Overstap borst naar fles. Baby wil meer!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door juf21, 22 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Hoi meiden,

    ik ben nu gestopt met borstvoeding en de kleine krijgt de fles. We voeden op verzoek. Ze wil zo'n 6 a 7 keer drinken op een dag.
    De richtlijn is 150xgewicht. Maar onze kleine wil meer.
    Ik vind dat lastig, want wie weet dronk ze aan de borst ook wel veel meer.
    Hoe kunnen we hier zo goed mogelijk mee om gaan? Zoveel geven als ze lust? Na de richtlijnen gewoon stoppen en maar even laten huilen?

    Wordt dit straks beter als ze kunstvoeding krijgt? Is dat voedzamer dan mijn afgekolfde borstvoeding?
    Omdat ik afbouw kolf ik nu nog maar een paar minuutjes. Dus ze krijgt denk ik niet meer de vette achtermelk.
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 22 apr 2019
    Laatst bewerkt: 22 apr 2019
    Hoe oud is je kindje?
    Welke fles gebruik je?
    Hoe lang doet ze over een fles?

    Kunstvoeding is absoluut niet voedzamer maar valt wel zwaarder. Kindjes die de borst gewend zijn, kunnen soms wel moeite hebben met het feit dat er minder hard gewerkt hoeft te worden, en dat ee geen natuurlijk begin-einde is. Daarom mijn vragen.

    Verder, de richtlijn heeft betrekking over hoeveel melk je kindje nodig heeft.
    Het zegt niets (laat de nutrilon verpakking alsjeblieft geen richtlijn zijn) over het aantal voedingen waarover je de melk verdeelt. Al geef je 8 kleine flesjes, dat is ook prima. Je leest vooral dat baby snel naar minder flessen moet maar dat is natuurlijk onzin.
     
  3. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Drinkt ze nu uitsluitend afgekolfde moedermelk? Dan kun je gerust wat meer geven (vaker of grotere porties), daar zit geen max aan.
    En tja, ook met de hoeveelheid flesvoeding speelden wij, als ze net in een groeispurtje zat dronk ze meer.
     
  4. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Hoelang duurt de fles?
     
  5. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Ze doet denk ik 10 minuutjes over 90 cc.
    Wel denk ik dat ze aan de borst heel veel dronk: de eerste weken moest ik echt een beetje 'eelt kweken' om haar keiharde zuigen te kunnen handelen.

    Ik geef haar nu uitsluitend mijn afgekolfde melk. Maar ik heb besloten om het weg te gooien. Ik vond het er al zo waterig uit zien en bedacht me net dat er waarschijnlijk weinig voedingsstoffen in zitten: ik kolf maar een paar minuutjes (ik bouw graag vrij rigoureus af), dus ze heeft alleen maar voormelk en mist de vette achtermelk.

    Dus vanaf nu over op kunstvoeding. Ben benieuwd of dat beter gaat.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Hoe oud is je kindje?

    Hoe moedermelk er uit ziet, heeft niets te maken met de samenstelling of er voedingsstoffen in zitten.
    Dat is echt de nr1 qua fabels, wat jammer dat dit nog steeds bestaat.....Het is warm, ook dan ziet je melk er wateriger en blauwer uit, het past zich aan.
    Juist afbouwmelk zit nog vol met goede stoffen.

    10 minuten is echt te weinig. Het liefst duurt een voeding minimaal 15 minuten, maar meer mag ook.
    Begrijpelijk dat je kindje niet tevreden is, 10 minuten is niet voldoende om aan de zuigbehoefte te voldoen, waardoor baby ontevreden is en de eerste gedachte is dat er dan nog meer bij moet.

    Welke speen/fles gebruikt je? Beter een kleinere speen gebruiken zodat je de voeding langer kan laten duren.

    Lees dit topic ook even door, met goede tips van @Averlhach
     
    Rozemarijn33 en Littlegirl1989 vinden dit leuk.
  7. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Is inderdaad erg kort aan de fles. Hier wou de baby echt 20 minuten lang koetelen aan de fles net zoals hij aan de borst deed.
    Volgens mij is het verhaal over voor en achter melk allang achterhaald. Kunstvoeding is niet voedzamer... Toen wij volledig overstapte ging het rap omhoog met het aantal cc. Maar ook omdat de baby op dat moment ook al 200cc uit de borst dronk (minimaal want ik kolfde ruim 180cc en kon nooit na een voeding kolven want dan was het leeg). Mocht toen ook al 165 geven ivm gewicht.

    Als je borstvoeding wil blijven geven kan je dat gewoon onbeperkt geven. Makkelijk dus als ze nog honger hebben na de fles. Helaas kan dat met flesvoeding niet. Dan zit je aan een bepaald aantal cc per gewicht vast... Dat leverde hier dus 2 weken strijd op met een hongerige baby... Totdat eindelijk de vier maanden in zicht was!
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je bv is nog heel voedzaam, daar moet je je niet druk in maken.

    Maar inderdaad: tien minuten is véél te kort. Een baby moet minstens twintig minuten per voeding kunnen zuigen om te voldoen aan de zuigbehoefte. Na tien minuten blijft ze dus melk vragen, niet omdat ze honger heeft, maar omdat ze wil zuigen. En nee, een speen voldoet dan vaak niet voor een baby. Ze wil wat de borst haar ook bood: zuigen en drinken tegelijk.

    De oplossing heeft niets te maken met voedzame melk, maar wel met de speen: gebruik een kleinere speen. Mijn zoontje heeft tot zes maand uit een premature speen van dr Brown gedronken. De kleinste speen op de markt, en de enige waarmee hij lang genoeg over een voeding deed.

    Het is belangrijk dat je die kleinere speen zoekt en gebruikt, omdat je anders je kindje gaat overvoeden, met alle problemen van dien.
     
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Voor en achtermelk is zeker niet achterhaald hoor ;)
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Idd een kleinere speen gebruiken.
    Je kindje kan daarnaast ook moeten wennen aan het missen van de borst. Dit is nl zoveel meer dan voeding wat ze niet uit een fles kunnen halen. Questie van gewenning dat ze troost, liefde, rust etc ook op een andere manier krijgen.

    Ik zou proberen tijdens de voeding huid op huid contact te maken, veel knuffelen na de voeding evt in een draagdoek. Even de binding op een andere manier geven.
     
  11. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Dat is wat ik te horen kreeg van een Ik en de kraamzorg. Maar dan is dat misschien wel foutieve informatie geweest.
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Klopt hoor. Ook LLL spreekt hier niet meer over.
     
  13. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Grappig dat de ene lk ja zegt en de ander nee. LLL zegt idd van niet terwijl de site nog steeds vol staat met voor en achtermelk.
    Hier een kindje gehad wat te veel voormelk binnen kreeg en te weinig achtermelk. Na t stoppen met 2 borsten aan te bieden en een borst volledig leeg te laten drinken was t probleem over. Het lag dus aan de voormelk is mij verteld.
     
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Als de borsten goed en regelmatig gedronken worden, is de voor en achter melk geen probleem.
    Als je halverwege een voeding gaat wisselen van borst, zonder dat de borst leeg is, krijg je inderdaad iets minder vette melk mee. Daarom is het verstandig altijd de borst leeg te laten drinken tot je kindje hem zelf niet meer wilt. Als je kindje wil, mag je de andere borst nog aanbieden, maar het hoeft niet.

    Als de borsten niet regelmatig leeg gedronken worden, slaat het vet een beetje neer in de melkklieren. De eerste melk bevat dan minder vet, en door het stromen zal het vet weer loskomen waardoor de ‘achtermelk’ vetter is.

    In het geval van topicstarter kan het wel zo zijn dat de melk die ze nu geeft niet vet (genoeg) is. Ze kolft immers de borst niet leeg. Wat niet wil zeggen dat de melk niet goed is, want het bevat veel meer belangrijke stoffen dan alleen vet.
    Wat ik zou aanraden als je de melk wel wilt geven is de borst wel leeg te kolven, maar langer tussen het kolven te laten.
    Maar als je nu toch over gaat op kv, kun je ook gewoon alleen de druk eraf kolven. En hier dan steeds langer tussen laten.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    @juf21
    Kan je iets met de tips?
     
  16. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Jazeker heb ik wat aan jullie tips! Ik kolf nu alleen als er druk op staat en dan kolf ik kort. Ik bouw graag een beetje snel af.

    Ik ben nu een paar dagen van huis. Vond dat zelf wel een goed moment om te stoppen, omdat ik het lastig vind dat mijn dochter graag troost zoekt aan de borst. Dan ruikt ze mij en mag ze niets.

    Ik had heel veel kolf potjes mee willen nemen, zodat ik alle afgekolfde melk kon bewaren. Maar omdat ik op het laatst bedacht dat die melk waarschijnlijk niet voedzaam genoeg is, heb ik de potjes uit de tas gegooid. Daarom gooi ik nu alles direct weg.

    Van het thuisfront hoor ik goede geluiden. Ze heeft de afgelopen 24 uur kunstvoeding gehad en ze heeft zich voorbeeldig gedragen. Heel tevreden na 120 cc en daarna 4 uur later pas de volgende voeding willen. Dus ze wil geen enorme pullen meer leeg drinken, maar is tevreden met de aanbevolen hoeveelheid.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Geef je nu volledig afgekolfde bv? Dan is het belangrijk dat je de borsten leegkolft EN voor de bv bestaat er geen maximum.

    Die 150cc per kg geldt enkel voor kv.
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, die richtlijn geldt ook voor gekolfde bv. Want met bv in de fles kan je ook overvoeden.

    Maar goed, TS is inmiddels gestopt met bv geven. @juf21 : jammer dat je je melk weggooit. Dat je bv minder voedzaam is, is echt een compleet zinloos fabeltje.
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Maar hoe oud is je kleintje nou precies?
     
  20. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Misschien is het een fabel van die voormelk/achtermelk, dat weet ik niet.

    Maar ik ben dit topic gestart omdat mijn dochter steeds meer wilde drinken dan de richtlijn.
    Opvallend is wel dat ze nu met kunstvoeding genoeg heeft. Dus de kv is in ieder geval voedzamer dan de bv.
     

Deel Deze Pagina