overstappen op fles

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Marscha, 23 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marscha

Marscha Niet meer actief

Ik ben een alleenstaande moeder van 20, heb bewust gekozen voor borstvoeding omdat ik dat een verstandige keuze qua gezondheid vond voor mn kind.

Nu kamp ik toch met problemen.

Sinds ik borstvoeding geef is mijn weerstand echt zero! Ik ben alleen nog maar ziek geweest terwijl ik dus NOOIT ziek was hiervoor. Ook mijn kindje lijd hieronder want die steek ik aan.

Ik heb een meiske dat enorm opdringerig is en soms enorm moeilijke buien heeft. Dus vindt het erg moeilijk om het dan in mn eentje te doen en vertrek dan of even naar mn vriend of naar mn ouders om het heel even uit handen te geven.

Maarja ze zit aan mij vast door die voeding. Heb geprobeerd om af te kolven maar daar heb ik de tijd en het geduld niet voor plus dat ik me dan net een koe voel.

Dus ik wil gaan overstappen op fles.

's avonds snachts en smorgens wil ik gewoon borst gaan geven maar overdag wil ik haar graag de fles geven zodat ik soms eventjes kan bijtanken. Ook voor als ik weer naar school ga en ga werken zo vind ik dat een makkelijkere keuze.

Nu mijn vraag, Hoe bouw ik dit het beste af?

En er zijn zoveel soorten fles voeding, waar hebben jullie ervaring mee? en wat zijn de voor en nadelen van dat merk?

Alvast heel erg bedankt!

Edit moderator: verplaatst naar Voeding -> Flesvoeding

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ben bang dat het 's avonds en 's ochtends voeden alleen niet genoeg is.. Om je borstvoeding op peil te houden moet je regelmatig voeden/kolven. Pas vanaf een maand 6 (of 9?) zijn borsten zo flexibel dat je binnen kantooruren niet hoeft te kolven.

Als je wil overstappen kun je even op de volgende link kijken, daar staat een schema over hoe je voorzichtig kunt afbouwen: http://www.nieuwlevenkraamzorg.nl/html/Over%20ons/Personeel/Werkformulieren/Lactatiekundige%20afbouwschema/afbouwschema.html

Qua types voeding: Ik zou gewoon met een standaard voeding beginnen, van friso, nutrilon, of een ander merk.
    Hier hadden we nutrilon, en dat beviel prima.

3. Marscha

Marscha Niet meer actief

heb net gesproken met iemand van nutrilon en die raadde me aan om 3 dagen lang de voeding aan het einde van de middag te laten vallen, en daarna weer een voeding erbij laten vallen 3 dagen en dat steeds doorgaan tot ik het ritme heb wat ik wil.

Omdat ik anders inderdaad last van stuwing krijg...

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je moet even kijken of 3 dagen genoeg is, soms wordt ook een week aangeraden. Maar dan moet je zelf even kijken hoe het met de stuwing gaat.

Ik hoop voor je dat die avond en ochtend voedingen blijven lukken!

5. Marscha

Marscha Niet meer actief

Ja als ik pijn krijg hou ik het gewoon langer aan ja, das wel zo handig.

Die voedingen blijven hoop ik wel gewoon lukken want als ze me dan een nacht wakker gehouden heeft heb ik overdag om even bij te tanken.

En in het ergste geval moet ik voor die voedingen dan maar gewoon afkolven.

Thanks

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vrees ook dat het niet gaat lukken om als je nu gaat afbouwen, de ochtend en avondvoeding te houden en een evt. nachtvoeding (misschien slaapt ze wel heel snel door). Heeft niets met stuwing te maken, maar je productie is nog niet stabiel. Ik zou nu zelfs nog niet durven af te bouwen naar 2 voedingen (ik geef er nu 3), omdat ik bang ben dat het dan teveel terugloopt.

Maar goed, als je echt over wil op de fles, hou er dan dus sterk rekening mee dat de borstvoeding dan ook snel ophoudt.

Je slechte weerstand hoeft trouwens niet het gevolg te zijn van de borstvoeding, je bent ook nog maar net bevallen.
    En het klopt dat de voeding op jou aankomt, zeker als je kolven verschrikkelijk vindt. Ik vond dat ook wel lastig soms, zeker omdat Eva de eerste maanden zo onrustig was en slecht sliep (vooral overdag), maar vond het ook fijn dat ik Eva kon troosten met de borst. (nu is ze trouwens niet meer zo onrustig en sinds ze 5-6 maanden is slaapt ze prima overdag).

7. Marscha

Marscha Niet meer actief

ja maar het word erger, van gewoon "niet lekker worden" naar koorts en nu heb ik zwaar de griep en ik voel me met de dag beroerder en beroerder.

Ze geeft me gewoon geen rust om bij te tanken.

Meestal slaapt ze snachts erg lang, zo'n 6 tot 7 uurtjes. Maar soms heeft ze gewoon huilbuien uit pure verveling en zoals nu is ze gewoon niet lekker, dat zie ik aan haar gezichtje en hoor ik aan de manier waarop ze huilt.

Als het smorgens en 's avonds niet lukt dan is dat erg jammer maar ik ben er wel over uit dat ik wil stoppen met de borstvoeding.

Ik weet niet of ik nou zwak ben of dat ik gewoon een erg lastig kindje heb, maar ik trek het alleen moeder zijn gewoon echt niet. Mijn vriend en ik wonen nog niet samen, zit wel in de planning maar tot die tijd moet ik het zelf doen doordeweeks en ben ik in het weekend bij hem.

Ik eet niet goed, kom niet aan mn dagelijkse bezigheden toe en heb zero vrijheid over om de dingen te doen die ik wil doen of moet doen zoals boodschappen enz.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nou je bent echt niet zwak hoor als je het niet trekt! Ik was maar wat blij dat ik Eva af en toe even in de armen van mijn vriend kon duwen!

Normaal zou ik zeggen, ze is nog zo klein, hou haar lekker bij je als ze huilt, dan komt ze waarschijnlijk tot rust en je dagelijkse dingen komen wel weer. Maar dat werkt natuurlijk niet als je alleenstaande moeder bent, niemand die bijvoorbeeld eten voor je klaarmaakt. Maar ik zou wel proberen prioriteit te geven aan je dochtertje en je huishouden komt later wel weer.
    Eten moet je trouwens wel goed doen, even snel een paar boterhammen smeren, of wat fruit pakken en bijvoorbeeld met de kinderwagen gaan lopen zodat je in alle rust kan eten. Zo ging dat hier tenminste ;). Als je niet goed eet, wordt je weerstand slechter. Ik denk echt niet dat het door de borstvoeding komt, heb ik nog nooit van gehoord. Bovendien heerst de griep nu.

9. Marscha

Marscha Niet meer actief

ja maar ookal heerste de griep, ik werd nooit ziek. en nu pak ik het ineens wel over...!

En met de kinderwagen lopen helpt niet :p mevrouw wil niet in de kinderwagen, ze wil alleen in de draagzak dus ik doe het huishouden dan ook met haar in de draagzak. Zolang ik bezig ben, is ze stil.

zodra ik te lang stilsta (strijken, afwas enz.) begint ze het op een huilen te zetten.

T is echt een meiske met een dikke gebruiksaanwijzing waar ik nog niet helemaal doorheen ben ;)

10. Marscha

Marscha Niet meer actief

btw: wat een heerlijke meid heb je ;)

zat eventjes haar filmpje te bekijken van de loopauto. :thumup:

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat het een combinatie van factoren is: net bevallen, niet goed eten, weinig slaap. Bij mij was het juist andersom, ik had elke griep te pakken, maar na de bevalling ben ik een half jaar ofzo niet ziek geweest.

Valt ze ook niet in slaap aan de borst? Ik bleef vaak wel 3 uur zo met haar zitten dan, had ik eindelijk even rust aan mijn hoofd.

Je dochtertje is nog geen 4 weken he, je leert haar vanzelf wel kennen en ze wordt ook makkelijker. Eva was als kleine baby echt heel lastig met slapen (overdag) en verder ook erg onrustig. Nu is het een supervrolijk meisje dat overdag nu wel aardig slaapt (vandaag even niet ;)) en heel erg druk is, maar wel op een leuke manier!

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dank je wel! Ik moet zeggen dat ik het nu een paar dagen heel moeilijk heb met dat ze al zo groot wordt... dus geniet er maar van nu ze nog zo klein is! Het wordt wel alleen maar makkelijker en leuker, maar die eerste maanden zijn ook zo bijzonder!

13. Marscha

Marscha Niet meer actief

Ja ze valt meestal wel in slaap aan de borst, niet altijd maar meestal wel. Maar ze wordt wakker zodra ik haar in haar bedje leg... :(

Mij lijkt het heerlijk als ze groter wordt, dan loop ik niet de hele tijd met haar te zeulen en kan ze meer dan alleen maar huilen. Lekker rond laten hobbelen! En natuurlijk goed in de gate houden. haha

14. Marscha

Marscha Niet meer actief

trouwens over het eten, boterhammetjes of tussendoortjes lukt wel, das het probleem niet. Heb allemaal gezonde sultana koeken en evergreen enzo en boterham maken lukt wel.

het avond eten is wat problemen geeft. Ik kan dus niet koken. en als ik niet hoef te koken omdat iemand dat voor me doet, begint ze te krijssen op het moment dat ik wil gaan eten. elke keer weer.

Ik kan haar niet laten huilen zolang dus mis ik automatisch elke keer de warme maaltijd en dat is wel een belangrijke maaltijd aan vitamines.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou als ik jou was haar 1x per dag in ieder geval niet in bed leggen als ze aan de borst in slaap valt. Dan kan je zelf ook nog even je rust pakken. Waarschijnlijk wil ze gewoon nog graag bij je liggen, ze is ook nog zo klein. En ik zou een goede draagdoek kopen, dat is voor haar en zeker voor jou fijner dan een draagzak. Eva sliep hier de eerste maanden altijd wel in als ik haar erin legde. Je kan haar in het begin in 2 houdingen erin leggen. Je kan er dan ook mee koken, wel een beetje uitkijken maar dat lijkt me logisch.
    Misschien een idee om tussen de middag warm te eten? Of wat stoommaaltijden halen ofzo en snel naar binnen schuiven ;). Of koop wat rauwkost dat je in de loop van de dag kan eten, krijg je toch je vitaminen binnen. En neem je al vitaminepillen?

Zijn allemaal maar ideetjes hoor, pik eruit wat je aanspreekt.

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je zegt zelf dat je heel zwakjes bent met je weerstand. Ik zou dan zeker langer dan 3 dagen per voeding doen met afbouwen. Beter is denk ik 1 week. Als je te snel afbouwt heb je kans op een borstontsteking (en geloof me dat wil je niet).
    Op www.borstvoeding.com kun je ook info vinden over afbouwen.
    Ik denk zelf trouwens niet dat je verminderde weerstand komt door bv geven maar meer door een combi: zwanger zijn geweest, minder goed eten, wrs mindere nachrust, net bevallen, enz. enz.

17. Marscha

Marscha Niet meer actief

Haha nou toch bedankt alles is meegenomen!

Draagzak is helemaal niets, die had ik in eerste instantie maar daar moet ze niets van weten, ze vindt het gewoon helemaal niets om te liggen. ze wil zitten en de hele wereld bekijken en inderdaad constand bij iemand zijn. Erg vermoeiend als je in je eentje bent.

Draagzak doet bij mij hetzelfde als bij jou de draagdoek. Sarah valt in slaap en dan kan ik haar rustig in dr bedje leggen dus dat werkt wel, maar ook pas na een tijdje en ik wil voor ik ga wandelen met de draagzak wel graag even gedouched hebben haha en als ik thuis wandel en ik moet naar de toilet dan heb k alsnog een probleem...

Ik heb de kast vol staan met vitaminepillen maar lijkt niet te werken, neem braaf elke dag van alles een pilletje en ik kook zodra ik daar de kans voor krijg of dat nou smiddags, savonds of echt tegen de nacht aan is. ik moet toch wat binnen krijgen toch?

Maar ze slaapt zo weinig dat ik dus ook geen tijd heb om te slapen want op het moment dat ze slaapt moet ik dus vanalles gaan doen.

douche, eten, opruimen, huishouden enz enz. En als ik wil slapen is ze meestal al weer wakker...

Nee ik ben blij als mn vriend en ik samen iets vinden! Dit is helemaal niets zo in mn eentje.

Weet jij toevallig of overstappen op flesvoeding alleen in stappen moet omdat je anders last krijgt van je borsten of ook omdat het kind eraan moet wennen? volgens mij maakt het mijn meiske niets uit wat ze krijgt als ze maar wat binnen krijgt.

geef haar namelijk ook regelmatig wat venkelthee uit een flesje (vanwege darmkrampjes) of lepeltjes water. Ze slikt alles naar binnen en is stil daarna...

Dus als het voor haar gezondheid verder niet uitmaakt kan ik haar ook uit handen geven voor een nacht met flesvoeding en zelf elke 4 uur de druk van mijn borsten afkolven...

Allemaal ideen...! haha

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Venkelthee aan baby's geven word al jaren afgeraden. Kijk op voedingscentrum.nl voor meer info.

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als ze nu al last van krampjes heeft, zou ik wel voorzichtig beginnen met overstappen.

Ga je nu elk weekend naar je vriend toe? Kan hij niet eens bij jou lang komen, dat hij zaterdags even zijn handen uit de mouwen steekt in jou huis, zodat je door de weeks wat meer je handen vrij hebt. Het blijft jullie kindje, en hoef jij niet moeilijk te doen met spullen meepakken enzo.

Koken kun je ook voor wat meer dagen doen, en dan eventueel invriezen en later opwarmen. Dan heb je toch een goede hap binnen.

Die vitamine pillen bevatten minder dingen dan echt eten. Zo mis je bijvoorbeeld voedingsvezels, en vast nog genoeg andere stofjes.
    Zet wat tomaten, wortels, komkommer in de koelkast, die je snel even tussendoor kunt eten.

Het begin is zo erg wennen, en ik kan me voorstellen dat het moeilijk is als je alleen ervoor staat. Ik hoop voor jullie dat jullie snel een eigen plekje krijgen.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Met de draagdoek kon ik wel naar de wc, ik kon net mijn broek losmaken. Maar ik snap dat altijd in de draagdoek/zak niet handig is, maar goed, ze is ook nog maar klein.

Vitaminepillen vervangen inderdaad niet gezonde voeding, maar als toevoeging is het misschien wel verstandig, zeker als het niet altijd lukt om goed te eten.

Kan je vriend je doordeweeks niet een beetje helpen? Of wonen jullie te ver bij elkaar vandaan?

Venkelthee of water zou ik niet aan je dochtertje geven, je kan wel zelf venkelthee drinken, maar ook door zijn de meningen over verdeeld, of het werkt of niet. Ik geloof dat meer dan 2 kopjes per dag ook niet verstandig is. En het schijnt je productie te kunnen verhogen, ik weet niet of dat bij jou wenselijk is.
    Wat betreft een nachtje weg en flesvoeding laten geven, dat kan over het algemeen heel goed hoor. Je kan ook kijken of je een voorraadje op kan bouwen, maar als je meisje zoveel wakker is zal dat moeilijk zijn, mij zou het de eerste maanden in ieder geval niet gelukt zijn.

Deel Deze Pagina