Overstappen van borstvoeding naar kunstvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Lily30, 19 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lily30

    Lily30 Actief lid

    1 okt 2022
    203
    150
    43
    Vrouw
    Ervaringen gezocht!

    Hoe stap je over op kunstvoeding en dan vooral: hoe werkt dat ‘s nachts?

    Mijn baby is op dit moment 8 maanden oud. Hij krijgt al deels kunstvoeding (nu 2x per dag, soms 1x). Verder geef ik borstvoeding. De laatste weken zitten we weer op 2 nachtvoedingen ipv 1. Hoe werkt dat met kunstvoeding? Meer dan 4 flessen per dag mag niet toch? Kleinere flessen geven is ook niet echt een optie, hij drinkt 180-200cc per keer.

    Ik wil graag stoppen/fors afbouwen met borstvoeding in de hoop dat mijn menstruatiecyclus terugkomt. Ik zou graag een tweede kindje willen en heb ervaring met een uitblijvende cyclus/eisprong (na het stoppen met de pil). Ik ben bang dat mijn lichaam lang de tijd nodig heeft om een cyclus op gang te krijgen en wil er het liefst niet weer 1,5 jaar op wachten…
     
  2. Lily30

    Lily30 Actief lid

    1 okt 2022
    203
    150
    43
    Vrouw
    Niemand?
     
  3. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    Steeds een voeding laten vallen. Als je de 2e voeding heb laten vallen, en dat gaat goed ga je naar de 3e. En dan kijken welke voeding je fijn vind om te laten vallen! Zo deed ik het toen de tijd.
     
  4. Lily30

    Lily30 Actief lid

    1 okt 2022
    203
    150
    43
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Voedingen laten vallen lukt inderdaad wel, ik vind het alleen moeilijk met de nachten. Als ik nu een dag weg ben krijgt hij soms al (bijna) volledig kunstvoeding. Dan zou hij volgens de richtlijnen niet meer s nachts voeding mogen, omdat hij dan over de max gaat. Maar die heeft hij blijkbaar nog wel nodig…
     
  5. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    Als hij het nodig heeft zou ik het gewoon geven! Eventueel ‘s nachts een klein flesje.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Geef je nummer 1 of nummer 2 voeding? Van nummer 1 mag je 5 flessen van 180/6 geven dus dan zou ik dat geven.
    Hier was ze toen ook nog verzot op d'r melk, inmiddels wordt het wel vlot minder.
    Wat wij in de nacht doen zijn kleinere en verdunde flessen geven. Zeker op deze leeftijd is het vaak geen honger meer, maar puur gewenning en een manier om weer rustig in slaap te komen.
    Hier kreeg ze bijv 150/4 en inmiddels is 100/2 voldoende om weer lekker verder te slapen.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Oh en heb je wel een kleine speen op de fles? Want als ze het heel snel naar binnen klokken lijkt het ook vaak alsof ze meer willen.
     
  8. Lily30

    Lily30 Actief lid

    1 okt 2022
    203
    150
    43
    Vrouw
    Nummer 2! Stom, verdunde flessen had ik niet eens aan gedacht. Goede tip :) ik ben bang dat hij met een klein flesje niet tevreden is namelijk. Ik heb een speen voor 6+ maanden erop, hij drinkt super snel. Met een kleinere speen wel minder, maar dan is hij steeds ‘boos’ xD
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.052
    14.321
    113
    Wij lengden de fles aan, zéker die "extra" van de nacht. Zowel G als R hadden van die bunkerdagen, nouja nachten. Na de 4e nacht begon ik met aanlengen. Tijdelijk er overheen kan, maar je moet t niet langdurig hebben. Met een groeispurt zijn t helemaal hongerlappen.

    Totaal volume bleef wel 180, maar dan met een schep poeder minder. Lukte dat prima was de nacht erna nog een schep poeder minder. (De voeding overdag moest dan wel voldoende zijn uiteraard, maar dat was bij ons nooit zo'n issue)

    Meneer is nu 2 en in de ochtend wil hij nog altijd zn fles (!) warme melk. Ach, ik heb dat met koffie...
     
    Lily30 vindt dit leuk.
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.297
    26.676
    113
    Vrouw
    Als hij het nodig heeft dan heeft hij het nodig.
    Mijn oudste was destijds ook een hongerlapje. Op een gegeven moment hield mijn productie het niet meer bij, dus toen zijn we naar de fles overgestapt.
    De borst geef je op verzoek. Je weet niet hoeveel, maar hij neemt wat hij nodig heeft.
    De fles ben ik ook op verzoek gaan doen. Had hij niet genoeg aan 180? Dan gaf ik 240.

    Cb boos. Was te veel zeiden ze. Maar ik ga hem niet laten huilen om meer, dus toch gegeven. Groei was perfect op de lijn.

    Zelfde gold voor de nacht. Nee, geen nachtvoeding meer, zeiden ze.
    Maar als hij lag te krijsen van de honger dan ging er gewoon een fles in. Baby tevreden. Mama tevreden.
    Ik zie hier geen verschil met borstvoeding.
     
    Lily30 en Nummer4 vinden dit leuk.
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
    De oudste was ook een hongerlap, die zat al snel op het maximum aantal flessen en daar gingen we met regelmaat een fles overheen. Niet gek ook met een geboortegewicht van bijna 5kg. Hij is nu een ontzettend magere lange slungel geworden dus heeft er niks aan overgehouden ;)
     
    Lily30 vindt dit leuk.
  12. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Je zou misschien ook nog overdag en voor de nacht enzo alles kunstvoeding kunnen geven. Zodat je aan de max hoeveelheid zit. En dan in de nacht nog een beetje borstvoeding. Dan heb je maar 1 of 2 borstvoedingen per 24 uur, vaak komt de cyclus dan wel terug..
     
  13. Lily30

    Lily30 Actief lid

    1 okt 2022
    203
    150
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de tip! Ik geef nu nog 3 en soms 4 keer borstvoeding, sinds een week heeft hij opeens de nachtvoedingen laten vallen ( voor zolang het duurt). Nog even en dan probeer ik er inderdaad 2x van te maken. Hoop zo dat het werkt!
     

Deel Deze Pagina