Overstap van borstvoeding naar flesvoeding

Discussion in 'Flesvoeding' started by JuullesD, Jul 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Haai allemaal, van de week post ik nog allemaal vragen over de borstvoeding en zo zit ik aan deze kant van het forum. Zo snel kan het helaas veranderen.

Ik ga dus overstappen van borstvoeding naar flesvoeding en zit nu al aan de 2 flesjes 90+3 per dag en dan nog een voeding of 8 aan borstvoeding (alles op verzoek)

De dosering 90+3 kregen wij van het consultatiebureau, met advies om ongeveer om de drie uur te voeden.
    Op het pak van de voeding staat 5 x een fles van 120+4

Ik vind zelf 5 keer eten een beetje te weinig na de borstvoeding aan minimaal 10 voedingen per dag. Ook drinkt mijn zoontje per keer niet zo veel, met afgekolfde borstvoeding kreeg hij net aan 100 CC
    (Hij is overigens 18 dagen oud, weegt 4 kg)

Ik ben nu dus heel snel aan het afbouwen, ik doe er een flesje per dag bij. Dit omdat de voedingen te pijnlijk aan het worden zijn en ik het bijna niet uit hou van de pijn, maar ook omdat het zo onduidelijk is of hij genoeg drinkt (vraagt na een borstvoeding sessie van 45 minuten soms nog 3 x om een voeding)

Wat ik iig wilde vragen over de voedingen is, hoe lang mag er tussen zitten. Hoe kan je met de fles ook grotendeels op verzoek voeden?
    Met de borstvoeding kreeg ik van de kraamzorg wel het verzoek hem Max 5 uur te laten slapen. Daarna zou hij te suf kunnen worden en te lang door kunnen gaan slapen zonder eten. Nou is het met borstvoeding nog nooit gebeurd dat hij voorbij de drie uur kwam maar ik vroeg mij af of er met flesvoeding ook zo een richtlijn is.
    Of dat je de voedingen best naar wens kan geven (hij eet in de ochtend en avond meer)
    Alvast bedankt:) mocht je andere tips willen spuien, voel je vrij ik weet nog niet zo veel van de flesvoeding.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #2 Zoe123, Jul 9, 2016
    Last edited: Jul 9, 2016
    In je eerdere post had je het over een dreigende borstontsteking.
    En je hebt veel melk, schreef je ook toch?
    Wees dan wel voorzichtig met zo snel afbouwen!

Wat de voedingen betreft kan je eventueel ook nog een keer contact openemen met de lactatiekundige die je hebt geraadpleegd nav de pijn/tepelhoudje en andere opstartproblemen. die kan je niet alleen helpen bij problemen met borstvoeding, maar ook als je wil overstappen op kunstvoeding!

3. JuullesD

Haai ja sorry ik vergeet de helft te schrijven. Tis zo een debiele week geweest. Zoontje bleek reflux te hebben, ik een dikke borstonsteking met heftige koorts waardoor mijn productie ineens drastisch kelderde. Daarbij word Finn steeds driftiger aan de borst, liggen mijn tepels helemaal open waardoor voeden echt een hel is.
    Dat is dus de reden naast zovelen waarom we snel moeten afbouwen, het leek de afgelopen dagen alsof finn niet genoeg te eten kreeg bij me. En dat was zo zielig

Ik heb geen consult gevraagd, ik heb er het geld ff niet voor over om heel eerlijk te zijn. Heb nu toch antibiotica dus als er een nieuwe ontsteking komt, dan heeft die hopelijk pech.
    ik had het besproken met cb en huisarts

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Wees toch voorzichtig hoor...Een b.o. is echt zooo niet leuk..

Een borstontsteking en zo snel afbouwen zijn echt 2 dingen die heel erg niet
    samen gaan. Je zoon kan over gaan op kunstvoeding, maar zorg er wel voor
    dat je borsten geen rode plekken en/of bobbels krijgen.
    cb en HA weten over het algemeen vrij weinig tot niets van borstvoeding.

5. JuullesD

Ik weet het, door de ontsteking is het voeden enorm pijnlijk. De rode plekken en harde plekken van de stuwing zitten er overigens al natuurlijk. ik verlies nou eenmaal redelijk rap voedingen aan de flesvoeding, ook drinkt Finn ze niet goed meer leeg dus ik kom er bijna niet meer met enkel borstvoeding.

Hij dronk vannacht, na goed slapen maar 50 CC flesvoeding, daarna weer bijna 4 uur geslapen. Lijkt mij zo weinig... .
    Is dat oké of moet ik hem dan toch eerder wakker gaan maken?
    Mogen wij met het warme weer soms iets meer water toevoegen? Bij voorbeeld 100+3?

6. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Ik zou voor je eigen gezondheid ook langzaam afbouwen. Dit kan prima door je zoontje flesvoeding te geven en zelf nog even te kolven en zo voedingen af te bouwen.
    Je kunt je zoontje flesjes geven van 90+3 en dan wanneer hij zich meldt, dus op zijn verzoek. Je zou er overdag maximaal 3 uur en 's nachts maximaal 4 uur tussen kunnen laten. Ik heb het zelf altijd helemaal aan mijn kindjes gelaten, waardoor er 's nachts wel eens 6 uur tussen zat en overdag maar 2 uur ofzo. Het is maar net of je wat meer ritme wilt hebben of dat het niet uitmaakt.
    Als je je zorgen maakt over hoeveel hij drinkt, kun je het eens een paar dagen aan hem overlaten en opschrijven hoeveel hij drinkt. Meestal blijkt het dan over de dag verspreid wel genoeg te zijn en anders kun je dan zien hoeveel je bij wilt geven (gemiddeld hebben kindjes 150 ml per kg nodig per dag). Flesvoeding zou genoeg moeten zijn voor zijn vochtinname (ook met warm weer), mits hij genoeg drinkt voor zijn gewicht.
    Flesvoeding kun je prima op verzoek geven, waar je alleen op moet letten is dat uit een fles drinken veel makkelijker gaat dan aan de borst, dus het 'ik zit vol' seintje komt makkelijk te laat. Dus een goede fles, speen en drinkhouding, waarbij je zoontje 20 minuten over de fles doet helpt om de moeite van het borst drinken na te bootsen.
    Succes, hopelijk is het voeden vanaf nu alleen maar leuk!

7. JuullesD

Dankjewel voor je tips! Volgens mij doet hij er wel ongeveer 20 minuten over maar ik zal nog eens goed opletten.
    Het is nu met de combi wat lastig in te schatten wat hij binnen krijgt qua vocht, straks is dat gelukkig wat beter te controleren!!
    Ik heb helaas geen kolf, ben afhankelijk van finn om ze leeg te drinken haha

8. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Kan je geen kolf huren van de mutualiteit?

Ik ben meteen volledig overgeschakeld op fv destijds omdat dochter over moest op speciale melk. En ik zag een koemelkvrij dieet zelf niet zitten. Maar wel nog werken afgebouwd door kolven, zodat ik geen ontstekingen kreeg. Betekende ook dat ik meteen af was van die verschrikkelijke pijn bij het voeden.

9. JuullesD

Ja het kolven doet net zo veel zeer helaas en ik kan wel huren maar daar heb ik dus niet echt zin in nu....we hebben zoveel kosten al gehad van het huren in het begin + alle benodigdheden borstvoeding Etc etc

10. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Snap ik. In België 'huur' je die gratis de eerste maand. Dus dat was hier geen issue.

11. JuullesD

Zo....Das luxe! Slim bedacht daar :)

Ik zat net te klokken bij zijn flesje, hij had vannacht maar 50 CC van de 100 gedronken en was toen in slaap gevallen maar vanochtend ging de 100 naar binnen. Maar duurde bijna 40 minuten plus 1 verschoning.
    Er gaat natuurlijk jbpm in om iets te vertikken (halve dosering)
    En dan word de voeding te dik voor de difrax kleinste speen denk ik! Morgen haal ik even een ander speentje

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Eerst over de borstvoeding, ik ben ongeveer om dezelfde redenen als jij gestopt toen ons zoontje 1 week was, heb toen nog wel een poosje fulltime gekolft, maar na 4 weken hier ook mee gestopt, Wat anderen al zeggen is het inderdaad wel belangrijk om heel rustig af te bouwen en daarbij kan een kolf inderdaad wel praktisch zijn. Maar goed, die overweging moet je zelf maken. Ik kolfde 6 keer per dag en deed er in het begin 3-5 dagen over om een kolfbeurt te laten vallen. Toen ik nog maar 3x per dag kolfde stond ik binnen 2 dagen droog en was alle melk op, ik ben nooit meer 1 druppel verloren.

Wat betreft de flesvoeding.
    Waarom gebruik je JBPM? 40 minuten over de fles doen is vrij lang. Probeer eens zonder JBPM, dan zal hij waarschijnlijk z'n flesje wat makkelijker drinken. Nu is hij waarschijnlijk zo moe dat hij z'n flesje niet leeg krijgt.
    Daarbij zou ik even het rekensommetjes van 150cc voeding per kg lichaamsgewicht gebruiken om te berekenen hoeveel voeding je je zoontje ongeveer kan geven. Stel dat hij 4kg weegt, dan mag hij per dag (24 uur) ongeveer 600cc melk hebben. Komt je kindje 10x per dag dan geef je flesjes van 60cc, komt hij 6x per dag dan geef je flesjes van 100cc zeg maar.
    Voor nu kan je ook een paar dagen gewoon 100cc aanbieden en dan even bijhouden hoeveel en hoe vaak hij drinkt. Elke dag even het dagtotaal op tellen en dan weet je of hij een beetje drinkt volgens 'de richtlijn'.
    Oh en ik zag ook nog ergens langs komen of hij extra water mag bij de fles, dat kan en mag wel, mits hij dan wel voldoende voeding binnen krijgt/ zijn flesjes leeg drinkt. Het moet niet zo zijn dat het water ten koste van de voeding gaat.

Hopelijk kan je hier nog iets mee.... Succes!

13. JuullesD

Bedankt voor je tips!
    Wbt de bv, het is ondertussen ook echt ondraaglijk om te voeden en te kolven door de ontsteking en kapotte tepels....daarom wil ik zo snel mogelijk afbouwen. ik zie het niet zitten om nog zo lang zoveel pijn te hebben.

Hij krijgt jbpm vanwege zijn reflux, op aanraden van de huisarts. Hij lijkt het hier redelijk op te doen, in lage dosering (we geven nu 2 halve schepjes als he t niet minder is)

Ik vind het lastig om icm bv af te meten hoeveel hij eet.
    Met bv kwam hij 10 x. Vandaag met 2.5 flesje ongeveer 6 misschien 7 x (ligt er aan hoe de avond loopt)
    Hij heeft dan iets van 250 CC flesvoeding binnen....dus ja wat moet me dat dan zeggen he

14. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Je kan voor weinig een handkolf kopen via marktplaats, van medela kan je goed steriliseren. Ik had er een voor 15,-, prima om alleen de druk
    eraf te halen.

Pas echt op met snel afbouwen.
    En bij reflux zijn kleine flesjes het beste.

Share This Page