Te kleine hap en wanneer wisselen van borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chantico, 6 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hallo,

Mijn eerste vraag in dit deel van het forum! Ik ben zondag bevallen van onze prachtige dochter Ise en geef nu vier dagen borstvoeding. Met Ise gaat het goed, ze lijkt niet te veel afgevallen te zijn. Ze is tevreden en ziet erg gezond uit.

Maar mijn tepels vinden het voeden minder fijn. Ik heb vrij grote borsten, zeker nu (80E denk ik ongeveer, en de stuwing komt er nog bij vrees ik) en vrij platte tepels volgens de kraamhulp. Bij het aanleggen doet het even pijn als Ise begint te zuigen, maar dat trekt vrij snel weg. Toch blijven mijn tepels de hele voeding erg gevoelig. Ik weet niet goed of het pijn is of ongemak. Ik weet ook niet goed of je tepels een paar dagen aan het geven van borstvoeding moeten wennen en ik even geduld moet hebben.

Ik denk dat Ise niet groot genoeg hapt. Ze neemt wel meer dan alleen de tepel in haar mond, maar niet veel. Ze heeft haar onderlipje goed naar buiten gekruld (of ik help haar daarbij) maar een echt grote hap is het niet. Ik heb vrij grote tepelhoven, dus de aanduiding dat ze bijna de hele tepelhof in haar mond moet hebben kan in mijn geval onmogelijk opgaan. Maar een grotere hap zou denk ik wel beter zijn.

De kraamverzorgster heeft op één tepel een blaasje ontdekt en ik zie nu ook op beide tepels een rood plekje na het drinken. Weet niet of het een druppeltje bloed is, maar het zou kunnen. Ik wil niet te lang doorgaan met iets dat ik niet goed doe, zeker om Ise zo snel mogelijk te leren goed te happen. Hoe kan ik haar groter laten happen? De kraamverzorgster lijkt niet heel ervaren met borstvoeding helaas. Ik wil best hulp inroepen van een lactatiekundige, maar weet niet of dag 4 niet te vroeg is om zoiets te beslissen. Of moet ik wennen aan het gevoel of moet Ise nog ietsje groeien om groter te kunnen happen? Is een tepelhoedje iets dat mij zou kunnen helpen?

Een tweede vraag die ik heb is: hoe weet je dat een borst leeg is gedronken? Ise stopt soms met drinken terwijl ze nog wakker is, maar meestal valt ze tijdens het drinken in slaap. Dan doen we haar verschonen en wordt ze weer even wakker, zodat we haar aan de andere borst aan kunnen leggen tot ze ook daar in slaap valt. Ik weet niet of ze de borsten goed leegdrinkt, terwijl dat volgens mij wel belangrijk is. Is er iets te zeggen over hoe lang het gemiddeld duurt voordat een borst leeg is? En ook hoe lang het duurt voordat de voormelk op is en ze aan de achtermelk kan beginnen? Ik moet nu van de kraamhulp een ‘voorafje’ uit de ene borst doen en dan een ‘hoofdmaaltijd’ uit de andere (omdat ze na een ‘hoofdmaaltijd’ niet meer wakker te krijgen was voor een ‘toetje’). Maar ik weet niet goed hoe lang ik dat voorafje moet laten duren. Ligt misschien ook aan hoe snel het kindje drinkt enzo, maar als er iets over te zeggen is als globale tijdsaanduiding dan weet ik al meer dan niets. Nu wissel ik ongeveer na 10 a 15 minuten van de eerste naar de tweede borst.

Zo, een heel verhaal. Ik hoop dat je me kunt helpen, want ik wil het zo graag goed doen!

Hartelijk dank,
    Chantico

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Chantico,

Welkom op dit deel van het forum. Gefelicteerd met je dochter! Hoe gaat het nu bij jullie. We zijn intussen al op dag 6 en ik schat zo in dat je borsten al wel weer wat minder gestuwd zullen zijn.

Je schrijft zelf al dat je tepels gevoelig zijn en dat ook tijdens de voeding blijven. Als ik kort door de bocht zeg dat BV geven geen pijn mag doen dan is direct duidelijk dat pijn niet goed is.

Wat je kan voelen de eerste dagen is het eerste aanzuigen, dat mag je ven voelen maar op het moment dat je denkt, oeps dat doet pijn, dan moet het over zijn.

Het is nooit te vroeg om een LK in te schakelen. Ik zeg zelf altijd hoe eerder hoe beter. Heel vaak worden wij te laat geroepen en moeten we eerst heel veel puinruimen voordat we tot het werkelijke probleem kunnen komen.

Dus ik zou zeggen, direct bellen voor een afspraak.
    (Het spijt me enorm dat ik eerder niet in de gelegenheid was om te antwoorden, dan had je al eerder kunnen bellen. Ik heb mijn hand geblesseerd en kan dus lastig typen en mijn collega haar PC is stuk gegaan)

Om je toch wat handvaten te geven zal ik je wel wat tips geven. Als je al meer op dit forum leest zal het stuk je bekend voorkomen. Meestal type ik het helemaal maar in dit geval knip en plak ik wat.

Je geeft zel faan dat een hoedje een optie kan zijn. Met vlakke tepels kan dat net uitmaken of het stopt na het happen of dat ze door gaat drinken. Koop een hoedje, liefst van Medela omdat die het mooiste passen en kijk goed naar de maat van je tepel. Als je partner er een paar haalt laat hem dan kijken welke vinger van hem overeen komt met jouw tepel (dat deel wat naar voren kan komen) en laat het die maat kopen die daar precies op past. Het hoedje moet niet te groot zijn.

Je plaatst het hoedje zo alsof je een sombrero maakt. Je duwt de randen helemaal naar buiten , zet hem op je tepel en laat langzaam de randen zakken. De tepel wordt dan al een beetje het hoedje in gezogen.

Er zullen nu in elk geval twee dingen moeten gebeuren.

Je dochter moet aankomen
    Jou melkproductie moet op peil komen.

AANKOMEN:
    Ik weet niet hoeveel voedingen je nu geeft per etmaal. Probeer je dochter elke 3 uur te voeden (zo nodig te wekken voor een voeding). 1 maal mag er maximaal 6 uur tussen zitten.

Porbeer je dochter aan te leggen, oefen 5-10 minuten. Als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij zij klokt) dan mag ze blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef de melk op een andere manier, met een cupje, met een spuitje of met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk.

Start met 8 voedingen van ongeveer 70 ml (hangt een beetje af van haar gewicht, kan je daar nog wat over schrijven?

Drinkt ze wel, bied beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken, verschonen) als toetje. Ik ben er geen voorstander van om het bewust om te draaien omdat ze dan in verhouding teveel voormelk krijgt.
    Als ze effectief drinkt dan is 10-15 minuten ene goede tijd om te wisselen. Wel belangrijk is dat je die overgang in zuigen ziet gebeuren. Zie je da tniet dan kan een voeding wel een uur duren en drinkt ze niet echt, ze zal niet tevreden zijn en snel weer komen. Als ze wel goed hapt dan kan ze met 5-10 minuten 1 kant leeg hebben.

Als ze goed heeft gedronken dan moet je heel duidelijk verschil in je borsten voelen tussen voor en na de voeding.

Probeer om na de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij.

JOU PRODUCTIE

Kolven en/of aanleggen.
    Waarom? Omdat het drinken niet effectief lijkt (pijnlijke tepels) is de melkproductie achtergebleven ten opzichte van een goed aangelegde voeding. Door te kolven en vaker aan te leggen creëer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar je dochter goed op kan groeien.
    Ga regelmatig wegen en hou het gewicht in de gaten.
    Als zij niet effectief drinkt dan kolf je de borsten max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt.

Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden.

Ondanks de situatie nu vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel.

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van het gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je dochter naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Als ze goed hapt dan voel je dat direct. Veel moeders omschrijven het direct met de tekst: "O, maar dit voelt goed!"

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met haar armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Je vraagt nog wanner voormelk op is en wanneer achtermelk komt. Dat is niet zo strikt gescheiden als het klinkt. Als ze anahapt dan krijgt ze de eerte slokjes, de voormelk. Als ze goed hapt dan komt er bij jou een toeschietreflex wat zorgt dat de melk gaat stromen. Op dat moment komt er vettere achtermelk naar voren en er wordt direct ook nieuwe melk aangemaakt. Hoe leger de borst hoe verser en hoe vetter de melk wordt (achtermelk) Daarom ben ik er voorstander van om bij de eerste borst die helemaal leeg te laten drinken en dan een toetje. Het gevaar van andersom is dat wanneer het volume te groot wordt ze wel vol zit maar alleen geen tijd (plek ) meer heeft gehad om ook nog een keer de vette achtermelk te krijgen.

Zo, jij vond jou verhaal al lang, wel ik kan er ook wat van.

Heel veel succes met al deze info,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

3. Chantico

Hoi Ilse,

bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb het meteen gelezen, maar was nog niet eerder aan reageren toegekomen. Sorry! Het is de laatste weken echt een luxe om met twee vrije handen achter de pc te zitten, meestal kan ik er even achter en moet ik met één hand typen… :D Maar nu dus even tijd om hier weer een berichtje achter te laten.

De stuwing is inderdaad al weer een tijdje achter de rug. Heerlijk, weer zachte borsten! En het voeden doet geen pijn meer! M’n tepels zijn genezen doordat ik veel in de rugbyhouding heb gevoed, Ise telkens opnieuw liet happen als ze niet groot genoeg hapte en met m’n vingers m’n tepel een beetje voorvormde om hem beter in haar mondje te laten komen. Ik heb het voeden nu veel beter onder de knie en hoef mezelf ook niet meer helemaal in te bouwen in een stellage van kussens om Ise in de juiste houding te leggen. Voeden is nu leuk geworden!

Uiteindelijk heb ik veel gehad aan de adviezen van twee kraamverzorgsters (ik kreeg een dag een ander en die was gelukkig wél deskundig en in staat me goed te helpen), de verloskundige en van wat jij schreef. En niet te vergeten de steun van m’n vriend die telkens aanmoedigde om het te blijven proberen en me herinnerde aan de trucjes die ik had geleerd. Tepelhoedjes zijn gelukkig niet nodig geweest. Ik heb nog geen lactatiekundige ingeschakeld. Ik heb wel een paar nummers paraat liggen voor het geval dat het toch nodig is, maar ik voel me nu veel zekerder.

Ise drinkt over het algemeen goed. Ze geeft goed aan wanneer ze honger heeft en is meestal in staat om uit twee borsten te drinken, desnoods met een luierverschoning tussendoor om haar weer wat wakkerder te krijgen als ze in slaap is gevallen. Meestal drinkt ze zo’n 8 tot 12 minuten per borst. Ze komt volgens mij goed aan (geboorte 3320 gram, dag 6 al weer boven geboortegewicht en op dag 13 3550 gram) en ze heeft genoeg plas- en poepluiers.

Tuurlijk heb ik nog wel wat vraagjes voor hier :D

Soms drinkt Ise maar uit één borst en is ze niet meer wakker te krijgen voor een toetje uit de tweede. Bij de volgende voeding leg ik haar dan eerst aan aan de borst die bij de vorige voeding niet aan bod is gekomen. Maar met het overslaan van een voeding kan het dus soms wel vijf uur geleden zijn dat aan die borst gedronken is. Ik ben een beetje bang voor wat dat doet met de melkproductie. Op zich lijkt het nu dat er genoeg melk in beide borsten wordt gemaakt, maar ik las hier ook dat het op langere termijn voor minder melk kan zorgen. Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik krijg haar echt niet meer wakker genoeg om te drinken als ze niet wil…

Verder maakt Ise soms klak-geluidjes bij het drinken. Dan verbreekt ze waarschijnlijk het vacuüm, er kan dan ook wat melk aan de buitenkant van haar lipjes verschijnen. Ze doet het niet bij elke voeding. Ik kan niet ontdekken of er iets aan haar houding is of aan hoe mijn tepel in haar mondje zit dat het klakken veroorzaakt. Soms doet ze het helemaal niet, dus het lijkt me toch iets met het happen / de houding te maken te hebben. Heb jij een idee? Mag ik haar dan laten doordrinken of moet ik haar dan opnieuw laten happen?

Ik voel dat m’n borsten na een voeding goed zacht zijn helemaal rondom. Is het dan nog nodig om in verschillende houdingen te voeden, of kan ze ook in de madonnahouding alle melkkliertjes rondom leegdrinken? Ik vind de madonnahouding het makkelijkst en gezelligst, dus ik zou het liefst alleen maar in die houding voeden, als dat oké is voor m’n borsten.

En als ik geen gevulde klieren meer voel, kan ik er dan van uit gaan dat ze de borst leeg heeft gedronken? Ik krijg er meestal nog wel een paar druppels uit, soms zelfs nog een straaltje. Ik kolf niet na, dat vind ik zo veel gedoe. Moet ik dat wel doen?

Jee, ondanks dat het zo goed gaat nu, toch weer een hele mail geschreven…! En nu snel naar Ise toe, want ze heeft volgens mij weer honger :D

Groetjes, Chantico

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Cantico,

Wat is he goe dom te lezen dat jullie zo vooruit zijn gegaan. Ik vin dhet super om te lezen dat je ook je man zoveel eer toekent! Vaak wordt het over het hoofd gezien maar de steun van je partner is onmisbaar. Namens mij een hele grot pluim voor zijn morele ondersteuning!

Je vraagt of het erg is als ze 1 borst drinkt. Je schreef dat ze meestal beide borsten neemt. Als ze ene keer maar 1 kant drinkt is dat niet erg. Dat zal niet meteen je productie doen afnemen. Als het structureel wordt dan wordt dat voedingsmoment wat minder gedronken. ALs het de rest van de dag meer is dan is dat ook niet erg.

Het belangrijkste is dat je je realiseert wat er kan gebeuren wanneer je steeds 1 borst geeft,namelijk een lagere productie. Als je Ise in elk geval de gelegenheid biedt om de 2de kant te drinken dan is het goed. Als ze dan wil kan het, wil ze niet, dan was het blijkbaar genoeg. Met deze manier zal ze niet tekort komen. Dit is anders wanneer je altijd alleen maar 1 borst geeft. Dan is niet de mogelijkheid aanwezig om meer te drinken, al waren het maar 3 slokken.

Het klakken, belangrijkste is de vraag of het pijn doet. Is dat niet het geval dan is het niet erg. Waarschijnlijk loopt de melk zo snel dat alles een beetje nat wordt en ze van de borst glijd.
    Als je het gevoelig vind dan losmaken, droog maken en opnieuw aanleggen.

Als je het hinderlijk vind, opnieuw. Anders geen probleem.

Voor het legen van de borsten maakt het niet erg uit. Kies een houding die voor jou het makkelijkste is. Als je in bed licht kan je ook lekker gaan liggen en anders de madonna. Net wat jij fijn vindt.

Maak je niet druk om of je borsten leeg zijn. Ze zijn namelijk nooit helemaal leeg. Tijdens het voeden wordt direct nieuwe melk aangemaakt. De stroom wordt dan wel steeds minder hard. Het feit dat je duidelijk verschil tussen voor en na de voeding voelt is genoeg. Als ze zelf los laat is dat een teken dat ze genoeg heeft. Zeker als ze na het toetje genoeg heeft zal ze echt voldaan in slaap vallen. Dat zal je onmiddelijk herkennen......

Alleen als jeonzeker bent over je productie dan kan je nakolven maar normaal gesproken is dat niet nodig. Je hebt genoeg melk als Ise zelf wakker wordt voor de voedingen, ongeveer 3 uur tussen de voedingen heeft. Ze een paar poepluiers en 4-6 natte plasluiers per dag heeft en ze ongeveer 90-200 gram per week aankomt.

Maak je niet druk om je vragen. beter 1 teveel gesteld dan niet.

Heel veel succes en geniet

Ilse

5. Chantico

Hoi Ilse,

bedankt voor je antwoorden. Heel fijn om zo van een deskundige te horen dat je het goed doet en je je geen zorgen hoeft te maken! Ik ga nu gewoon vertrouwen op dat Ise goed aangeeft wat ze nodig heeft en mijn lichaam dat ook kan geven. En inderdaad is de steun van mijn vriend heel belangrijk voor mij en voor Ise!
    Super dat je dit werk doet!

Groetjes, Chantico

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    hallo chantico,

Ga fijn zo door en blijf vooral genieten!

Ilse

Deel Deze Pagina