Van puree naar stukjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Saar22, 8 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Om diverse redenen ben ik met 6 maanden begonnen met fruithapjes en groentehapjes. We zijn begonnen met gepureerd eten op advies van cb. Langzamerhand hebben we het steeds grover gemaakt en fruit rasp ik ook. Nu wil ik graag overgaan op stukken want ze kauwt prima en in de fruit en groente zitten ook grote stukken. Nu vanmorgen stukjes mango gegeven en appel. Op zich vind ze het wel heel interessant en lekker, maar ze tuft dus alles weer netjes uit. Ze kauwt de appel kapot tot kleine stukjes (kleiner als in haar fruithap zit) maar ze slikt het dus niet door. Heeft iemand enig idee? Ze gaat nu weer meer bv vragen en dat wil ik dus niet. Meer is op dit moment niet goed voor mijn lichaam. Kan ik beter combineren?

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Een paar kleine hapjes fruit zijn leuk om te oefenen met eten en smaken lekker zoet maar het vult natuurlijk nog helemaal niet. Heel logisch dat de hoeveelheid bv hetzelfde blijft, is de basisvoeding en nog erg hard nodig.

Als je minder bv wilt geven, zou ik toch aan gaan vullen met fv. Je kunt geen hele voedingen vervangen door een fruithapje.

Hoe oud is je kindje trouwens?

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Mijn dochter is nu bijna 10 maanden. Ik geef naast de bijvoeding 4 voedingen. Dit heeft ze zelf zo afgebouwd en dit is ook prima. Maar meer dan 4 dus niet meer. Hieraan heeft ze wel genoeg. Behalve als ze de fruit niet goed meer gaat eten. Dan snap ik wel aan mijn water dat mevrouw weer meer voedingen wil, maar meer als die 4 wil ik niet meer. Flesvoeding is helemaal niet nodig, want als ik ons normale eet ritme aanhoudt heeft ze niet meer voedingen nodig. Het gaat me niet om de bv, maar om hoe ik het beste over kan stappen van geraspt/gepureerd voedsel naar stukjes zonder extra te voeden.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wat eet ze nu op een dag?

Je moet je wel realiseren dat het leren eten van stukken wat tijd vergt. Een baby kan niet ineens overschakelen en twee stuks fruit weg eten. Misschien kun je een extra boterham geven in de middag, vult een stuk meer dan fruit. Wellicht s avonds dan ook een grotere maaltijd?

Als je iedere dag stukken fruit aanbiedt, leert ze het vanzelf. Begin met zacht fruit, een kwart peer in haar hand, een halve banaan.

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Even denken:
    8.00:bv, daarna halve boterham
    11.00: fruit
    12.00: boterham daarna bv
    15.00: rijstwafel
    16.00: bv
    17.30: groente
    19.00: bv

Extra boterham heeft denk ik niet super veel zin of ik moet het tussendoortje van 's ochtends en 's middags omwisselen.
    Zou het werken: eerst dingen in stukken aanbieden en daarna de puree?

6. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Vandaag Mango in stukjes aangeboden en dat eet ze gewoon. Zal wel aan de appel liggen...

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je bent al goed op weg, en appel is inderdaad best hard. Na twee stukjes daarvan heeft mijn dochter ook wel haar interesse verloren, al dat kauwen. Terwijl ze een rijpe peer zo naar binnen krijgt, idem voor banaan, kiwi, mango, kaki en ananas.

Ik stoom de appel ook weleens in stukjes gaar en dan gaat hij wel helemaal op :D

8. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Zo doen wij het wel. Of eerst puree en daarna stukken.
    Gewoon langzaam het 1 afbouwen en het ander opbouwen.

Onze jongste is erg klein en groeit niet zo goed, dus vind ik het belangrijk dat ze voldoende voedsel binnenkrijgt. Dan maar iets langer gepureerd. Het komt vanzelf. Zolang je de stukken maar blijft aanbieden. En idd eerst de zachte vruchten en dan pas dingen als appel.

9. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Nou inmiddels zijn we anderhalve week verder en ze eet zowaar een hele peer, banaan, kiwi, mango weg. Appel is nog een probleem. Ze kauwt het in mini stukjes en spuugt het vervolgens uit. Nou ja snap het wel, is ook hard. Nu heb ik alleen nog puree in de vriezer, dus die mag ze een keer lekker opsmikkelen.

Deel Deze Pagina