5 maanden en drinkt weinig / fles is een gevecht

Discussion in 'Flesvoeding' started by flippo, Feb 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Even een berichtje - ik hoop wat wat herkenning. En hopelijk wat tips of een bemoedigend berichtje.

Mijn meisje is ruim 5 maanden (24 weken), maar wel 4 weken te vroeg geboren-ik weet niet of dit nog wat uitmaakt....

Ze heeft vanaf de geboorte borstvoeding gehad, tot 4 weken geleden. sinds 4 weken ben ik aan het overgaan op flesvoeding. ik dacht langzaam af te bouwen, maar mijn borsten stopte er met 2 weken al mee. (ik had altijd al moeite met het op peil houden van de bv). kortom, sinds 2 weken volledige flesvoeding.

Ze heeft altijd veel gespuugd na de voeding, dit is nog steeds zo. ik heb niet het idee dat ze hier last van heeft.

met de bv gaf ik denk ik wel 6 tot 8 voedingen, elke 2 à 3 uur, 's nachts slaapt ze door.

met de flesvoeding is ze langer verzadigd en vraagt ze elke 3,5 à 4 uur om voeding. het komt erop neer dat ze rond de volgende tijden voeding krijgt (op haar eigen verzoek)

7
    11
    15
    19
    23 (maken we haar wakker)

In het begin is het zoeken naar de hoeveelheid die ze wil/kan drinken. want haar maagje was denk ik kleine beetjes gewend. Maar ze dronk uit haar zelf 150-165 ml. Dus die hoeveelheid ben ik aan gaan houden.

Nu sinds de laatste dagen is het hommeles.... Ze drinkt per fles met moeite 95-100ml. Maar komt dus wel maar 4 keer uit zichzelf om de fles en 1 keer maken we haar wakker.

Nu ben ik bang dat ze te weinig binnen krijgt; maar ze heeft goede plas luiers en is vrolijk. dus ergens zal dat ook wel goed zitten...

Mijn vraag; herkent iemand het slechte drinken, is het een fase? Of is er iets anders aan de hand?

de eerste 70-80 ml klokt ze weg, valt aan als een uitgehongerd meisje. Daarna is het wegdraaien, overstrekken, boos, fles wegduwen, of kletsen en kraaien met de fles in de mond en dan laat ze de melk er gewoon uitlopen...
    uiteindelijk gaat ze boos huilen en dan stop ik ermee...
    soms als ik even doorzet, dan pakt ze hem wel opeens weer een gaat weer goed drinken. (voor 1 minuutje ofzo) en dan is het weer boos/overstrekken...

zie ik iets over het hoofd? zodra ik de fles weghaal is het weer goed en gezellig. ik heb niet het iedee dat ze pijn heeft. fles heeft goede temperatuur. geen last van oortjes, geen plekjes/tandjes in de mond.

soms drinkt ze een fles trouwens iets beter, houdt ze het wat langer vol. dus gemiddeld komen we op 500-600 ml per 24 uur.
    gisteren heb ik ook gewoon een 6 de fles gegeven en ben ik om de 3 uur gaan voeden, maar dan laat ze nog meer staan....

zucht.....

tips?

2. adi

adi Niet meer actief

Dit is de fase dat kinderen alles interessanter vinden dan de borst of fles. Wij hebben het ook gehad rond de 5,5mnd.
    Ik ben toen uit wanhoop een andere merk geprobeerd, van nutrilon naar friso. En dat wilden ze wel drinken. Ook heb ik de fles op de slaapkamer gegeven, zonder prikkels, of als ze half sliepen.

Ik heb ze om 23uur nooit wakker gemaakt, maar de fles slapend aangeboden.

3. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    mijn dochter had precies het zelfde!
    ze moeten 500 cc vocht hebben, maar ook dat kan je niet regelen, als ze genoeg hebben, hebben ze genoeg.
    Mijn dochter heeft in totaal in haar hele leven maar max 750 flesvoeding op 24 uuur gehaald :$.

Biedt het haar aan en wat ze laat staan, laat ze staan. Laat haar ook lekker liggen om 23 uur! Miijn dochter had met 4 maanden nog maar 4 voedingen en sliep van 20 tot 8 uur! (ze dronk haar fles om 23 uur ook altijd heerlijk leeg, toen ik probeerde hoelaat ze zou komen als ik die niet gaf, sliep ze de klok rond) heerlijk, geniet daarvan! Maak je vooral geen zorgen, het komt goed! Ik dachtt toen precies hetzelfde en wat denk je....mijn zoon is een hongerige baby het is ook nooit goed :D

Mijn dochter is nu 18 maanden en doet het super, ze heeft nog steeds fases van goed en minder goed eten. Wij gaan de strijd nooit aan want eten moet "leuk" blijven aangezien het hun levensbehoefte is :p

4. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

oe ja die fase ken ik nog hahahahaa...dat deed mijn dochter ook en pff wat maakte mij dat onzeker zeg! maar alles was idd interesanter dan de fles. daarbij kwam ook nog dat er een tandje aankwam (bleek achteraf) ze had een hele lange aanloop tot het tandje er eindelijk uitkwam.

5. Purk

Purk Niet meer actief

Ja inderdaad! ik maakte hem ook niet wakker voor de laatste fles, en die dronk hij dan helemaal leeg :D

6. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    heerlijk dat het herkenbaar is, bedankt voor de reacties!

Het maakt me extra onzeker, omdat ik nog maar kort de fles geef en eerst bv gaf.

Als ik haar om 23 uur door laat slapen (wat ze gewoon tot de volgende dag doet) dan krijgt ze voor mijn gevoel echt te weinig binnen. dan zou ze op 400 ml komen, lijkt mij niet genoeg toch? dus ik geef die fles toch maar wel.
    maar gisteren avond heb ik hem in bedje gegeven. oogjes bleven dicht, ze werd wel een beetje wakker. jammer dat ze echt moet boeren... dus laten zitten, toen kwam er gelijk weer veel lucht, slijm en voeding naar boven. toch maar even op de arm gehouden, het zit haar dan echt dwars. maar daarna ging ze weer lekker slapen.

vandaag komt ze opeens om de 3 uur voor voeding. dus maak elke keer 120/4 klaar. dat gaat redelijk, laat 20 staan ofzo. dus vandaag al weer aardig wat binnen.

hopelijk is het een fase!

bedankt voor de reacties!

7. adi

adi Niet meer actief

Ik heb die late voeding op schoot gegeven.
    In het donker kindje langzaam optillen, even sussen, samen onder een deken zitten, kind op mijn blote huid leggen en flesje aanbieden. Daarna even boeren, weer op mijn blote huid (baby sliep dan meteen) en terugleggen.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Nee 400 is niet genoeg! 450 is genoeg om niet uit te drogen, 600 hebben ze nodig om te groeien...

Ons meisje doet het ook maar hier hing het ook samen met koemelkallergie en ze is opgenomen geweest in het ziekenhuis.

Wij worden er ook gek van het is niet meer leuk om de fles te geven. We proberen ons er niet teveel druk om te maken maar we houden wel bij of ze in ieder geval aan de 450 zit.

Hier komt ze de laatste dagen uit tussen de 580-640 cc.
    Ben benieuwd want we moeten vrijdag naar de kinderarts en daar wordt ze weer gewogen. Of ze nu wel iets gegroeid zal zijn.

Hier lijkt het soms trouwens alsof ze niet meer op schoot wil zitten we proberen nu wel eens het restantje als ze in de wipstoel zit.
    Soms drinkt ze dan nog wel.

En komt er geen tandje aan?

9. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Het drinken gaat nog steeds erg onrustig. Ik zit nu te denken of ze geen last heeft van reflux.

Ze valt hongerig aan op de fles, na 70-80 ml gulzig drinken overstrekt ze en wordt boos. tongetje naar buiten. flink boeren en spugen. ze spuugt heel de dag door. ook na 3 uur na de voeding komt het er nog uit. verder is ze wel heel vrolijk, maar tijdens de voeding is ze echt uit haar hum en chaggie.
    ik geef nu jbpm door de flesje , het spugen lijkt iets minder.

gemiddeld drinkt ze nu 125 ml per fles 5x per dag. dan komt ze op 625 ml wat volgens het cb het minimum voor haar is met het gewicht van 5,6 kg. soms drinkt ze een fles (165ml) opeens wel goed en dan zit ze gelijk tussen de 650-700ml per 24 uur. dat maakt mij weer erg gelukkig.

ik heb nog geen tandje gezien of gevoeld.

het blijft elke dag weer tellen of ze genoeg binnen krijgt. maar met 5 voedingen om de 3,5-4 uur lijkt het redelijk te gaan.

maar de fles is geen leuk moment. eerder een strijd.... jammer.

10. Purk

Purk Niet meer actief

Mmm dat is wel typisch. Hier had ons mannetje ook een kma waardoor het drinken op een gegeven moment niet meer lekker liep: ze heeft geen andere verschijnselen zoals: verstopt neusje, hikken, krampjes, stinkscheetjes, eczeem etc? Anders zal het echt de leeftijd zijn, misschien meer flesjes korter op elkaar geven? Mss is ze gewoon geen type voor grotere flesjes (was hier namelijk ook (en nog) de max hier ooit is 150cc + poeder geweest, nog nooit heeft hij meer in 1 x gedronken en toen was hij een stuk groter en zwaarder dan jouw meisje nu) ook omdat ze bv kreeg en dus zelf bepaalde hoeveel ze dronk. De speen is wel groot genoeg en de fles zuigt ook niet vacuum ofzo?

11. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Dank je purk voor het meedenken.
    ik heb niet et idee dat het kma is; niet de klachten die jij beschrijft, ja ze hikt wel eens, mar niet overdreven veel ofzo.

het kan inderdaad komen doordat ze bv kreeg en vaak kleine beetjes dronk.

ik heb de difrax s fles met s speen. drinkt goed. nu ook de 3 standen speen van difrax ivm rijstebloempap en jbpm, dat loopt allemaal goed!

12. Purk

Purk Niet meer actief

Gelukkig maar. Dan zal het echt leeftijd zijn, de wereld wordt natuurlijk elke dag een stukje groter en het is idd zo dat ze op deze leeftijd opeens erg nieuwsgierig worden. Difrax hebben we hier ook, dan zal dat het probleem ook niet zijn. Even doorbijten dan denk ik en wachten op betere tijden ;)

Share This Page