Mijn zoontje is inmiddels 4,5 maand oud en kreeg 5 flessen van 180 met 6 schepjes en 2 schepjes nutriton. Aangezien hij die flessen steeds niet helemaal leeg dronk ben ik van de week overgegaan op 4 flessen. Maar dan met 210, 7 schepjes en 2 schepjes nutriton. Ik probeer nu ongeveer 4,5 uur tussen de flessen te laten maar hier heeft meneer nog moeite mee. De eerste fles geef ik nu 180 cc met een beetje rijstebloem erdoor...deze laat hij zoiezo al staan...vanmorgen zelfs 100. Dan red hij dus geen 4,5 uur tot de volgende voeding. Nou had ik net het CB aan de telefoon en die geven aan dat hij nog wel een avond voeding nodig heeft en dat hij pas vanaf een maand of 7-8 het klokje rond mag slapen. Dus de laatste fles moet ik toch nog wat later doen dan 7 uur...maar ja omdat hij steeds eerder dan 4,5 uur komt ga ik dat nooit redden. Hebben jullie een idee hoe ik hem wel 4,5 uur tevreden kan houden? Misschien een tip om zijn flesje weer leeg te laten drinken? Ik geef in de ochtend een klein beetje fruit als bijvoeding, maar dit is blijkbaar nog niet genoeg dat hij iets langer tussen de fles kan laten zitten.
Ik zou gelijk denken: geen rijstebloem meer geven en 4 of 5 flessen van 180 ml aanbieden om de 4 uur. Zelf eet je toch ook wel iets na 3 a 4 uur? Dan zou je eventueel de laatste/4e fles wat rijstebloem in kunnen doen, als hij anders weer snachts gaat komen. Of gewoon nog even op 5 flessen blijven. Succes!
Ik gaf hem 5 flessen 180 maar hij liet bij iedere voeding bijna 70-80 staan. Oftewel alles bij elkaar zeker een hele fles. Dan kreeg hij om de 3-4 uur. Omdat hij veel liet staan raadde het cb mij aan over te gaan op 4 flessen. Rijstebloem geef ik pas sinds gister....ook hiervoor dronk hij de ochtend fles niet op. Hoopte dat hij het hierdoor iets langer uit zou houden maar maakt dus geen verschil. Rijstebloem in de laatste fles heeft niet zoveel zin want hij slaapt gewoon door snachts...dat is het probleem niet. Enige is dat hij nog niet om 19.00 uur een voeding mag en dan de nacht mag doorslapen. Ze raadde me aan de laatste voeding rond 21.00 a 21.30 te houden. Zo moet ik dus wel 4,5 uur tussen de flessen laten met 4 voedingen.
Hier snap ik even iets niet hoor. Flessen van 180/6 drinkt ie niet leeg dus dan ga je GROTERE flessen aanbieden? Ben ik nou heel blond als ik daar de logica niet echt van kan vatten? Als hij 70-80 van een fles laat staan, dan maak je toch de fles wat KLEINER? Het is veel gezonder om wat vaker op een dag een wat kleinere portie de nemen dan maar 4 keer op een dag een megaplens. Je kind heeft dat door, en je kind geeft dan aan. Waarom luister je niet gewoon naar je kind? Rijstebloem op deze leeftijd is nergens voor nodig, maar kan wel negatieve effecten hebben. Zou ik lekker in het pak laten zitten dus.
Onze dochter kreeg met vijf maanden ook maar 4 voedingen, ligt volgens mij meer aan het gewicht dan aan leeftijd.. Onze dochter kreeg gewoon om de vier uur een fles maar liet 's middags zelf vijf uur tussen twee flessen dus wij kwamen automatisch op laatste fles om 20 uur uit (of later soms als ze uitsliep)
Begrijp ik het goed als je zegt: met 180cc drinkt hij zijn fles niet leeg, maar nu met 210 cc ook niet? Waarom zou je dan per se naar 4 flessen moeten? Als hij ze toch niet leeg drinkt (de grote), zou ik het juist nog bij 5 laten, of iei 1 fles ophogen (degene die hij altijd leegdrinkt, die hebben de meeste kindjes wel) en dan zien wat er gebeurd. Hier een kindje dat gewoon niet van die grote hoeveelheden drinkt (zeker niet s ochtends, dan hooguit 150cc) en dus sinds 2 weken pas op 4 flessen zit (ok da's best laat ). Daarvoor altijd nog een fles om 22.30 uur (waar we hem wakker voor maakten) Dat geeft je de ruimte om 4 uur tussen de flessen te laten. Wij gaven om: 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 22.30 Succes!
tja het is ook maar wat het CB mij aanraadde, die zei 4keer 210...toen dacht ik al...hij drinkt ze nu al niet leeg dus dat zal hij dan ook wel niet gaan doen...ik heb expres al de eerste fles 180 gedaan. Als hij hem niet opdrinkt vind ik het ook wel prima maar ja dan haal ik het dus niet met 4 flessen. En ik begreep dat 4 keer 180 te weinig was? Zit zelf ook nog beetje te twijfelen om weer terug te gaan op 5 flessen maar die moet ik weer zo op elkaar proppen omdat hij dan pas om 8.30 uur wakker word en ik daardoor het idee heb dat hij ze daarom niet leeg drinkt. Als ik jullie zo begrijp dus gewoon mijn eigen gevoel volgen en dus toch weer 5 voedingen gaan doen.
Ja hoor eigen gevoel volgen! 5 x 180 cc = 1000cc voeding en dat is de max die hij mag hebben, maar dat mag hij hebben hoor, dus niks te weinig. Zelfs 4 x 180 zou nog goed zijn, onze porkie heeft nooit boven de 800cc gezeten tot hij 6 maanden was en zit nu met nr. 2 maar amper boven de 500 en groeit toch als kool en is een hele vrolijke gezellige (goed slapende) baby Volg je mama gevoel!
Ik zie het nut er ook niet van in eigenlijk. Als hij de flessen van 180 al niet leeg drinkt dan dus die van 210 ook niet lijkt me. Ik denk dat je kindje gewoon nog niet toe is aan 4 flessen. Bij ons had het cb een paar weken geleden ook gezegd dat we naar 4 flessen mochten gaan. Nou... ons ventje red dat echt niet hoor. Dus hij krijgt gewoon nog lekker 5 flessen. Sinds 1 maand rijstebloem in de laatste fles en sinds 2 weken groente. En vanmiddag heeft hij zijn eerste fruit geproeft. Pas als wij op grotere porties groente en fruit zitten zouden we kunnen proberen om naar 4 flessen te gaan. Maar dan zijn we weer 2 weken verder denk ik. Ons schema nu: 6.00 - 7.00 fles 180+6 10.00 - 11.00 fles 180+6 13.30 paar hapjes fruit 14.00 fles 180+6 16.30 75 gram groente 17.00 fles 180+6 21.00 fles 180+6+2 schepjes rijstebloem (wakker maken!) Zoals je misschien ziet krijgt hij smiddags ook eerder dan om de 4 uur zijn flessen. Ons ventje heeft dan gewoon eerder honger en krijgt dan ook gewoon een fles.
Ik ga inderdaad mijn moeder gevoel volgen en dus voorlopig maar weer terug naar de 5 flessen. Hij groeit prima, zit nog steeds boven de gemiddelde lijn dus dat hij minder drinkt maar opzich niet uit. Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik kan me voorstellen dat je dat wil gaan proberen als het cb het zegt. Maar toch lijkt mij het ook niet handig. Ik denk ook dat 4x 180 genoeg moet zijn. Misschien kun je dat eens proberen en dan wel om de 4 uur ongeveer? Tenzij hij er zelf een keertje meer tussen laat.
Ja joh, CB geeft alleen maar adviezen hoor. En als ze niet goed naar jouw verhaal luisteren over hoe je kind drinkt en dan met een advies komen dat nergens op slaat...volg je kind en je instinct! 4 x 180 hoeft niet per sé te weinig te zijn. Het is te weinig als je kind je dat laat weten. Is je kind tevreden, dan is het genoeg.