Gedrag op school 8 jarige en speciaal onderwijs. Met de handen in m'n haar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Monique1985, 16 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn bijna 9 jarige zoon en gedrag op school ..

Mijn zoon is super lief thuis en bij andere op voetbal en zwemles ging/gaat het goed ., luisterde super goed bij zwemles .. Hij heeft inmiddels al een tijdje zijn diploma .. Maar nu school is hij een regel rechte ramp .. Regelmatig word ik gebeld dat ik wel NU mijn zoon moet halen ..
    Hij is daar veel boos echt boos ..rent weg voor de juf gaat zich verstoppen voor de juf en blijft boos schreeuwt en schelt steeds de leerkrachten uit 😱 Nou hier thuis is dat echt uit den boze gewoon ..
    Ik geloof ze natuurlijk maar kan het mij zo moeilijk voorstellen ..
    Dan geef ik aan de juf aan dat ik er thuis ook concenquentis ( weet niet of ik het goed schrijf ) aan wil leggen .. Daar krijg ik weer de antwoord dat hij wel genoeg gestraft is en ik dus geen straf moet geven 😱 Als ik hem kom halen is het ook ineens de zoon die ik ken hoor en zegt meteen sorry mama .. De school belt mij ook vaak omdat ik dus echt goede invloed op hem heb .. Dat weet de school ook .. Hebben ze ook gezien .. Maar nu groep 5 het ging goed dacht ik .. Dat zeiden ze ook .. Ineens word ik gebeld ..
    Haal je zoon op .. Volgende keer word hij geschorst .. ( kindje had zoon geslagen en zoon schopte terug ) maar omdat de juf van zoon het zag en van kindje niet werd mijn zoon gestraft waarop mijn zoon derest van de dag onhandelbaar was .. Hij was boos .. Dit allemaal gehoofd van de juf .. Dus er moest een gesprek plaats vinden . Dat is geweest .. Niks over zijn leren alleen zijn gedrag en word waarschijnlijk van school gestuurd omdat hun zeggen ' wij zijn hier alleen voor taal en rekenen en alle andere vakken ' nou ik schrok mijn dood natuurlijk kind van 8 van school sturen.. Zoon is nooit voor zijn gedrag daar geplaats maar ivb leerachterstand groep 2/3 ging super goed groep 4 begon het .. Het was op school
    Altijd zo'n lief beleeft kind maar nu .. Het gaat gewoon verkeerd en ik weet het gewoon niet meer .. Straks zit mijn kind van 8 jaar thuis en dan .. Iemand misschien nog tips of het ook zo mee gemaakt ik ben radeloos gewoon .. 😤

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik mis in het verhaal wat de school (in samenspraak met jullie) hier aan heeft proberen te doen?

Er moet iets zijn wat er voor zorgt dat hij op school zo boos/agressief is, het lijkt me dat daar duidelijkheid in moet komen.
    Wordt hij overvraagd? Wordt hij gepest? Wordt hij overprikkeld?
    Wat vindt de IB-er, orthopedagoog of (kinder)psycholoog hiervan? En wat zien zij als oplossing?

Zelfs als het een regulier school is, dat hebben ze ZORGPLICHT! Dat betekent dat ze naar kind in zijn geheel moeten kijken, wat hij/zij nodig heeft om te kunnen leren en functioneren op een school. En als het ergens niet goed gaat, dan moet daar onderzoek naar worden gedaan (heeft hij een diagnose?).

Ik ken het alleen van de andere kant. Mijn zoon deed het 'goed' op school, maar was juist thuis onhandelbaar en ongelukkig. Heeft heel veel tijd en moeite gekost om school ervan te overtuigen dat zij (een groot deel van) het probleem waren. Hij is overspannen thuis komen te zitten en gaat binnenkort naar lager niveau onderwijs.

3. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Hij heeft na schoolse dagbehandeling gehad .. Maar is gestopt door de gemeente .. Hij heeft speel therapie gehad enzo .. Zover ik van zoon hoort word hij niet gepest .. Alles loopt vis Vitree weet niet of je dat kent ?
    Zijn diagnose is licht verstandelijk beperkt .. Via iq test toen vast gelegd .. Ze gaan nu nog 1 therapie proberen ook via Vitree dat is het laatste .. Lukt dat niet is het einde school .. Hij zit dus al op speciaal onderwijs ..
    Zijn gedrag is ontstaan op school
    Ik krijg geen hoogte van hem waarom hij zo doet tegen zijn juffen ..
    Ik weet het dus echt niet meer . En heb het gevoel dat school de handen van hem af gaan trekken en wat moet hij dan ? Als 8 jarige kan je niet thuis zitten .. Maar een ander soort onderwijs is er ook niet ..

4. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Een 8 jarige kan wel degelijk thuiszitten hoor.
    Mijn 8 jarige heeft vorig jaar een heel schooljaar thuisgezeten.
    Maar volgens mij mogen ze hem niet zomaar van school doen hoor.
    En schakel de leerplichtambtenaar in, is een hele belangrijke hierin.
    Zorgteam? ib,er?

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ken vitree niet, is hij ook psychiatrisch getest?

Ik zou idd contact zoeken/leggen met leerplichtambtenaar, school mag best zeggen dat 'ze het niet meer kunnen', maar er moet dan wel binnen het samenwerkingsverband gezocht worden naar alternatieven. Vanuit hun zorgplicht mogen ze niet zomaar roepen, wij zijn klaar, veel succes ermee ;).
    Zit hij nu op sbo school? Of op cluster onderwijs? Bij sbo scholen zit nog wel variatie tussen scholen, een andere school zou misschien nog een optie zijn? Er moet in ieder geval een gedragswetenschapper op school rondlopen, die onderzoek/observatie doet en een voorstel zou moeten hebben.

Mijn eerste idee was overigens: wordt hij niet te veel overschat? Dat het eigenlijk te moeilijk is voor hem, of sociaal-emotioneel te vermoeiend omdat zijn achterstand groter is dan lijkt? Dat hij dus enorm op zijn tenen moet lopen en daardoor gespannen/prikkelbaar/boos is? Dat kan ook met 'goede' schoolresultaten (zoals bij mijn zoon deels ook was...), dat je het dus echt alleen aan het gedrag ziet.

Wat een moeilijke situatie, meid. Misschien is ergens een second opinion mogelijk, via een andere instelling dan Vitree.

Helaas is thuiszitten idd realiteit voor duizenden kinderen in Nederland :(.

6. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Nee hij zit niet op een cluster school weet niet een wat het is.. Net een stapje onder de reguliere onderwijs ..

Ja hij heeft vele testen gehad .. Zijn jullie bekend met trappenberg? Daar is hij ook door de hele molen geweest toen hij 4 jaar was ..

Dus je kan wel degelijk dus thuiskomen te zitten?
    Maakt de school het dan niet erger ? Of ander onderwijs maar wat ? In de buurt zit maar 1 speciale onderwijs school ..daar zit hij nu op .. Ander onderwijs of school is toch alleen maar het probleem verplaatsen het lost niks op ..
    Ik kan praten als brugman tegen zoonlief 3 dagen gaat het goed en dan ontploft hij weer daar .. Is het kwa jongen of zit er echt iets achter ? Ligt het aan zijn beperking ? Lezen heeft hij veel moeite mee ook schrijven en tja logopedie hebben ze gestopt .. Dat is tot 9 jaar en ja dat hoorde ik pas tijdens het ouder gesprek .. Het ging zo goed dat logopedie en zag hem echt vooruit gaan ... Rekenen is hij goed in .. Maar als hij alles zo goed maakt gaan ze hem meteen door toetsen dat is wat moeilijke .. Hij kan het maar de druk dat hij het misschien wel fout maakt daar kan hij niet tegen , en word dus heel boos en roept alsmaar ' ik ben dom , ik kan het niet ' terwijl het JUIST goed gaat en fouten maken mag .. Maar ik krijg het er niet uit .. En ik zeg ook steeds dat hij juist niet dom is en dat ik hem juist zooooo slim vind en hij gewoon is zoals hij is .. En ik merk soms echt wel dat hij jonger dan zijn werkelijke leeftijd is en ik denk dat hij dat ook merkt .. Maar ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn dat hij gewoon mijn slimme vent is ...

Vind het zo moeilijk dit..
    Ik weet het echt niet meer .. Wat kan ik nog doen.. Want als school al geen vertrouwen in hem hebt.. Hoe zal hij zich voelen .. Hij weet dat hij van school moet als hij niet verandert 😭

7. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik zou op school heel snel een gesprek aangaan over de situatie nu. Er moet een ib' er zijn of gedragsdeskundige of iemand die buiten de juf kan meekijken in de klas wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. Grote hamvraag is waarom laat je zoon dit gedrag zien? Wat gaat er niet goed? Wordt je zoon overvraagt en reageert hij zo heftig uit frustratie en van te lang op zijn tenen lopen? Of wordt hij in de klas niet op de juiste wijze begeleid en benaderd wat zorgt voor je zoon zijn gedrag? Er is gewoon een oorzaak. Dat kan niet anders!
    Probeer er samen met school achter te komen wat dat is. School mag je zoon ook helemaal niet zomaar wegsturen, hij heeft recht op passend onderwijs! Trek aan de bel en ga in gesprek om gezamenlijk te onderzoeken wat er nu eigenlijk aan de hand is! Er moet wel een reden zijn voor zijn gedrag en is dat op deze school verder niet op te lossen dan zijn er zeker nog andere schoolmogelijkheden hoor!

8. Jaime

Jaime Niet meer actief

Bij dit stuk gaan bij mij allerlei allarmbellen van herkenning rinkelen. Mijn dochter had ook gedragsproblemen op school en ze wisten daar geen raad met haar. Ze pakten haar heel hard aan terwijl haar gedrag gedreven werd door faalangst. Die harde aanpak werkte dus averechts. Nu zit ze op cluster 4 en daar bloeit ze op. Ze wordt nu begrepen en hier zien ze dat ze wordt overspoeld door angst in plaats van dat ze dwars is. (En helaas is er nog meer angst bijgekomen door de harde aanpak van school)

Je zegt vaak tegen hem dat hij slim is maar dat legt verwachtingen op. Als hij slim is zou hij het allemaal wel moeten kunnen (in zijn beleving hè). Het is daarom veel beter om inzet te prijzen.

Je moet inderdaad op school het gesprek aangaan over het waarom van zijn gedrag. Wat Mirjam ook zegt, er moet een oorzaak zijn voor zijn gedrag! Hopelijk kan je daar samen met school naar zoeken.

En een andere school is er wel natuurlijk. Je zegt dat hij nu niet op cluster zit dus dan zit hij op het SBO neem ik aan? Cluster 4 scholen zijn er niet zo veel daarom moet je daar vaak taxivergoeding voor aanvragen bij de gemeente. (Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat hij naar een cluster school moet hoor, maar om aan te geven dat er meer mogelijkheden voor speciale vormen van onderwijs zijn)

9. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Was het vorig jaar ook al zo of pas sinds hij deze juf heeft..?

10. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    We hebben een gesprek gehad .. Met de iber erbij en maatschappelijk werkster en zijn 2 juffen .. Duurde ruim een uur .. En enigste wat ze steeds zeiden dat ze het dus niet meet weten .. Vitree word er nu weer bij gehaald zeg maar . Daar werkt te school mee samen .. Laatste optie zeggen ze anders einde oefening ..

Zijn goede tips idd zo heb ik daar niet over nagedacht ..
    Maar ik vind het zo raar allemaal hij is daar niet geplaats ivb gedrag probleem maat op regulier onderwijs kon hij niet mee komen .. Maar daar had hij geen driftbuien ofzo terwijl hij een jaar op zijn tenen heeft gelopen .. (Duurde lang voor ik de indicatie had ) moet ik zeggen dat de diagnose ook pas een jaar er is hoor dat kwam ook behoorlijk rouw op mijn dak ..

11. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Het is in groep 4 begonnen het laatste half jaar zeg maar .. Maar wat ik wel raar vind .. Hij heeft 2 juffen 1 juf is er 3 dagen en de andere 2 dagen en met de juf die er 3 dagen is gaat het toch wel goed zoals school zegt ..

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat klinkt als een vakkundig mama-onderbuik-gevoel.

Ik zou het zeker uitspreken op school.

13. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Hier net zo gehad, mijn dochter had ook 2 juffen en opeens wilde ze niet meer naar school, echt schoolweigering.
    Ze wilde helemaal niet meer tot ik erachter kwam dat het aan 1 van de 2 juffen lag.
    Uitgesproken dat mijn dochter niet meer bij de desbetreffende juf in de klas hoefde, helemaal niet meer.
    Sindsdien, maar goed was bijna einde van afgelopen schooljaar ging ze weer naar school en zagen alle hulpverleners die er inmiddels bij betrokken waren dat het idd aan de juf lag.

Dus volg je gevoel, jij als moeder kent je kind het beste en jij als moeder weet wat het beste is voor je kind.
    Ga daar achteraan ook al zijn mensen het niet altijd met je eens.

14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Mijn eerste ingeving was; hij wordt boos doordat hij het gevoel heeft dat hem onrecht aangedaan wordt. De andere jongen die begon, terwijl hij straf krijgt. Misschien gebeurt dat vaker. Heb je hem wel eens gevraagd waarom hij op school zo vaak boos is?
    Ik zou ook gaan opschrijven op welke dagen dit voor komt.

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Overvraging is heel erg slecht voor een kind. Dus als hij een bepaald niveau heeft, dan moet hij daarop benaderd worden. Soms is het moeilijk als moeder om oprecht te zien wat het niveau is van je kind en hoe beperkt hij is. Overvraging en faal-ervaringen kunnen absoluut tot frustratie en boosheid leiden.

16. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik vind het een beetje vreemd allemaal.

Ib/lk hoort een plan op te stellen. Interne zorgcommissie of externe zorgcommissie er eventueel bij. Uitzoeken waar de woede vandaan komt.
    Door een klap word je niet geschorst.

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Totaal geen ervaring mee maar dikke knuff :(
    hij lijkt wel heel erg onzeker, roepen dat hij dom is, pfff krijg je tranen van. Kan het zijn dat als hij woedend word hij zich sterker voelt? Zekerder is van zichzelf?
    als hij onzeker is ziet de juf dat misschien niet op tijd dus zet hij het om naar woede? Dan word hij gezien he.

18. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Dan zou ik me toch afvragen of het wel aan je zoon ligt of aan de juf of natuurlijk een wisselwerking. Ik ben benieuwd wat de school daar over te zeggen heeft..

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.065
    3.859
    113
    Daar zou ik ook meteen mijn vraagtekens bij zetten.

20. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Dat is in het verleden al allemaal geweest .. Staat er ook school besteedt dat uit via Vitree en Trappenberg ook stichting MEE die ik er zelf heb bij gehaald .. Het is niet alleen de klap waar ik het over had.. Het vervolg daarvan en dat is zijn woede .. De klap trap en vechten WAS de aanleiding op dat moment daarna alleen maar boos schelden niet luisteren enzo ..
    Zorg team is dus AL geweest en meerdere keren hoor ..

Deel Deze Pagina