beter om op de klok te voeden in mijn geval?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sophora, 17 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophora

Sophora Lid

16 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste LK's,

Ik hoop dat jullie me weer kunnen helpen.
    Van het begin af aan heb ik moeite om een goede productie te hebben. Nu gaat dat op zich wel goed, dankzij fenegriek op jullie advies. Nu is het probleem nog wel dat de kleine heel onregelmatig drinkt, zowel in frequentie als in hoeveelheid, zowel dag als nacht. Totaal 6-12 voedingen. De ene keer 5 keer per nacht, de andere keer slaapt hij door van 23 tot 4.30. Ik kan meestal geen link leggen tussen hoe de dag is verlopen en hoe de nacht gaat.
    Beide situaties zijn toch wel een probleem en houden elkaar in stand, want als hij lang slaapt, heb ik stuwing en mijn lichaam reageert daar heel sterk op. De ene dag kolf ik nog extra 100 cc af, heeft de kleine groene poep en de volgende dag zit ik met een huilende baby die uit alle macht probeert nog iets uit een lege borst te krijgen.
    Ik overweeg hierom om op de klok te gaan voeden. Naar mijn idee kunnen zowel baby als ik daar tevredener door worden, na een wenperiode natuurlijk.
    Probleem is wel dat ik met kolven dit schema niet kan aanhouden op mijn werk: voor de klas op de middelbare school, 3 dagen per week.
    Mijn werkdagen zien er als volgt uit: ergens tussen 5.00 en 6.30 de kleine voeden (ligt eraan of hij zich zelf meldt of dat ik hem wakker moet maken). Om 7.40 leegkolven (tussen 110 en 240 cc, afhankelijk van hoeveel nachtvoedingen). Dan half 11 of 11.20 of 12.15 weer leegkolven (verschilt per dag-ingeroosterde tussenuren) En dan kolf ik ergens tussen 14.45 en 16.00 nog eens 1,5 of 1 1/4 borst, zodat als ik om 18.00 thuis kom de kleine gelijk te eten heeft, want dan heeft ie (mama)honger en drinkt hij meestal alles op. (gisteren had hij een half uur voor ik thuis kwam nog 130 cc uit de fles op en heeft hij naar schatting toch direct zo'n 100cc bij mij gedronken)
    Ik kolf meestal tussen de 350 en 450 cc. Op het kdv heeft hij tot noch toe max 300 gedronken, bij papa gisteren 430.

Het liefst wil ik nog een poos volledig bv geven, maar mijn werkdagen zijn daardoor echt rennen en vliegen zonder pauzes (want ik mag niet 5 min later zijn voor de les) en als de nachten dan ook nog niet rustig zijn....pfffff
    Ik wil in ieder geval nog lang gedeeltelijk bv geven.

Denken jullie dat het mogelijk of verstandig is om op de klok te voeden? Wat zou een verstandig schema kunnen zijn, gezien mijn werk? Om de drie uur kan mijn productie/opslag in ieder geval aan, ik weet niet of dat lukt in combi met langer slapen 's nachts. Hoe introduceer ik dit?

Dankjulliewel alvast voor het meedenken.

O ja, de kleine man is nu bijna 4 maanden

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Goed dat je door hebt gezet en het nog steeds vol houdt! Topper!

Lastig voorspellen of het zal lukken een ander schema te introduceren. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen?
    Kolf je makkelijk? Sommige moeders kunnen een kolfbeurt minder toe na verloop van tijd. Dat maakt misschien de druk iets minder als je een maand verder bent.

Kan het zijn dat je denkt dat er minder in de borst zit maar dat wel meevalt? dat je zoontje heel veel drinkt, snel klaar is en daardoor weer snel komt voor de voeding?

Overigens zijn kindjes rond deze leeftijd aan het ontwikkelen: ze zijn sneller klaar omdat ze effectiever kunnen drinken. Je borsten stuwen ook niet meer naar iedere voeding toe. Kindjes zijn bezig met ontdekken van de wereld en hebben niet altijd tijd om een hele voeding uit te drinken, waardoor ze relatief snel weer willen...

Misschien goed om een lactatiekundige te vragen je hele beeld door te spreken? Zij kan ook je werkdagen en planning doorspreken met je. Soms helpt het om te zien wat er gebeurt tijdens een voeding.

Succes!

3. Sophora

Sophora Lid

16 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

vooral 's ochtends gunt hij inderdaad zichzelf de tijd niet om goed te drinken, maar dan lacht hij erbij, voedt ik later nog eens en gaat hij daarna lief slapen.

zuigen-tepeltrekken-loslaten huilen en weer aanvallen, dat is wat ik volgt na een dag met (wat) stuwing. Dit gedrag is op zich redelijk normaal hier, door een vrij zwakke tsr, maar als de melk eenmaal stroomt, dan gaat het wel. En als de borsten vol zijn en hij niet zo hongerig meer is tegen de tijd dat de borst leegraakt, dan valt het ook wel mee.

Ik kolf heel makkelijk, ondanks de zwakke tsr. Met kolven krijg ik meestal wel alle hardere plekken weg, de kleine lukt dat meestal niet, ondanks massages en compressie. (totdat het echte verstoppingen worden, dan heb ik wel de kleine man nodig, dat lukt niet met de kolf)

Onze kleine man is niet sneller klaar met drinken dan vroeger, hij doet er eerder langer over. Het echte "tanken" deed hij vooral in de eerste paar weken. Nu gebeurt het soms zelfs dat hij minimaal 2 a 3 keer moet zuigen, voor hij slikt. De voedingen duren meestal 15-20 minuten, max 30.

Ik zit te denken aan het volgende schema, dit past denk ik zo goed mogelijk bij wat hij normaal doet: na een doorslaapnacht s ochtend vaker en in de vroege avond vaker:

6.00 / 8.00 / 11.00 / 14.00 / 16.30 / 18.30 / 20.00 / mijn bedtijd-droomvoeding en dan hopelijk geen nachtvoeding.

Dit lijkt me een schema dat zo goed mogelijk recht doet aan zijn natuurlijke behoeften. Wat denk jij?

groet,

Marianne.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Klinkt prima, je biedt voldoende de gelegenheid om te drinken. Houd je borsten in de gaten, maar het klinkt alsof je er goed op bedacht bent! (verstopping)
    Wanneer je gevoelig bent voor verstopping kun je lecithine overwegen, een voedingssupplement.

5. Sophora

Sophora Lid

16 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Ik gebruik al een kleine hoeveelheid lecithine in de hoop te voorkomen mijn moeder achterna te gaan: cva op haar 46e en nu halfzijdig flink verlamd...
    Ik wist niet dat dat ook tegen verstopping in de borsten helpt!

Deel Deze Pagina