zijn.
    Plan daar dan dagelijks een halfuur voor in bijv. Maar als je een x geen puf hebt accepteer dat dan ook.

Goed dat je al hulp zoekt op het psychologische vlak, maar blijkbaar moet er ook iets veranderen in je routine. Overspannen raak je niet zomaar...

Bij mij was de basis van de overspannenheid de enorme werkdruk op t werk, ik zat alleen maar te pieken. Zodanig dat je dan je vrije dagen nodig hebt om op te laden van die werkdagen. Als er dan privé nog gebeurtenissen plaatsvinden, en je hebt er ook nog een studie bij (wat in de jaren daarvoor helemaal geen probleem was omdat de basis goed was). Dan op een gegeven moment is de rek er wel uit.

T is vooral die zaak om na te gaan waar nu de oorzaak ligt, is dat op je werk, of is er thuis iets uit balans?

Maar t allerbelangrijkste is eerst heel veel rust. Zonder rust zul je er ook niet komen namelijk.

Nimue vindt dit leuk.
  4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik wandel en fiets veel de hond. Toen ik een burn out had ging ik elke dag wandelen met de honden. Soms de hele dag weg. Die beesten waren er na twee weken zelfs helemaal klaar mee. Die keken me aan van: och Jezus niet weer he...

Dat gaf mij ontspanning.

Marchella vindt dit leuk.
  5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    @BabyFG Klopt, de overspannenheid komt niet uit de lucht vallen.
    Ik zit altijd in m'n hoofd, er zijn maar weinig momenten dat ik in't hier en nu leef. Vaak aan't piekeren, zie snel beren op de weg, enz. Altijd al gehad maar als het leven zn gangetje gaat, gaat het ok. Niet geweldig, m'n batterij zit dan halfvol zeg maar.
    Door "problemen" ben ik weer meer gaan piekeren en binnen no time is de batterij dus leeg. Aan de externe factoren heb ik iets gedaan maar ik zal ook iets aan m'n manier van denken moeten veranderen.
    Vandaar het mindfulness traject. Of dat DE oplossing is, zal ik gaandeweg leren.
    Voor nu iig een zware dobber, het is confronterend om zo met jezelf bezig ye zijn.

BabyFG vindt dit leuk.
  6. MissMolly

MissMolly Lid

15 jun 2018
    92
    61
    18
    Vrouw
    Toen ik jaren geleden een burn out had, heb ik veel baat gehad bij hardlopen. Momenteel haal ik veel energie uit zwemmen.

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.044
    2.910
    113
    't Gezellige Brabant
    En je voeding? Zou je daar nog kritischer naar kunnen kijken of dat beter kan zodat het meer energie geeft?

Syane vindt dit leuk.
  8. Treez

Treez Niet meer actief

Activiteiten alleen ondernemen geeft mij energie. Met niemand rekening hoeven houden en even niet sociaal doen. Klinkt misschien wat vreemd, maar even alleen rekening hoeven houden met mijzelf vind ik af en toe erg fijn. Wat ik dan doe, is een dagje sauna alleen, hardlopen of wandelen in het bos, sporten, tuinieren, creatief bezig zijn. Mindfulness beoefen ik al jaren en geeft mij ook energie, maar dat is wel een kwestie van trainen en het als gewoonte inbouwen. De eerste weken gaf het mij vooral irritatie :oops:.

Hopsatee vindt dit leuk.
  9. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Sporten, wandelen (buitenlucht) lezen, series of film kijken, in bad liggen, dagje sauna/massage maar vooral leuke dingen doen met bijvoorbeeld man, kinderen en dan vooral ook mijn vriendinnen (etentje, sauna, weekendje weg) Dat kost energie maar geeft ook zoveel. In drukke tijden ga ik dat vaak mijden omdat ik het dan zo druk heb maar ik merk dat het dan ook juist slechter met mij gaat en ik in een vicieuze cirkel kom....

10. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik begin in januari met een cursus en ik ben daar ook bang voor, dat het mij eerst veel irritatie zal geven omdat ik dagelijks in mijn erg drukke leven ook nog een half uur daarvoor moet gaan inbouwen. Maar goed....uit die comfortzone ;)

11. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Voor mij is dat alleen zijn, sporten, even koken of bakken zonder gezeur aan m'n hoofd, borduren, of een beetje rommelen in de tuin. Stiekem vind ik een berg was opvouwen voor de tv ook heel relaxed haha. Maar vooral: even alleen zijn en zelf bepalen wat IK wil doen. Dan kan ik er echt weer tegenaan.

12. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Wat ik doe om mezelf op te laden is; ik neem een lekkere warme douche, makkelijke kleding (huispak bijv) aan met warme sokken. Op de bank onderuit gezakt zitten met een fijn boek en (en dat is voor mij hét belangrijkste) mijn lampe berger aan (of lekkere geurkaarsjes/sticks, wat jij dan ook fijn vind) en dan met een heerlijke geur en een pot thee genieten van een boek.

13. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik krijg veel energie van nieuwe impulsen. Dus iets doen/zien wat ik nog niet kende. Bijv. een mooie tentoonstelling in een museum of zoiets doen met één van de kinderen.
    Ik houd ook heel erg van lijstjes maken (bijv. met Trello of Wunderlist) om, zoals iMoeder zegt, je hoofd leeg te maken omdat de planning staat. Verder luister ik veel boeken (Storytel) en doe ik ondertussen de was enz. Zo maak ik toch mijn hoofd leeg (niet nadenken, maar je gaat in op het verhaal) terwijl je het combineert met iets wat je ''moet'' doen.

Verder heel veel rusten en slapen. Ik had vroeger een vreselijk drukke baan die veel van me eiste. Op vrije dagen lag ik dan alleen maar kattenfilmpjes te kijken om bij te komen. Het is niet handig met kinderen, maar soms moet je gewoon.

14. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Misschien met vriendinnen of anderen plannen om een ochtenden/middagje opruimen te doen.

Verder is koken wellicht ook iets leuks om te doen. Van te voren een lekker recept uitzoeken en dan op je gemak gaan koken of bakken.

15. maliro

maliro Niet meer actief

Wat mij hielp:
    Veel rust, reinheid, regelmaat. Dus echt structuur inbrengen.
    Ook huishouden deed ik op gezette tijden. De huiskamer netjes houden geeft mij letterlijk rust in mn hoofd.

Verder: bezig zijn met hobbies. Ik wilde juist weinig met andere mensen te maken hebben dus mijn hobbies zijn vooral dingen als hand letteren, freubelen, diamond painting, lezen etc.

16. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Ik vind het nu in het begin vooral zwaar. In combinatie met de gesprekken met de psycholoog, kan ik niet meer doen alsof het er niet is. Mn kop is uit het zand en dat voelt niet comfortabel.
    Nu ook gestart met meditatie. Vind dat altijd wat zweverig maar heb nu wel geleerd dat het bij mindfulness niet gaat om "moeten ontspannen" maar om "ervaren". Vanavond een bodyscan gedaan van 45!! minuten. Maar wat een heerlijk gevoel zeg! Duik nu rozig en loom m'n bedje in.

Hopsatee vindt dit leuk.
  17. Oona

Oona Actief lid

2 jul 2018
    436
    518
    93
    Mij geven de volgende dingen energie: sporten, afspreken met vriendinnen, met mn man samen weg, lezen, serie kijken en muziek luisteren. Wat mij in tijden van veel stress helpt is om heel bewust in het moment te leven. Dus wat je met mindfulness leert. Proberen alleen bezig te zijn met wat je op dat moment doet.

Veel sterkte ermee!

18. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Klinkt helemaal niet vreemd. Ik vind het sociale gebeuren op het moment ook niet heel fijn. Met een aantal vriendinnen kan ik goed praten, kennen me door en door. Met hen afspreken vind ik wel fijn maar zelfs dat roept spanning op.
    Mn man zei, waarom ga je niet een weekendje in je uppie weg. Dat idee spreekt me ook steeds meer aan.. al moet ik wel even een drempel over. Maar denk dat het even heel erg lekker is!

19. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Voor ontspanning kan je zelf vast dingen bedenken, maar waar ik nou echt energie van krijg (en dat had ik nooit verwacht) is sporten.

20. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Hier is het hardlopen (toen ik dat nog kon), bakken/koken. En zanger liefst bakken/koken voor anderen.

Deel Deze Pagina