Vanaf de 1e dag gaat de borstvoeding perfect, ik heb werkelijk nog geen enkele kloof gehad en produceer meer melk dan Louise op kan. Nu is ze sinds gisteren vreselijk moeilijk aan het doen als ik haar rechts aanleg. Trappig, maaien met haar armen, kreunen, soms zelfs huilen tussendoor, elke keer loslaten, melk uit haar mond laten lopen. Echt gefrustreerd... zodra ik haar links aanleg is dat gedrag als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik snap er weinig van. M'n rechter borst is wel degene die altijd lekt (links veel minder, daar kan ik met een pad wel een dag doen, terwijl ik voor rechts wel 1 of 2x moet vervangen per dag), maar m'n linkerborst is groter, en op geen van beide staat erg veel druk (alleen 's nachts/'s ochtends natuurlijk wel). Ik heb haar net aangelegd en volgehouden met rechts, maar ze is dan telkens even rustig aan het liggen / drinken en raakt dan al vrij snel weer gefrustreerd zoals hierboven beschreven. Ik heb geen harde plekken, geen pijn bij het aanleggen of drinken, dus ik snap er zeer weinig van. Ik geef wel beide borsten per voeding, heb begrepen dat het soms bij een grote productie beter is maar 1 borst per veoding aan te bieden. Maar of dat de oorzaaak of oplossing is vraag ik me af. Heb jij hier een idee over?
Hallo, Je schrijft dat het tot nu toe allemaal goed is gegaan en dat er ineens dit gedrag is. Probeer eens dat je haar eerst links aan en schuif haar daarna in dezelfde houding eens door naar links. Dat je haar niet omdraait zeg maar. Of probeer eens als je haar aanlegt aan je rechter borst (met gedoe zeg maar) en schuif haar in dezelfde houding eens door naar links. Als het aan de houding ligt dan zal ze nu links ook niet willen. Als het aan de borst ligt dan blijft het gedrag hetzelfde. Waar ik aan denk is dat ze misschien last kan hebben van haar linker oortje. Als ze met dat oortje onder ligt (aan de rechter borst) en ze hapt en ze zuigt vacuum dat bouwtr dat zoveel druk op in haar oortje dat het echt heel pijn doet. Dan laat je weer los, of erger, je wil gewoon helemaal niet meer happen aan die kant. Als dat de oorzaak is dan zal ze met dat oortje onder aan de andere borst ook niet drinken. Afijn, misschien is dit het en kan je straks gewoon verder. Misschien ligt het inderdaad aan de rechter borst. Dan hoor ik het wel en dan kijken we naar andere dingen om je op weg te helpen. Succes Ilse
Bedankt, zo snel als het kwam is het ook weer verdwenen. Ik heb het idee dat het met mijn toeschietreflex te maken heeft, die is nogal heftig en ik heb ook nogal veel melk, dus waarschijnlijk gaat het haar dan te hard. Verklaart niet waarom ze dat alleen rechst had en waarom het niet minder werd als ik doorzette (neem aan dat het na een tijdje ook minder hard gaat spuiten). Maar het is nu in elk geval weer over. Mocht het nog eens voorkomen ga ik je tips in elk geval uitproberen om te zien waar het aan ligt.