Positieve verhalen - KDV baby 3 maanden

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kweenie, 28 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    dHallo Allemaal,

Onze jongste gaat vanaf volgende week, 2 dagen in de week, naar een KDV. De eerste 2 weken ben ik nog vrij dus ben ik van plan om er niet al te lange dagen van te maken, rustig aan beginnen. Ze is dan 3 maanden.

Onze oudste ging met die leeftijd naar een GO. Compleet andere ervaring dus. Kleiner, huiselijker, wellicht meer persoonlijke aandacht...

De groep waar mijn jongste straks naar toe gaat is een zgn verticale groep. Kindjes van 0-2 jaar. En ik vind het erg spannend! Ze slaapt nu in de ochtend bijvoorbeeld nog tot een uur of 11/12. Zal ze dat straks ook doen? En zal het niet heel erg wennen zijn al die nieuwe gezichten, omgeving, geluiden, andere kindjes?

Nu is ze natuurlijk nog heel jong dus wat dat betreft zal ze misschien niet eens zo veel 'last' er van hebben. Zolang ze maar op tijd een schone luier, fles en de kans om te slapen krijgt. Misschien is het, voor zo'n baby, niet eens zo gek anders als bij een GO?

Wellicht willen jullie jullie ervaringen met mij delen? Hoe ging die eerste wen periode? En hoe gaat het nu? Wellicht nog tips? Of bestaat er al een topic hierover en heb ik die over het hoofd gezien?

xxx Kweenie

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.303
    2.583
    113
    onze jongste is met 12 weken naar het kdv gegaan voor twee dagen in de week.
    Behalve dat ze de fles weigerde ( niemand mocht de fles geven behalve ik en dat was niet helemaal de bedoeling) ging het prima.
    Ze had een vaste leidster die het meest voor haar zorgde en heel relaxed met het flesweigeren omging. Na een paar weken dronk ze bij deze leidster wel en verder ging het allemaal prima.
    Nooit gemerkt dat ze van slag was.
    De leidster heeft nog steeds een band met Fleur die nu bijna 4 is. Ze gaat altijd wel even knuffelen bij haar.
    Hier dus vooral positief!

3. Sahi

Sahi VIP lid

4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    Yanna ging vanaf 17 weken naar het KDV. Ze blijkt nu een heel gevoelig meisje en vond het in het begin wel wat druk. Maar daar leerde de leidsters haar snel in kennen, ze werd wat meer apart gehouden van de drukke momenten. En zo hobbelde ze heel relaxed de dag wel door, want inderdaad, fles, luier en een knuffel zijn dan al prima.
    En die hele kleintjes krijgen echt hun individuele aandacht, juist omdat ze het nog niet goed kunnen vragen.

Yanna is nu dus ruim 1 en is helemaal blij als ze op t KDV binnenkomt. Ze schiet er meteen vandoor om te spelen en kent de leidsters en kinderen goed genoeg om zich er lekker te voelen. Ondanks de wisselingen door de bezuinigingen.

Ik heb dus alleen maar lof over ons KDV.
    De eerste weken zal je kindje misschien wat overprikkeld thuis komen, maar dat had Yanna bij de oppas eigenlijk ook wel (ze gaat ook 2 dagen per week naar een oppas, en 2 dagen KDV).

4. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Miriam ging met 3 maanden naar het KDV - 2x in de week. Dronk keurig haar flesjes, sliep prima, en iedere dag ging ik langs rond lunchtijd om haar de borst te geven. Geen problemen gehad, en ze vindt het er nog steeds heerlijk :)

5. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allebei met zo'n 12-16 weken naar kdv gegaan. Ging heel goed, klein kdv met 2 groepjes. Tijden slapen, voeden ed gewoon zo als thuis. Bij oudste wat spannend omdat die drinkondersteuning kreeg ivm schisis, maar dat werd door 2 juffen heel goed opgepakt en in eerste instantie gaven alleen zij twee de fles. Jongste vanaf 6 maand een jaar lang in spreidbroeken en gipsbroeken gezeten, daar werd constructief over mee gedacht en niets was ze te gek.

6. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Mijn dochter is vanaf die leeftijd fulltime naar het KDV gegaan. Er was een aparte ruimte voor een babygroep en een aparte ruimte voor een dreumes/peutergroep. Heel mooi ingericht, was een net nieuw KDV, gerund door een familie. Het eten werd dagelijks vers klaargemaakt. Ik gaf altijd afgekolfde moedermelk mee, totdat dochter overdag een volledige fruit- en groentemaaltijd at. Ze sliep er goed, speelde lekker.

Daarna zijn we verhuisd en heeft ze nog een paar maanden bij een gastouder gezeten ook fulltime, en nu zit ze al een tijdje in een mini-creche voor nu gemiddeld 3 dagen per week.

Ze heeft het altijd enorm naar haar zin gehad, met slechts huilmomenten nadat we haar gebracht hadden. Ze luister goed, eet heel goed, leert veel, speelt lekker met de kindjes, en moedert een beetje over de baby's.

Natuurlijk is elke verandering even wennen voor een kindje, maar heb er vertrouwen dat het jouw kind ook zal lukken. Ze zijn flexibeler dan je denkt, en je zal er even door heen moeten bijten. Mijn ervaring was dat het erger voor mij was dan voor mijn dochter, de eerste week huilde ik tranen met tuiten als ik haar moest wegbrengen.

7. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Wat een fijne verhalen! Onze meid heeft al n paar dagen in het ziekenhuis gelegen (rs-virus) en is n weekendje wezen logeren. Wat dat betreft is ze al wat gewend aan 'anders dan thuis'. Maar toch, best moeilijk even hoor. Gelukkig hoeft ze dus niet gelijk van 8 tot 18.

Weet stiekem ook wel dat ik waarschijnlijk meer last heb :).

8. Maia

Maia Niet meer actief

Tim was 11 weken dat hij naar het kdv ging en ik hield mijn hart vast omdat hij vanaf dat hij 2 weken - 8 weken was een huilbaby was (reflux/verstopping dus veel pijn en vanaf die 8 weken niet meer wist wat hij met zichzelf aanmoest dus we hebben tot een week of 10 doorgemodderd). Maar daar gaat het goed. Het is een aandachtzoekertje en hij krijgt genoeg aandacht (verticale groep 0-4) en hij slaapt wel korter dan hij thuis doet, maar hij slaapt wel vaker, dus 4x een uurtje bijvoorbeeld ipv 2-3x iets langer. Hier gaat het heel goed, de eerste 2x dat hij een hele dag geweest was was hij 's avonds en de dag erna wat humeurig, maar dat is nu ook wel over.

9. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dochter gaat sinds ze 4,5 maand is 2 dagen er week naar het KDV. Zij zit ook in een verticale groep.
    Vanaf het begin is het heel goed gegaan! Ze wilde altijd alleen maar thuis slapen en was behoorlijk eenkennig, maar op het KDV heeft ze altijd heerlijk geslapen, al was het soms wel wat korter door alle indrukken, maar dat geeft niet. Ze hechtte zich al vrij snel aan een leidster en die nam echt de tijd voor haar, soms mocht ze uren bij haar op schoot zitten. Ze hebben altijd heel goed naar haar gekeken en niet naar de klok of het boekje, wat ik ook wel fijn vond. Ook schreven ze tot een jaar elke keer een stuk in haar schriftje, over hoe ze had gegeten/gedronken en hoe haar dag was geweest, superleuk om te lezen altijd.

Inmiddels is ze 20 maanden en heeft haar favoriete leidster plaats moeten maken voor een andere :D
    Man brengt haar 's ochtends altijd en ik krijg weleens foto's van als hij achter haar loopt. Dan loopt ze heel wijs zelf naar de ingang toe, naar de leidsters en kan er nog net een kusje van af haha!
    Toevallig las ik gisteren haar "baby's eerste jaar"-boek nog eens door, daarin stond de vraag of ze al vriendjes had gemaakt en wie dat dan waren. Maarten, stond er achter en nu... Bijna 1,5 jaar later is Maarten nog steeds haar vriendje, echt zo leuk he!

Ik ben dus heel enthousiast. Het is niet makkelijk om je kleine poppetje achter te laten, maar ze zijn zo lief voor ze en ze leren er zoveel. Dochter was altijd best schrikachtig, eenkennig en snel overprikkeld, het KDV heeft er echt positief in bijgedragen dat dit minder werd!

10. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn kinderen gingen allebei vanaf 3 mnd naar het kdv.
    Bij zoon was het nog lastig met drinken omdat hij de fles niet zo geweldig vond. Maar de leidsters hebben hem met heel veel geduld toch de melk laten drinken die hij nodig had.
    Ook voor de rest ben ik erg positief.

Hier trouwens ook ervaring met zkh vlak voor kdv. Zoon was 11 weken toen hij een darmvirus kreeg. 5 dagen in het zkh gelegen. Daarna anderhalve week thuis 'bijkomen' en daarna wennen op het kdv. Dat hebben we toen een weekje later gedaan dan oorspronkelijk gepland, vanwege dat zkh-avontuur.

11. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Hier ook hele goede KDV ervaring.

Dochter gaat al vanaf zo'n 3 maanden en heeft het vanaf het begin af aan goed gedaan. Ik was bang dat ze daar niet goed zou slapen omdat ze tot 2/3 maanden overdag bijna alleen maar op mij, in de wandelwagen of soms in de box wilde slapen. Ik mocht de eerste dag dat ze op het KDV kwam 's middags bellen en toen bleek ze al bijna de hele tijd te slapen haha. Doet ze nu nog steeds, ze slaapt op het KDV meer waarschijnlijk door het drukke spelen.

Inmiddels zijn we geswitched van KDV ivm onze verhuizing. Toen was ze een maand of 10. Net in de verlatingsangst fase dus ik was bang dat ze helemaal opnieuw moest beginnen en niet zou kunnen wennen. Nou, alles behalve dat. Ze begint al helemaal te stralen als we de deur van het KDV open doen. Echt geweldig vind ze het!

Zeker een aanrader dus!

12. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Hier ook goede ervaring met het kdv voor een kindje van 3 maanden. Met ongeveer 15 weken ging dochter voor het eerst (na een wenochtend en een wendag in de weken daarvoor). En dat is van het begin af aan super gegaan. Ze drinkt haar flessen goed leeg, ze slaapt goed. Ze zit in een verticale groep met vooral dreumesjes en peutertjes, en die zijn erg gek op haar (want zij is 'de baby'). Eigenlijk krijgen we altijd na elke dag hetzelfde terug te horen van de leidsters: goed gegeten, goed geslapen, vrolijk meisje. En aangezien ze dat thuis ook is geloven we hen ook :D. Ze is nu bijna een half jaar oud en het gaat nog steeds allemaal goed. Natuurlijk hebben ze daar niet altijd alle tijd voor haar, niet zoals je dat thuis wel hebt, dus ze lekt daar bijvoorbeeld wat vaker door dan thuis. Maar ze wordt wel regelmatig geknuffeld en rondgedragen, dus ze krijgt wel aandacht.

13. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook vanaf 10 weken gewend op het kdv en vanaf 13 weken 2 of 3 volledige dagen naar het kdv (van 8 tot 17 uur). Ging echt gelijk super goed! At goed, sliep goed, speelde lekker. In het aller begin wel echt wat moeier dan dat ze thuis was. maar dat was vooral als ze 3 dagen achter elkaar ging. 2 dagen ging beter. Nu inmiddels wel gewisseld (omdat we beter buitenfaciliteiten wilden voor haar) en ze vindt het op haar nieuwste kdv (waar ze nu ook al weer een jaar zit) ook helemaal fantastisch! Met overgaan naar de peutergroep had ze het wat moeilijk want ze was echt gehecht aan haar oude vertrouwde leidsters van de babygroep. inmiddels gaat het helemaal top en heb ik alleen een krijsend kind als we haar ophalen, want ze wilt niet mee naar huis :p hahaha ik vind het kdv wel van toevoegende waarde voor haar, want we hebben in de omgeving geen andere kindjes om mee te spelen.
    hier alleen maar positief hoor :)

14. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Leuk al jullie verhalen!
    Ik houd gewoon rekening met een iets wat vermoeider kindje dan normaal en hoop verder dat ze gauw gewend is. Uiteindelijk zal ze het waarschijnlijk erg leuk vinden, vond onze oudste ook, maar goed feit blijft dat ze nu nog heel klein is... Wat dat betreft kan ik straks de tijd bijna wel naar voren kijken denk ik, gewoon een maandje... Zitten we allemaal weer in het ritme :).

xxx

15. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Nou.....ze is er hoor. Man, viel me toch best zwaar. Gezegd dat ik haar om 15 uur op kom halen maar of ik dat vol houd? Mis haar nu al.... Snif!
    Xxx

16. misa

misa Niet meer actief

Hier was het wennen beide keren moeilijk, voor mij...! ;) niet voor de kleintjes. Ik werkte bij de oudste ook op dat kdv. Enerzijds fijn en anderszijds helemaal niet! Elke baby die ik hoorde huilen in die groep, kon die van mij zijn. Maar het ging en gaat beide keren prima! Ik denk ook da een go veel persoonlijker is dan een kdv, op deze leeftijd. Maar op latere leeftijd is een kdv echt ook een goede keuze..!

Mijn beide kids doen het bij het kdv anders dan thuis. Wel tevreden maar wel minder slaap. Accepteren is het sleutelwoord..!

17. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hier vanaf 4 maanden naar het kdv een groep van 0 tot 4 met 3 vaste leidsters. Bij ziekte vaste invalster (x2) en een stagiaire die wisselend is.
    Ik ben zeeeer tevreden! Mijn zoon ging vanaf het begin goed er naar toe, mijn wensen werden uitgevoerd en er werd transparant terug gecommuniceerd hoe het was gegaan. Toen mijn zoon nog heel klein was kreeg hij hartstikke veel aandacht. En nog hoor, als ik aankom (soms rijd ik langs) dan zien ik hem 9 van de 10 keer bij 1 van de leidsters zitten. (Vaak met meerdere kindjes, die krijgen dus ook niets tekort;)) nee, niets anders dan lof. Ze gaan enorm liefdevol met de kindjes om en vertrouw ze volledig!

18. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

En hoe is het gegaan?

Hier zijn mijn meisjes gisteren voor het eerst gegaan en ik moet zeggen het ging supergoed en ze hebben ook goed geslapen. Iets minder als normaal natuurlijk maar goed. Een kleine hobbel: 1 van de dames weigerde te drinken, woest was ze. Dus ik erheen en nog snel thuis hun kruidvatvoeding gehaald. Wat bleek: dochterlief weigert nutrilon te drinken en wil alleen haar normale kruidvatvoeding :) Lekker eigenwijs monstertje. Toen ze die fles kreeg dronk ze gelijk slapend de fles op. Bij ophalen waren ze allebei net wakker en vrolijk. Vreemd genoeg waren ze blijer dan wanneer we ze ophalen bij mijn schoonouders...

19. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ghihi Linda, eigenwijsjes zijn het dan nu al he?

Dinsdag had ze heel weinig geslapen en weinig gedronken. Ze huilde heel hard toen ik haar op kwam halen. Tsja, leek me niet zo gek. Oververmoeid en waarschijnlijk behoorlijke honger (was ruim 3 uur later en ze had 100 cc laten staan). Thuis fles er in en op bed gelegd. Ze heeft 3 uur geslapen en toen hebben we haar maar wakker gemaakt.

Gisteren ging een stuk beter. 2 uren geslapen en 40 cc meer gedronken dan dinsdag. Plus ze huilde niet toen ik haar kwam ophalen :).

Volgende week dinsdag een uurtje langer proberen, donderdag dan een halve dag en dan is ze hopelijk genoeg gewend want dan moet ik toch echt weer aan het werk!

Maar geloof wel dat het echt even een kwestie is van wennen en dat het helemaal goed komt!

xxx

Deel Deze Pagina