Ik heb 2 problemen. Hopelijk heeft iemand een aantal tips. Mijn dochtertje is nu 12 weken en krijgt borstvoeding. Tot 2 weken geleden ging alles prima en groeide ze als kool. Ze kwam 5x per dag voor voeding en kloekte dan behoorlijk. Maar nu is ze erg onrustig aan de borst en laat na een paar minuten los. We zijn er nu achter dat ze geen goede hap neemt, maar alleen de tepel in haar mond neemt waardoor ze na een paar minuten geen / weinig melk krijgt. Nu wil ik haar beter aanleggen, maar het lukt me maar niet om haar een goede hap te laten maken. Nu loopt mijn voeding als gevolg van het slechte drinken ook nog eens terug waardoor ze steeds minder binnenkrijgt. Ze komt nu weer 6x per dag, maar drinkt dan niet genoeg. Na de voeding blijf ze op haar vingers sabbelen en smakken. Maar aanleggen lukt dan niet meer, omdat de melk niet snel genoeg meer stroomt. Ik probeer nu met kolven mijn productie weer te verhogen. Heeft iemand tips om het aanhappen te vebeteren? Ik ken de theorie van het juist aanhappen wel, maar het lukt me niet om haar dit te laten doen. Ze doet haar mondje niet ver genoeg open en duikt met haar hoofdje in mijn borst. Daarnaast oefenen we met een flesje gekolfde melk, omdat ik volgende week weer moet werken en ze op het KDV uit een flesje zal moeten drinken. Maar als ik of mijn man met haar oefen begint ze te huilen. Soms gaat ze daarna toch het flesje leegdrinken, maar meestal niet. Ze duwt met haar tong de speen rond in haar mond maar zuigt niet en gaat vaak kokhalsen. We hebben de Medela calma speen een aantal weken geprobeerd, maar dit schijnt voor sommige kindjes een lastige speen te zijn om het drinken uit de fles te leren. Dus nu zijn we over op een difrax speen. Maar ze blijft mopperen / huilen en kokhalsen. Heel soms lukt het haar om te drinken, maar nooit mee dan 80 cc. Iemand tips? Ik begin behoorlijk ongerust te worden hoe dit volgende week op het KDV zal gaan.
Hoi, Aanhappen: De techniek van het juiste aanhappen weet je goed, anders had je hier al eerder problemen mee gehad. Wijs met je tepel van onderen naar de neus en laat je kindje "over" de tepel heen happen. Mocht het niet lukken dan adviseer ik je om een lactatiekundige mee te laten kijken. Productie: Rond de 3 maanden zie je vaak dat kinderen regeldagen hebben. Je kindje wilt vaker drinken om zo je productie op een natuurlijke manier op te hogen. Geef hier aan toe. Ook kunnen kindjes regeldagen hebben als ze een verkoudheid onder de leden hebben. Je merkt niks aan je kindje, behalve het vaker willen drinken. Regeldagen kan 1 dag duren, maar soms ook een paar dagen. Kolven t.b.v. de productie: Kijk even of het geen regeldagen zijn, anders ga je je productie overstimuleren. Mocht het over een paar dagen nog zo voelen dan kan je je productie middels kolven verhogen. Fles weigeren: - Blijf rustig oefenen, dwing niet. - Het is niet erg als ze geen volledige voeding drinkt. Het gaat om het oefenen en het een fijne ervaring te laten zijn.. - Bied niet direct de borst aan na het oefenen. Anders gaat ze dat associeren. Probeer dat pas een uurtje later te doen of zo, zodat ze het niet aan elkaar gaat relateren. - Geef de fles op de plek waar je ook BV geef. - Oefen in eerste instantie 1 voeding per dag, dit ga je uitbereiden wanneer deze goed gaat. - Geef de fles in de BV-houding. Dus niet op de rug, maar op de zij. De Difrax is daar zeer geschikt voor. - Laat iemand anders dan jij of je man de fles geven. - Mocht ze weinig drinken op het KDV dan haalt ze dat 's avonds bij jou wel weer in. Maak je daar geen zorgen om. Houd de plas en poepluiers in de gaten. Groetjes Saskia