Ik heb geprobeerd informatie op te zoeken via google, maar kom niet echt veel bruikbaars tegen... Wie heeft er ervaring met kinderen die in januari vier worden en dus (zeer waarschijnlijk) een half jaar langer zouden moeten kleuteren, om die tot na de zomervakantie nog wat langer thuis en op kdv te houden? Dit speelt namelijk door onze gedachten, omdat wij vinden dat kinderen al zo snel zo veel moeten en als onze zoon dan toch langer moet kleuteren, waarom dan niet gewoon thuis activiteitengericht bezig gaan (ik heb vier jaar geleden mijn PABO-diploma behaald, maar ben niet werkzaam in het onderwijs)? Zo voorkomt hij herhaling, verveling èn hij stroomt in aan het begin van een schooljaar, wat toch beter is. Heeft iemand informatie, links naar andere websites, of iets anders bruikbaars? Alvast bedankt
Euh snap ik het nou goed? Je kindje word in januari 4 jaar, maar je wilt m pas na de zomervakantie dus met 4,5 jaar naar ed basisschool doen? Mag dat wel? Vanaf wanneer gaat de leerplicht in dan? En kindjes die 4 worden en naar de kleuterklas gaan, stromen toch het hele jaar door binnen om het zo te zeggen? Niet alleen na de zomervakantie.... Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd????? Onze dochter word ook in januari 4 en dr eerste schooldag staat al gepland net na dr verjaardag!
Leerplicht is vanaf 5 jaar. Kyra wordt in maart 4 maar ik laat haar dan gewoon instromen hoor. Ben zelf ook leerkracht in het basisonderwijs en zie het nut niet zo van thuis houden tot een nieuw schooljaar. Als het goed is stemmen ze in de kloas wel af op de behoefte van het kind hoor.
Wilde een topic starten over inschrijven basisschool, maar hoop dat ik mijn verhaal even hier mag stellen, sorry TS! Een vriendin van mij was vandaag hier en die vroeg of ik hem al had ingeschreven bij een basisschool. Dit is dus niet gebeurd, onze kleine is nog geen 10mnd oud. Vanaf welke leeftijd moet je kinderen eigenlijk inschrijven op een school?? KDV en peuterspeelzaal weet ik dat het erg vroeg moet ( kdv zelfs tijdens begin zwangerschap) maar basisschool geen idee!! Hoop dat ik niet te laat ben, zou t erggg sneu vinden voor mijn kleine Dus vanaf wanneer inschrijven op een school???
is al eens een topic over geweest, ff zoeken Maar is overal verschillend! Hier met 1 jaar al ingeschreven.
Tja het is een beetje dubbel naar mijn gevoel. Aan de ene kant snap ik je helemaal, mijn oudste (begin februari jarig) is zich best gaan vervelen op een gegeven moment. Wij zijn blij dat ze na de zomervakantie eindelijk naar groep 3 gaat. Aan de andere kant is het nog maar de kleuterklas van vroeger. Ze spelen eigenlijk alleen maar. Wat wel belangrijk is, is het leren omgaan met leeftijdsgenootjes. De sociale contacten. Omgaan met kinderen die net zo zijn als jij. Dat viel ons tegen, daar heeft onze dochter best moeite mee gehad. Wettelijk gezien mag je je kind zeker thuishouden, leerplicht gaat met 5 jaar pas in. Dus je kunt je eigen gevoel volgen. Maar vooral ook het gevoel van je kind, wat vindt die ervan? Onze dochter stond te stuiteren van enthousiasme toen ze eindelijk naar school mocht Wees wel voorbereid op een hoop weerstand van school, zij zullen proberen je op andere gedachten te brengen. Succes met je beslissing!
Je zou trouwens ook denk ik moeten informeren of het kdv wel kinderen ouder dan 4 jaar accepteert....
Waarschijnlijk ondervang je er niks mee omdat hij zich hoe dan ook op het eind op de kleuterschool wat gaat vervelen. Ik denk niet dat je dat kan voorkomen door m later in te laten stromen. Sociaal gezien lijkt t me ook goed voor hem om tegelijkertijd met z'n lftd genootjes te starten
Bij ons op school is er een groep nul, die is voor kinderen die na de kerstvakantie jarig zijn (januari dus ook) tot aan de zomervakantie, en na de zomervakantie gaan ze dan naar groep 1. Zo krijgen ze ook al een band met de andere kinderen. In 4e jaar kun je de kinderen nog thuis houden als het niet gaat, zo kun je rustig opbouwen naar hele dagen naar school. Ik zou er niet voor kiezen om het zelf te doen, omdat ik zie hoe mijn dochter geniet van het contact met de andere kinderen, met de omgang met de juf enz. en bij ons op school letten ze echt wel op verveling (die krijgen andere opdrachten enz.) Ik zou als je nog geen school gekozen hebt, eens goed gaan kijken naar scholen, en dan ook vragen hoe het zit met gewoon lekker spelen, verveling enz.
Ik snap het wel maar vind het ook een beetje onzin. Waarom wachten. De meesten kinderen zijn er wel aan toe. En je hoeft zo als andere ook zeggen niet gelijk voor hele dagen te gaan. En wat is er mis met een half jaartje groep 1 extra. Volgens mij zijn groep 1 en 2 bedoelt om te spelen en pas in groep 2 richting voor berijden naar groep 3. Maar dat is mijn mening. Vond het juist leuk toen me zoon van net vier naar school ging en hij vond het ook prachtig. Na dat ik van andere school verwisseld was dat wel. maar dat had met de school te maken. Maar succes met wat je gaat doen.
Ik ben het deels ook wel met jullie reacties eens, maar de overgang van lekker thuis en nog weinig verplichtingen naar ineens vijf dagen in de week naar school... Hij is echt wel slim genoeg, maar toch ook nog zó klein. Misschien kunnen we wel kijken of hij drie dagen per week kan ofzo, of vier... Op het kdv waar mijn kind naartoe gaat,werken we (ik werk daar ook) met kinderen tot vijf jaar, omdat het internationaal is. Dus dat zou in principe geen probleem moeten zijn... Denk,denk, denk...
Hier is het zo dat ze de eerste maand maar halve dagen gaan en dan 3 hele dagen en 2 halve dagen. Dat laatste is het hele jaar. Dus maandag, dinsdag en donderdag hele dag en woensdag en vrijdag een halve dag. Geloof dat je ook nog de keuze hebt om de halve dagen langer door te laten gaan. Dus een half jaar ofzo als je kleine echt heel moe word van alle indrukken en echt smiddags even moet slapen. Dan mogen ze dus halve dagen naar school.
Hier wordt Joris in maart volgend jaar 4, maar vanaf dan gaat hij ook naar de basisschool. Ze stemmen volgens mij overal wel de behoefte aan van het kind. Als ze zich zou gaan vervelen dan zullen ze toch wel ingrijpen en wat anders aanbieden? Anders misschien verstandig om een gesprek aan te gaan op de basisschool waar ze naartoe gaat en daar je twijfel op tafel te gooien. Daar kunnen ze je vast een duidelijk antwoord geven!
Isabella wordt eind april 4 en dan gaat ze ook naar de basisschool. Maar dan alleen in de ochtenden geloof ik. Ik laat haar wel direct instromen.
Mijn moeder heeft het met mij gedaan, ik ben van eind december en pas met 4,5 na de zomervakantie begonnen op de lagere school. Mijn vriendjes en vriendinnetjes waar ik altijd mee speelde werden pas in juni 4 en zo kon ik nog een tijd gezellig met ze spelen. Ik was heel veel buiten en verveelde me niet, nooit op een psz gezeten ook. Mijn dochter is ook van december maar ik ga haar na de kerstvakantie gewoon laten beginnen. Wel wil ik dat ze naar mijn dochter kijken of ze met 5,5 of met 6,5 naar groep 3 met gaan. Een half jaar op het kdv, ik weet niet of hij dat leuk gaat vinden! Alle kinderen ziet hij vertrekken met 4, die gaan naar de grote school en hij moet blijven. Verder vervelen veel kinderen zich de laatste maanden zich suf op het kdv/psz. Ze voelen zich te groot voor de "kleine kinderen" en willen naar school.
ik weet niet zozeer of je wettelijk gezien je kind heel de week mag thuishouden als het 4 is. ik weet wel dat het " af en toe mag" met 5 moeten ze verplicht hele dagen naar school. ze zijn er wel over bezig om de leerplicht naar 3 ofzo te doen maar ik hoop dat dat er nooooooit doorkomt.maar goed of het gewoon een half jaar mag zonder reden dat zou ik eerst ff goed nachecken. ik snap je redenatie trouwens ergens wel en ik deel hem ook. ik heb al 2 grote kinderen dus ken het klappen van de zweep al wel een beetje. ik sta ook niet echt meer te springen om mijn kind naar school te brengen. ze veranderen dan heel erg maar goed da's voor een ander topic. feit is dat de meeste er ruim aan toe zijn als ze 4 worden. en reikhalzend uitkijken naar die dag.
Tja, misschien is het ook deels wel een beetje moederkloek dat ik hem nog niet naar school wil hebben en inderdaad, de kinderen op het kdv gaan over het algemeen wel met vier jaar naar de basisschool. Een groot aantal zelfs met 3 jaar, omdat die naar een franse school gaan. En wij hebben, net zoals de meeste ouders (?), wel het idee dat we een slim kind hebben, dus hij is er waarschijnlijk in januari ook wel hard aan toe. Nog maar eens goed bediscussiëren met manlief, want die heeft zijn zinnen al gezet op een half jaar langer thuis
Hier is het als volgt geregeld. Kinderen die na de kerst 4 worden komen in groep 0 terecht, ze zitten dan wel bij groep 1 in maar starten pas in het nieuwe jaar met groep 1. Deze kindjes gaan alleen s'morgens naar school. Kylian wordt 20 augustus 4 en 23 augustus beginnen hier de scholen weer, die start dus meteen in groep 1. Dat houd in dat hij op maandag, woensdag en vrijdag een halve dag naar school gaat en op dinsdag en donderdag de hele dag. Als ze naar groep 2 gaan wordt maandag ook de hele dag. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw kindje zich ontwikkeld maar Kylian is hier echt aan school toe, het jammer is dat zijn vriendje vandaag 4 is geworden en dus ook naar school mag. Heeft hij dus de balen van want hij wil ook Vaak mogen de kindjes ook komen proefdraaien een paar keer voordat ze voor het echie moeten, dan kun je goed bekijken of je kind het leuk vind of niet. Groetje sanita