Overstappen op andere flesvoeding

Discussion in 'Flesvoeding' started by VSC, Jun 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. VSC

VSC Niet meer actief

#1 VSC, Jun 9, 2015
    Last edited by a moderator: Jun 9, 2015
    Onze meid is nu 8 weken oud en krijgt flesvoeding van BonBebe.
    Vanaf dag 1 (toen gaf ik nog borstvoeding) heeft ze krampjes die wel wat minder zijn nu. Ze huilt vrij veel tenzij ik haar draag. Soms huilt ze ook en dan komt er wat naar boven. Dit is soms wel 2u na een voeding. Ik hoor haar dan veel slikken en soms loopt er spuug uit haar mondje. Dit is ook echt geen waterige melk meer. Ze hoest ook tijdens de voedingen.
    Verder heeft ze bultjes op haar gezicht. Ik denk van de warmte maar nu twijfel ik over een koemelkallergie? :(

Zelf ben ik echt 1 bom allergieen. Ik had koemelkallergie, soja-allergie, ben allergisch voor katten, honden, muggensteken. Ik heb astma en hooikoorts.
    Dus het zou me niks verbazen zegmaar.

Ik zag dat Kruidvat een voeding heeft dat hypoallergeen is en tegen zowel krampjes als spugen zou moeten werken. Kan ik dit proberen/overstappen of gaat dat niet zomaar? Ik ben deze week bij t consultatiebureau, moet zoiets in overleg met hun?

2. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,735
    7,501
    113
    Female
    niks moet in overleg met het CB. jij bent dr moeder en bepaald wat ze krijgt. je kan het nog even afwachten en dan met CB overleggen wat hun ervan denken.
    je kan de voeding mixen en dan langzaam aan overgaan op hypoallergeen.

maar zo maar een vraagje: als je zelf al zoveel allergieen hebt, waarom ben je na de BV niet meteen over gegaan op hypo allergeen?

en heb je wel eens overlegd met CB over de krampjes en spugen?
    misschien heeft ze wel maagzuur wat omhoog komt? ik zou dr na een voeding zoveel mogelijk omhoog leggen. minstens een half uurtje rechtop houden.
    voor krampjes hebben ze bij het kruidvat spul wat goed werkt. infacol is er 1 van. er is nog een ander merk maar daar weet ik de naam even niet van.

3. VSC

VSC Niet meer actief

Tja. Omdat hypo-allergeen dan misschien onnodig duur zou zijn. Mijn vriend is bv nergens allergisch voor dus ik dacht eerst maar eens "Standaard" proberen. Het is ons eerste kindje dus dan is alles nog zo nieuw, heb gewoon een pak gekocht omdat ik zsm af wilde van de bv. ;)

Het spugen is pas sinds kort dus dat ga ik ff aankaarten. Ik hou haar wel goed rechtop tijdens het voeden en in de draagdoek gaat t ook een stuk beter. Infacol gebruik ik al, lijkt inderdaad wat te helpen :)

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Hypoallergeen heeft nu iig geen zin meer. Je kunt de Comfort-variant proberen, maar als ze kma heeft, dan helpt dat natuurlijk niet. Dan heb je echte dieetvoeding nodig. Ik heb van Hero de Standaard en de Comfort en die meng ik. Comfort alleen is te dik.

5. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Hier zijn we overgestapt toen mijn zoontje 6,5 week oud was en misschien helpt het niet tegen een allergie, maar HA is wel lichter verteerbaar. Eerst had mijn zoontje heel veel last van krampen en verstopping. Na een dag had hij al minder krampen en al vier keer gepoept.

Het helpt niet tegen het spugen, dat klopt. Maar verder kan het je kindje wel makkelijker maken.

6. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

Apr 2, 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Hypoallergeen helpt inderdaad niet als er al sprake is van kma. Het is enkel ter preventie, maar dan nog is dat niet bewezen. Je zou eens Nutrilon Pepti kunnen proberen. Dat is vrij verkrijgbaar (wordt bij apotheken en grote drogisterijen verkocht), alleen wel prijzig: zo'n 30 euro per pak. Maar ja, als daarmee het probleem is opgelost... ;) dat hoef je ook niet met het cb te overleggen. Wel verstandig om het te melden natuurlijk, maar jij bepaalt wat je geeft.

Sinds wanneer is het spugen begonnen? Op welke momenten spuugt ze? En lijkt ze er last van te hebben als ze spuugt? Als ze er geen last van heeft dan zou ik me er niet al te druk om maken. Mijn zoontje spoog ook vrij veel en snel, maar dat was met een maand of 4 eigenlijk vrijwel over. Toen stopten de krampjes ook, en dat hangt ook samen. Door het verkrampen van de darmen wordt er voeding omhoog gewerkt (wat hij dan meestal weer inslikte).

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het makkelijkste is om eerst verder te kijken richting reflux. Spugen etc zijn echte reflux klachten en de eerste stappen daarvan kan je doen zonder arts.

Stap 1 is alle leefregels opvolgen.
    Stap 2 is kijken of indikken help
    Stap 3 is medicijnen.

Een allergie kan altijd, maar de kans is vele malen kleiner dan reflux.

8. VSC

VSC Niet meer actief

Ze huilt soms wel bij t spugen, trekt er een vies gezicht bij. Maarja dat lijkt me ook wel weer vrij logisch..
    Vandaag bij t CB dachten ze niet aan KMA maar hadden ze t over johannesbroodpitmeel. Soms lijkt t een beetje alsof het CB een standaard riedeltje afspeelt. Misschien dat ik t ga proberen maar zou not amused zijn als daarmee de krampen weer verergeren..

Nouja kan nu toch niet testen want dl huilt nu maar om 1 reden en dat zijn die ellendige prikjes in haar benen :(

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Voordat je met jbpm begint, volg je al de leefregels voor reflux op?

Ik denk echt dat reflux speelt, want maagzuur smaakt vies en doet pijn.

Leefregels zijn;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt.
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

Daarna kan je nog nadenken over indikken.
    Je hebt jbpm (tammie) en nutriton. Nutriton bevat 30% jbpm en de rest toevoegingen. Meestal zijn de toevoegingen de veroorzakers voor problemen. Tammi kan je online of in een reform winkel kopen.

10. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik denk ook eerder aan reflux dan kma. En dochter had allebei, dus ik heb er alleszins ervaring mee.

Ik zou tips kunnen opsommen, maar Averlhach heeft het alweer netjes gedaan hierboven :)

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Volgende keer ben je mij vast weer voor :D

12. VSC

VSC Niet meer actief

Bedankt voor de info. :) CB heeft reflux niet genoemd maar ik twijfelde er ook over. Mss dat ze een milde vorm ervan heeft.
    Enkele "regels" volg ik al op die ik kende maar ik zal ook wat anderen opvolgen. Ik schud bv nog wel de fles namelijk maar roeren is een goed plan

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Helaas staat op de verpakking dat je de fles moet schudden, maar hierdoor breng je extra lucht in de melk. Dit komt in de maag en geeft extra druk op de maag. Hierdoor spugen ze sneller of bij verborgen reflux komt het omhoog. Ook vergroot dit de kans op krampen.
    Ik vergelijk het met snel een glas (verse) cola leegdrinken en dan plat gaan liggen ;)

Ik vermoed dat het cb wel aan reflux dacht ondanks dat ze het niet zeiden en daarom jbpm adviseerden. Alleen slaan ze dan juist (weer) de eerste juiste stap over.
    En milde vorm reflux of niet, als ze er last van heeft heeft ze er last van. En daar kan je beter gelijk iets mee doen dan het erger laten worden ;)

Share This Page