Allereerst wil ik zeggen dat ik met dit onderwerp absoluut geen mensen aan wil vallen of op de tenen trappen. Ik zie heel vaak onderwerpen over stoppen met borstvoeding. Ik vraag me een beetje af waarom zoveel moeders stoppen met borstvoeding terwijl ze nog wel voeding hebben? Kijk als je niet hebt kun je daar niets aan doen natuurlijk, maar waarom stoppen als je wel genoeg hebt? Ik lees bijvoorbeeld dat mensen niet op het werk willen kolven, dat het teveel gedoe is, vrijheid kwijt enz. Maar borstvoeding is wel de beste voeding voor een kindje en iedereen wil toch het beste voor zijn/haar kindje? Ik begrijp daarom niet zo goed dat mensen zomaar beslissen te stoppen. Kolven op het werk valt hartstikke mee. En je kunt ook borstvoeding invriezen mocht je even je vrijheid terug willen. Of incidenteel wel een flesje flesvoeding geven. Je begrijpt al dat ik een ontzettend voorstander van borstvoeding ben, en ik hoop met dit onderwerp toch tenminste nog iemand te bewegen niet zomaar over te stappen. Ook zou ik graag willen vragen aan moeders die gestopt zijn om een andere reden dan afname van de borstvoeding, wat die reden dan is? :
ik weet niet of mijn antwoord aansluit bij jou vraag nmaar hier komt ie; Ik wilde bv geven... heb kyana na de geboorte ook meteen aangelegd! Ze dronk goed maar het deed meteen al mega pijn... De hele 1e dag {kyana is smorgens om 7uur geboren} deed het flink pijn maar in mijn ogen zou dat wel over gaan... Kyana moest het vastpakken natuurlijk nog leren en na de eerste nacht met veel pijn was ik dolgelukkig dat ik smorgens aan de kraamverzorgende kon vertellen dat Kyana een beetje doorhad hoe ze moest drinken! Maar helaas bleef de bv pijn doen... echt mega pijn... Maar ik wilde het een kans geven en vond dat ik niet moest opgeven... echter hield ik het niet van de pijn en nu moet ik nazoeken of ik op de derde dag of op de tweede dag gestopt ben... Ik heb in ieder geval een tepelhoedje geprobeerd 3 voedingen maar het deed mega pijn en daarna op advies van vk gekolfd maar dit zat ik huilend van de pijn te doen... ook heb ik contact gehad met de lactatiedeskundige en het enige wat die wist te melden was spuw... wat het dus in de ogen van de kraamverzorgende, vk en mij niet was.... Helaas heb ik dan ook de volgende morgen besloten om Kyana de fles te geven... Dit gewoon weg om de reden dat het NIET ging... de pijn was zo erg dat ik tijdens het drinken niet kon ademen... dat ik huilde en ik tegen me vriend zei; wat was nou pijnlijk de bevalling of borstvoeding geven? De lacttatiedeskundige vroeg nog wat het voor pijn deed, of het speldeprikjes waren? waarop ik kei hard zei? spelden prikken-> nee joh ze begaaijen me met een mes! De vk kwam die middag {'smorgens besloten om te stoppen na het een avond en nacht de tijd gegeven te hebben} nog even xtra langs want ik had gisterenavond ook nog contact met haar gehad {meerdere malen} en ook zei was ervan overtuigd dat het beter was te stoppen! Ik had dit zelf wel al verteld.... Naar de mening van de vk kwam dit wat ik vertelde weinig voor! Die pijn wat ik omschreef was niet normaal en bv moet ook leuk zijn! Ik vertel dit hiero naar aanleiding van jou vraag omdat ik het heel graag zelf gewild had! Ik heb gehuild en gehuild dat het niet ging! Ik huilde hier net zo hard om dan om het feit dat de bv zo ontzettend veel pijn deed! Zo'n pijn da ik niet weet of ik dit ooit weer zou doen... terwijl ik zelf de bevalling niet zo ervaren heb! Ook de kraamevrzorgende vond dit geen gedrag voo rmij aangezien ik helemaal geen "zeikerd ben" Wat ik heeel moeilijk vind is dat in elk boekje staat hoe goed bv wel niet is! Dat is natuurlijk ook wel zo! Maar bij mij ging het gewoon weg niet! Het doet pijn te lezen dat het zo geweldig is en voornamelijk de eerste dagen voelde het echt !@(@&^voor mij! toch heb ik vrede met mijn keuze! Dit was beter! Kyana heeft niks aan een mama die elke keer moet huilen van de pijn en die lke voeding verschrikkelijk vind! Oja trouwens de dagen na tdat ik gestopt ben hoefde ik maar te wijzen naar mijn borsten en de melk begon te stromen! en ja de tranen ook! want ik had genoeg melk! dat was geen enkel probleem... Wat er fout gegaan is? Kyana pakte de tepel waarschijnlijk niet goed in de mond, ze deed haar onderlip dubbel, datis waarschijnljk 1 reden! De naastliggende reden is dat ik waarschijnlijk zeer zeer gevoelige tepels heb......... Ik kan alleen maar zeggen; HELAAS
Hoi Anniek, Mijn collega (moeder van een 15 en 3 jarige) had precies hetzelfde. Bij beide kinderen. Het deed haar zo een pijn dat ze tegen de voedingen op ging zien. En bij beide kinderen is ze gestopt.
Hoi Lientje, Hier mijn rede: Marije was 5 wk te vroeg geboren en kon toen nog niet uit de borst drinken. Later kleine beetjes (5ml), maar uit de fles meer. Had toen gekolft. Toen moest ik naar huis en zij lag nog in het ziekenhuis, mijn productie liep heel erg terug. Ik zou dan 45 min moeten kolven voor 1 voeding. Dat 7 a 8 keer per dag. Heb zelf ook fibromyalgie (reuma) Ik kon niets meer doen. Was helemaal stuk. Toen ben ik dus overgegaan naar kv. Stuk rustiger. Als het allemaal makkelijk had gegaan had het misschien anders geweest. Heb me hierover ook schuldig gevoelt, maar dit was ook beter voor mij en voor Marije. Een gestressde moeder is niet goed. En nu heb ik er vrede mee. Toch 4 wk moedermelk gegeven. Groetjes Jodi
Oké nu mijn verhaal: Lynn hapte in de kraamweek niet goed. We hebben fingerfeeding gegeven, zodat ze toch wat binnen kreeg. Uiteindelijk zijn we met tepelhoedjes gestart. Daarmee kon Lynn wel uit de borst drinken. Nadeel van tepelhoedjes kan zijn dat de voeding terug gaat lopen. Na 4 weken bleef Lynn om het uur komen voor een voeding. Ik dacht eerst nog aan een regeldag, maar het bleef de hele week doorgaan. Ik moest extra gaan kolven van het CB. Dit heb ik een week lang volgehouden, maar het mocht niet baten. Lynn bleef om het uur komen voor voeding. Toen moest ik gaan bijvoeden van het CB. Ondertussen was ik helemaal kapot door om het uur te voeden, daarna nog te kolven. Ik lag om 19 uur gebroken in mijn bed. Dat is voor mij de reden geweest om te stoppen. Ik was geen gezellige mama meer en ook geen gezellige vriendin.
Ik ben met pijn in mijn hart gestopt na 12 weken. 12 weken kolven wel te verstaan want Colin (10 wkn te vroeg geboren) dronk niet uit de borst. Heb hem wel steeds aangelegd, op een gegeven moment kregen we spruw, ik kloven en daarna een borstontsteking. Al die tijd dronk hij niet of nauwelijks aan de borst. Op aanraden van de huisarts ben ik gestopt, ik zat huilend te kolven, zo'n pijn! Verder was het toen hij uit het ziekenhuis kwam zo dat ik praktisch de hele dag met voeding bezig was. Eerst Colin aanleggen, vervolgens afgekolfde melk via de fles geven (uit de vriezer) en daarna kolven. Het was gewoon niet meer te doen, zeker toen het zo'n pijn ging doen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een enorme overproductie had en dit steeds in de vriezer bij mij en veel familie en vrienden 8) 8) heb opgeslagen zodat mijn mannetje toch nog tot en met februari borstvoeding heeft gekregen. Ik vind het nog steeds heel jammer dat het zo gelopen is, maar ja, soms is er niets aan te doen...
Ik geef momenteel nog wel bv, maar ik moet er bij zeggen dat ik er ontzettend onzeker van word. Ze groeien nog nauwelijks, Jennifer heeft wel veel natte luiers maar Yasmine nauwelijks, al lijkt ze wel goed te drinken. (poepen doet ze max om de dag terwijl dat toch wel iets meer moet zijn) Maar gewoon het niet weten of ze genoeg binnenkrijgen werkt voor mij momenteel erg slopend.
Ik wilde Joey persé BV geven, en dat heb ik ook gedaan. Maar omdat het vanaf zijn geboorte al niet goed ging met aanleggen, moest ik alles kolven, de hele dag door, iedere voeding. Ook midden in de nacht zat ik te kolven, dan lag Joey alweer in bed, en dan zat ik te kolven voor zijn volgende voeding. Ik heb diverse keren mensen van het BV centrum gehad voor hulp, Joey en ik hadden spruw de eerste weken na zijn geboorte, waardoor ik ook nog een borstontsteking kreeg, maar ik heb niet opgegeven, ik ben toch doorgegaan. Na enkele weken ging het redelijk Joet te voeden met tepelhoedjes, en weer enkele weken later lukte het eindelijk hem aan de borst zelf aan te leggen, dat is voor mij de fijnste periode geweest van mijn hele periode borstvoeden. Ondanks dat ik werkelijk liters BV gaf en dus de koelkast en vriezer vol kon zetten, kon ik Joey niet tevreden houden en moest ik op allerlei advies flesvoeding bij gaan geven. Ik heb me daar heel erg tegen verzet, want dat wilde ik echt niet, maar toen ik er eenmaal aan begonnen was, viel er zoveel stress en druk van mijn schouders. Ook met standaard voeding kon hij niet tevreden blijven, dus ik moest over op voeding voor hongerige baby's, en al die tijd heb ik hem ook gewoon BV doorgegeven. Ik heb dit ruim 6 maanden volgehouden en daar ben ik best trots op. Joey is nu dik 7,5 maand, en omdat het aan het eind wel lekker ging had ik er wel wat moeite mee te stoppen met de BV. Hij heeft alleen al 6 tandjes, en beet direct flink zodra de eerste er was al. Daarnaast wil hij graag vast voedsel eten, en ondanks dat ik het hem wel aan ben blijven bieden, WIL hij geen borstvoeding meer. Hij speelt een beetje met mijn borst, en zet dan die vlijmscherpe tandjes erin... Ik heb het 6 maanden lang volgehouden door heel veel doorzettingsvermogen, ik ben trots op mezelf en hoewel ik het wel mis, is het goed zo.
Hier dus precies hetzelfde verhaal, aan de borst drinken ging vanaf geboorte al niet goed, toen allebei spruw, en een borstontsteking tot gevolg. Ik heb het borstvoeden uiteindelijk dan wel iets langer dan 6 maanden volgehouden, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je ermee bent gestopt, want je gaat door de grond van de pijn. Als je er zelf helemaal aan kapot gaat, van de pijn, van de teleurstelling dat het niet lukt, dan heb je het in ieder geval geprobeerd
Hallo, ik ben gestopt na bijna 3 weken omdat Lisa gewoonweg niet voldaan/ verzadigd raakte aan de borst terwijl de melk er gewoon uitliep en ze zich regelmatig verslikte als ze dronk.. De eerste dagen ging het goed maar ze wilde steeds vaker/ langer drinken. Ze kon wel 45 min. per kant bezig zijn en als ik haar er eerder af haalde bleef ze om meer vragen en huilen en zoeken. Terwijl er toch echt veel melk kwam (ze verslikte zich zelfs omdat ze de stroom niet bij on houden) Na een paar dagen werdt dit toch echt heel pijnlijk voor mij allemaal want ze kwam om de 3 uur en dan 1,5 uur drinken en zo 24 uur door is best intensief voor je tepels merk ik nu.. En voor haar was het veel te vermoeiend want zo kwam zij ook niet echt aan haar slaap toe.. Overleg gehad met cb, verloskundige en kraam en echt vanalles geprobeerd zoals er toch eerder af halen of 1 kant lang en dan de andere kort en kolven.. Maar kolven lukte niet ik kreeg er maar 20-30 cc uit en als ik haar aanlegde spoot het er bijna uit Nog met lactatiedesk. gebeld of zij nog tips had voor het kolven maar ook die werkten niet. Op een gegeven moment ging ze minder plassen. Toen toch maar bijvoeding gegeven na iedere voeding en ja hoor ons dametje dronk 60 cc na iedere voeding op en was helemaal verzadigd... Nadeel hiervan was wel dat ze door die flesjes de borst niet meer goed pakte en maar wat lag te sabbelen... Bovendien waren we zo nog per voeding meer als een uur kwijt en dan nog het verschonen waardoro ze gewoon niet de rust en slaap kreeg die ze ook echt nodig heeft. Dit nog een aantal dagen gedaan maar het was erg frustrerend om te zien dat ze als een wilde aan je borst aan het drinken is, toch honger blijft hebben en na een flesje helemaal tevreden is.. dus toen vrij vlot afgebouwd en nu gaat het veel beter en laat ze meer tijd tussen de voedingen door en krijgt meer rust doordat ze niet meer zolang bezig is.. Het was voor mij en ook voor haar gewoon veel te vermoeiend en vervelend. Hoewel ik het nog steeds echt heeel erg jammer vind en er ook best wel wat traantjes om heb moeten laten is het toch een goede beslissing geweest denk ik.. @anniek: Je hebt helemaal gelijk wat betreft de promotie van borstvoeding overal.. Ik vond het ook erg pijnlijk overal te moeten horen en lezen hoe goed het wel niet is etc. Voelde me echt tekort schieten en bijna een slechte moeder toen ik het opgaf.. Vooral door al die hormonen waar ik nog erg veel last van had op dat moment Promotie is heel goed maar soms wordt het wel een beetje teveel vind ik..
Ik heb bewust gekozen voor GEEN borstvoeding. Ik denk dat de keus aan een ieder zelf is. Dus vind deze vraag/topic een beetje té.. Je kan deze vraag alleen bij jezelf neerleggen. Niet aan een ander vragen. Iedereen denk er heus overna over wat zij willen.. Je hoeft een ander daarvoor geen verklaring te geven. Kalush
Jij hoeft niet te overtuigen, moeders weten zelf wat zij willen.. Vind dit stukje eigenlijk spreken van: als je geen borstvoeding geeft, of stopt ben je een slecht moeder.. Sorry, ik kan zeer slecht tegen dit soort berichten, krijg ik de kriebels van..
Ze probeert niet te overtuigen maar iemand te bewegen tot... dat zijn mijn inziens twee verschillende instellingen. Ik snap niet waarom een topic waarin iemand gewoon vraagt om de verschillende beweegredenen van mama's té zou zijn . Ze vraagt toch gewoon naar wat mensen bepaalde beslissingen heeft doen nemen? Ze valt niemand aan... Dat jij geen borstvoeding hebt willen geven is jouw keuze en die zal iedereen moeten respecteren, ik lees alleen nergens uit af dat dat niet zo is. Het lijkt er sterk op dat je je juist omdat je geen bv hebt gegeven aangevallen voelt door een gewoon topic, en dat is helemaal niet nodig want jij hoeft je keuze niet te verdedigen, andere mensen moeten het accepteren
Ik geef ook geen BV en heb daar ook mijn redenen voor. Ik vind ook het stuk van Lientje een Pro-BV stukje en kan er zelf ook niet zo goed tegen. Maar goed...ieder zijn ding. Wil wel benadrukken dat als moeders ervoor kiezen om FV te gaan geven of om welke reden dan ook stoppen met de BV dat dat hun keuze is. En als iemand besluit om door te gaan met de BV dat dat ook hun keuzen is. Ik denk dat Kalush en ik het stuk van Lientje niet zo leuk vinden omdat er al genoeg ophef wordt gemaakt als je besluit FV te geven, misschien bedoelt ze het niet aanvallend maar voelen wij het wel zo. Ach....mijn kindje is zeer tevreden dus ben ik het ook, daar gaat het uiteindelijk om toch? BV of FV!
Ik zie eigenlijk ook het probleem niet en wil daarom best wel wat vertellen aan de topicopenster. Ik ben gestopt, omdat ik na mijn zwangerschapsverlof direct begon met werken bij een nieuwe werkgever. Ik wilde die baan heel graag hebben en houden en niet starten met de eis om per dag 2 uur tijd vrij te krijgen om te kolven. Thuis was het kolven al een drama. Ik deed 3 kwartier over 90cc. Tijdens werktijd zou ik maar 2 uur krijgen om te kolven. In die tijd zou ik nooit genoeg hebben kunnen kolven om mijn kindje te voeden. Die 2 redenen samen besloten dat ik op flesvoeding over wilde gaan.
Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik heb Quinn 5 maanden borstvoeding gegeven. Doordat hij prematuur was had hij niet de kracht bij mij te drinken. Na fingerfeeding en tepelhoedjes ben ik gaan kolven. Heel veel gaan kolven. Ik vond het een geweldig idee dat mijn lichaam mijn kindje zo lang kon voeden, maar kan me ook heel goed voorstellen dat er vrouwen zijn die daar simpelweg niet voor kiezen. Ik ben gestopt omdat Quinn behoorlijk allergisch bleek en het beter deed op kunstvoeding. Ik ben nu 2 weken kolfvrij en ik moet zeggen dat ik de vrijheid heerlijk vind. De borstvoeding bepaald mijn dag niet meer en ik kan gewoon ergens naar toe zonder mijn kolfgear mee te hoeven sjouwen. Ook kan ik weer alles eten en dat vind ik ook wel een feestje!
Nu helemaal mee eens hoor! Ik vind het jammer dat er een eind aan is gekomen (omdat Joey op het laatst wel uit de borst dronk), maar als ik terugdenk aan al dat kolven elke dag weer... dan ben ik blij dat ik daar vanaf ben hoor, heerlijk!
Ik ben met pijn in mijn hart gestopt na 6 dagen. Wessel wou mijn borst niet goed pakken en daarom ben ik om de 2 uur gaan kolven het leek eerst goed te komen want ik had na een paar keer 45cc uit 2 borsten,maar daarna heb ik nooit meer zoveel gehaald. Ik kreeg er met pijn en moeite 20/30cc(uit 2 borsten) uit en Wessel ging te veel afvallen dus moest hij wel fv krijgen,hij kreeg eerst het beetje wat ik had afgekolft en daarna fv. Ik heb dus 6 dagen lang gekolft er kwam alleen bijna niks uit dus zij de VK tegen mij stop er maar mee want dit heeft geen nut je doet zoveel moeite voor dat kleine beetje kan je beter fv gaan geven en dat je zelf wat rustiger word. Ik werd er helemaal gestrest van want ik wou het gewoon niet opgeven ik heb ook echt een paar dagen heel hard lopen huilen omdat het niet wilden lukken. Bij mijn volgende kindje ga ik weer BV geven en hopelijk gaat het nu wel goed. Nog een vraagje je kindje moet na de geboorte toch het liefst binnen het uur aangelegd worden? Bij mij is dat niet gebeurt omdat Wessel in de conveuse moest,kan het daarom zijn dat mijn BV niet goed opgang is gekomen? Hij pakte daarna me borst niet goed ik dacht dat hij voeding kreeg maar dat was dus niet zo bij elkaar heeft het dus 2 dagen geduurd voordat de kraamhulp het door had en me heeft laten kolven. Naar mij idee is dat het probleem geweest alleen de kraamhulp zegt van niet,weten jullie het antwoord daarop?
@ Vales: Bij mij is in het ziekenhuis ook niet direct aangelegd. Pas na anderhalve dag, toen de kraamhulp kwam. Bij mij ging het geven van BV evengoed prima.