Hallo meiden, Na wikken en wegen hebben we vandaag besloten de borstvoeding af te bouwen en geheel over te gaan op de fles. Het kost me op dit moment te veel energie en levert te veel stres op om het werken, gezinsleven en borstvoeding te combineren. Dit topic is er volgens mij wel eens eerder geweest, maar ik kan het zo snel niet meer vinden.... In verband met werktijden en oppas, wil ik eerst de voeding van 11 uur afbouwen, dan die van 15 uur. Nu vraag ik me af, is het verstandig om eerst borstvoeding met kunstvoeding te mengen om haar aan de smaak te laten wennen of om gelijk kunstvoeding te geven. Ga het niet meteen morgen doen, omdat ik de oppas niet wil opzadelen met een eventueel boze baby, maar ga het dinsdag doen, omdat ik dan zelf vrij ben. Morgen krijgt ze gewoon gekolfde melk. Dus morgen weer voor het eerst kunstvoeding halen. Ik denk er over om weer nutrilon te geven. Heeft de oudste ook gehad en ging prima. En de hoeveelheid...ook weer zoiets.... Nu drinkt ze gekolfde melk, ongeveer 200 ml per fles. Ik neem aan dat dit voor nutrilon veel te veel is. Ze krijgt 5 voedingen op een dag en is 7 kilo. Waar kom ik dan op? Ik hoop dat jullie me weer een eindje op weg kunnen helpen, want ik ben zo moe dat nadenken op het moment niet mijn sterkste kan is
Hoi Nutrilon is prima, maar huismerken zijn precies even goed. Verschil zit hem in de mooie verpakking dus als je een etos,kruidvast, jumbo etc in de buurt hebt kan je ook eigen merk voeding halen. Friso heeft een mooie bewaarbus met afstrijkrandje waar je het dan in kan doen. Ik heb het eerst wel gemengd en de overgang ging makkelijk. 5 flessen van 200 cc is geen probleem.van nr1 kv mogen ze 1000cc hebben op een dag. Dus als je op 5 flessen zit kan je gewoon nr1 gebruiken, ook na 6 maanden. nr2 mag ze straks maar 800 cc van hebben, sommige kindjes zijn dan nog niet toe aan 4 flessen, dan gebruik je nr1 langer. Zit vrijwel hetzelfde in Een fles van 200cc is dan 180cc water en 6 schepjes
Mocht hij niet meteen kv accepteren: probeer eens Friso ipv Nutrilon. Die is een stuk zoeter en romiger dan Nutrilon en komt daarmee qua smaak meer in de richting van modermelk. Daarnaast zou ik kleinere hoeveelheden in de fles doen in het begin. 1. hij is een borstkindje en heeft waarschijnlijk de doordrink effect: hij zal net zolang drinken totdat het op is. 2. in het begin zal kv een stuk zwaarder op zijn maag vallen, hij is immers de licht verteerbare borstvoeding gewend. Dus al met al heb je het risico dat ie zich voltankt met kunstvoeding en daarna buikpijn krijgt. Bied de eerste week ong 120cc per fles aan, en vul het evt aan met borstvoeding. Langzaam kun je dan de fles ophogen als je wilt. In het begin zou ik ook evenveel voedingsmomenten aanhouden, dan is de overstap voor hem wat makkelijker.
Bedankt voor de tips Adi! Dat van die kleinere flesjes ga ik zeker zo doen...want mijn vriend zei ook al: Ze drinkt die van 180 leeg en dan is ze boos dat ie op is, maar als ik dan 2 minuten later een flesje van 50 heb opgewarmd, hoeft ze niet eens meer. En da's weer zonde, want dat kunnen we dan weggooien... kv natuurlijk ook, maar daar heb ik me niet voor in het zweet hoeven werken Is gevoelsmatig anders... 210 gaat ook schoon leeg...alleen van 240 laat ze wat staan
ik heb ook helaas moeten stoppen met borstvoeding en zijn overgestapt naar kunstvoeding. Heb eerst nutrilon gegeven, en nu we op opvolgmelk 2 zitten ben ik overgestapt naar kruidvat. Ik heb borstvoeding en flesvoeding niet gemengd, ze dronk meteen de flesvoeding en deed daar niet moeilijk over. herkenbaar van het boze en snelle drinken. Hadden wij ook. Uiteindelijk op advies haar de fles laten drinken in 3 momenten. Dus tijdens de fles 3 keer stoppen om haar te laten boeren of bij te komen. En dat heeft geholpen. Ze moeten ook niet te snel over de fles doen dat is niet goed. qua smaak is het maar net wat je kindje wil, de een gaat na borstvoeding meteen nutrilon drinken, terwijl de ander dat absoluut niet wil. Een ander heeft liever de smaak van Friso, en weer een ander die van kunstvoeding. Het is een kwestie van even uitproberen! sterkte met het afbouwen, het komt vast goed!
Het hangt helemaal van je baby af of mengen nodig is of niet. Sommige babies hebben het nodig om aan de andere smaak te wennen. Als je bij een voeding half mm en half kv geeft, dan is het beter om eerst de mm en dan pas de kv te geven. Je kind profiteert dan meer van de goede eigenschappen van jouw melk. Wat het afbouwen betreft: rustig aan! Beste is om een dag of 10-14 per af te bouwen voeding uit te trekken. Dan is de overgang voor zowel je baby als jouw lichaam het gemakkelijkste. Als de voedingen overdag zijn afgebouwd kun je altijd kijken wat je met de verdere voedingen doet. Afbouwen maakt het geven van borst niet verboden...je kunt het ook combineren. Overigens, zolang je (deels) zelf voedt heb je natuurlijk recht op je voedpauzes (maximaal 25% van je werktijd). Daarnaast, tot 6 maanden na je bevalling moet je werkgever je in de gelegenheid stellen extra rustpauzes te nemen (ook als je niet zelf voedt). Aangezien je zo moe bent zou ik dit zeker op het werk aankaarten. Daarnaast, ik schreef het al in je andere topic: ga op tijd naar bed! En ga naar de dokter om een medische oorzaak van je vermoeidheid op te sporen!
Hier ook net begonnen met het overstappen op fv. In het begin Nutrilon geprobeerd maar daar dronk ze niks van, ging zelfs kokhalzen Nu Friso en dat drinkt ze wel! Wel eerst gemengd en dat gaat goed. Nu rustig afbouwen... Succes!
Gister 1x kolven op mijn werk overgeslagen en merk nu dat ik 1 voeding "mis". Ze krijgt straks de borst (1e voeding van vandaag) en dan rond 12 uur ga ik nutrilon proberen. Ben vandaag zelf vrij, dus kan dan even proberen of ze het wil. Zo niet, dan heb ik nog een fles gekolfde melk staan, dus kan dan mengen... Ga in ieder geval deze week 1 voeding afbouwen. De 2de van de dag krijgt ze dan de fles. Ben echt heel benieuwd...
In de ochtend maak je meer melk. Ik denk dat je het jezelf gemakkelijker maakt als je eerst de middagvoeding aanpakt!