Mogelijk geen borstvoeding door medicatie, wat nu?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Assje, Jul 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Assje

Assje Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,440
    1
    0
    Tijdens mijn zwangerschap heb ik een aandoening gekregen waarvoor ik gelukkig iets kon krijgen dat ik tijdens de zwangerschap mag gebruiken. Er was de hoop dat ik het af kon bouwen voor de bevalling. Nu blijkt echter dat dit waarschijnlijk niet gaat gebeuren, mogelijk moet de dosering zelfs omhoog. Met deze medicatie (of andere medicatie voor deze aandoening) mag ik geen borstvoeding gaan geven.
    Tot nu toe vond ik het vanzelfsprekend dat ik borstvoeding zou gaan geven en heb ik niet eens echt aandacht besteed aan het alternatief. Nu is er ineens een grote kans dat ik flesvoeding zal moeten geven.

Wat nu? Hoe gaat zoiets van start na de geboorte en wat zijn de opties? Kun je ook voeden op verzoek met flesvoeding? Wat moet ik gebruiken en welke spullen moet ik in huis halen? Zijn er nog andere dingen waar je aan moet denken als je flesvoeding geeft?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,
    Het inderdaad soms even zoeken waar je de informatie over flesvoeding moet halen. Bij je verloskundige kun je ook met vragen over voeding voor je baby terecht en na de geboorte zal de kraamhulp je op weg helpen.
    Groetjes Petra

3. Assje

Assje Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,440
    1
    0
    Ik hoopte eigenlijk wat meer informatie hier te kunnen krijgen n.a.v. de vragen die ik hierboven gesteld heb. Het is heel fijn als de kraamhulp mij op weg helpt, maar als ik niets in huis heb zal dat toch lastig zijn. Uiteraard zal ik dit bij de verloskundige nog aankaarten (ook al gedaan overigens), maar gezien die toch van het lichaam is en niet van de voeding, zou ik het prettig vinden als ik wat advies kan krijgen van iemand die er meer verstand van heeft.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Wettelijk gezien mogen wij geen reclame maken voor flesvoeding van 0-6 maanden. Wanneer borstvoeding niet gaat kan flesvoeding wel een goed alternatief zijn. De keuze van de soort flesvoeding (hypo-allergeen of standaard) is afhankelijk van of je kindje een verhoogde kans heeft op een koemelkallergie. Er is sprake van een verhoogde kans op een koemelkallergie wanneer jezelf of je partner (of als je al kinderen hebt) een allergie/ allergische klachten hebt. Dan heeft een hypo-allergene flesvoeding de voorkeur, anders kun je een standaard flesvoeding nemen. Met flesvoeding kan je ook voeden op verzoek. Hier zal je in het begin bij begeleid worden door de kraamverzorgster en verloskundige. Het is wel goed om in de gaten te houden dat je kindje totaal per 24 uur niet te veel/te weinig voeding krijgt.
    Groetjes Angelique

5. Assje

Assje Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,440
    1
    0
    Hartelijk dank!

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654