Mijn baby is 10 dagen oud. Vd kraamzorg moet ik flesjes maken van 90 cc met melk wordt 100 cc. Max 8 voedingen per dag en 600 cc. Voor vandaag zit ik nu al op 6 voedingen en 530 cc. We zouden dus nog 2x moeten voeden vandaag en dan gaan we dik over de 600 cc heen. Als we 70 cc geven dan blijft hij happen en huilen. Het lijkt dan echt of hij niet voldoende heeft dus laten we hem de fles leegdrinken. Kraamzorg heeft hem donderdag voor het laatst gewogen: 3600 gram (en 53 cm). Doe ik het wel goed? Wordt er erg onzeker van...
Zou het kunnen dat hij geen honger meer heeft, maar nog wel zuigbehoefte? Je zou kunnen proberen hoe hij reageert op een speentje na zijn fles Hier was dat vaak de oplossing; hij had dan niet echt honger meer, maar nog wel behoefte om wat verder te zuigen.
Ik blijf die strenge richtlijnen onzin vinden! Volgens mij doe je het prima zo. Aan het eind van de kraamweek kreeg mijn zoontje 7-8 voedingen per dag van 90+3. En hij was toen nog maar 2800 gram... om maar even aan te duiden dat jouw zoontje echt niet teveel krijgt. Wat geef je hem nu? Volgens mij kun je hem prima elke keer dat hij zich meldt 90+3 aanbieden, wat hij niet hoeft drinkt hij niet op. Ze regelen het zelf prima, en zeker op die leeftijd. Lekker laten drinken! Ook bij fv zie je dat kindjes op sommige momenten van de dag meer willen drinken, dus waarom zou je ze dat weerhouden. En als dat betekent dat hij bijvoorbeeld een keer op 700 cc per dag uit komt, so be it. Klamp je niet teveel vast aan die 150cc per kilo lichaamsgewicht hoor. Tis slechts een richtlijn, en niet elk kindje is hetzelfde .
Hoe lang doet hij over een fles? Dat zou minstens een kwartier moeten zijn om aan zijn zuigbehoefte te voldoen, liefst langer. Het zou kunnen dat hij daarna blijf zagen, maar geen honger heeft, enkel zuigbehoefte. Oplossing kan dan zijn om een kleinere speen te gebruiken, zodat het allemaal minder snel gaat.