Advies gevraagd schema 4 maanden

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door LesleyS, 21 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LesleyS

LesleyS Actief lid

17 jun 2013
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    Net als Spruitemoeder hier een vraag over het schema van mijn dochter die aanstaande vrijdag 4 maanden is.

Dit is het schema van mijn dochter:

6:30-7:00 wakker worden, verschonen, fles (dr Brown, 180 cc met 6 scheppen) Zie de slaapsignalen van mijn moppie niet altijd even duidelijk dus probeer aan te houden na 60-75 wakker en een gaapje of twee lekker in haar eigen bed. In slaapzakje waar haar armpjes ook in zitten.

En dit tussen de drie en vier uur verder over de gehele dag. Het mooie is dat na de fles van 19:00 ze heel snel in slaap valt en we haar altijd wakker moeten maken voor de fles van 23:00/24:00. Slaapt sinds dat ze 6 of 7 weken de nacht door.

Mijn vragen:

Mijn dochter heeft reflux en krijgt hier medicatie voor, heb echter het idee dat ze moeite heeft om de 180 te verwerken maar aan 150 heeft ze echt niet meer genoeg. Is dit een kwestie van wennen?

Ik zit er aan te denken om toch jbpm of nutriton te gaan gebruiken. Heeft pure jbpm een smaak? Ik ben zo bang voor krampen. Weet dat mijn dochter erg onrustig is, veel heeft gehuild en slecht (heeft) slaapt op de dag maar kan de vinger er maar niet op leggen of het eten wat terugkomt haar misschien tegenhoudt in doorslapen (wordt nu vaak wakker na 30-45 min)

Brengt me op de volgende vraag: is het zo dat sommige baby's het moeten leren na de eerste slaapcyclus weer verder te slapen? Soms kan ik duidelijk zien dat ze wakker is, lachen en babybabbel maar komt ook regelmatig voor dat het jengelen na een half uurtje weer begint...

Hoe weet ik wanneer het zover is dat de laatste fles eraf kan? Hoe kan ik dat aan haar merken?

Hoop dat ik het duidelijk verwoord, ben nog erg onzeker en zoekende. Schaam me soms dat ik mijn lief nog niet altijd goed doorheb qua signalen en huiltjes.

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Met 4 maanden kunnen kindjes vaak wel rond de 90 min wakker blijven. Ikzelf merk dat ik het beter kan rekken richting de 90 min dan bij de eerste slaapsignaaltjes in bed leggen. Je kunt ook uitproberen wat bij jouw kindje werkt.

Dat ze na 45 min vaak wakker worden komt omdat een slaapcyclus dan voorbij is. Na een cyclus doorslapen is inderdaad een kwestie van leren. Daarom schaam ik mij er ook niet voor om de kleine te laten liggen als ze wakker wordt en ze jengelt. Wat hier helpt is om dan het slaapmuziekje nog eens aan te zetten, dat leidt af en dan valt ze vaak weer in slaap. Ik ga alleen troosten als ze echt gaat huilen ipv jengelen.

Waarom wil je jbpm of nutriton gaan gebruiken in de melk? Ik zie zelf geen meerwaarde in dit soort toevoegingen. Of wil je de darmpjes rustig laten wennen aan iets anders dan melk? Wellicht dan eerst rijstmeel proberen, rijst is licht verteerbaar. Je kunt het dan heel rustig opbouwen. Klein beetje erin en als dat goed gaat langzaam meer erin doen.

Die laatste fles hebben wij bij beide dames eraf gehaald als ze zelf niet wakker werden voor de fles. De eerste sliep met 6 weken door van 19 - 3 uur en dan werd langer tot het vanaf 10 weken van 19 - 6 uur was. Onze jongste dochter gaat ook om 19 naar bed en slaapt nu tot 3-4 uur.
    Dus ik zou gewoon proberen wat je kindje doet als je haar niet meer wakker maakt. En wordt ze midden in de nacht wakker vanwege honger dan kun je kiezen wat je doet. Of 1x per nacht eruit of toch maar die avondfles. Ik ga er persoonlijk liever 's nachts een keer uit zodat ik op tijd naar bed kan. Maar dat is iedere voor zich.

3. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Allereerst, ik ken je gevoel over signaaltjes nog niet goed herkennen. Is echt vervelend he? De moeilijkste hier zijn de hongersignalen, wilde graag op verzoek voeden maar nu houd ik 3,5 4 uur tussen voedingen aan omdat ze over het algemeen jengelig en onrustig is dus moeilijk te peilen.

Verder met het slapen ook 90min, ik merk als ik haar eerder op bed leg ze lang ligt te jengelen. (soms na de ochtendvoeding om 7:00 gaat ze wel na 75min naar bed)

Hier gaat ze na 19:00 ook braaf slapen en maken wij haar ook nog steeds wakker voor de avondvoeding omdat ik het fijner vind om savonds fles te geven dan snachts. We hebben regelmatig geprobeerd om haar niet wakker te maken maar het werkt nog niet hier. Dat is natuurlijk bij ieder kindje anders, je kunt het toch een avondje proberen?

Over de cyclussen, soms valt ze vanzelf weer in slaap, soms met een speentje en soms ook niet. Zit echt totaal geen ritme in. Heb geduld, het vanzelf weer in slaap vallen na een cyclus komt echt wel. Ze doet het snachts overgens toch ook dus ze kan het wel ;).

4. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik heb ook lang moeite gehad met het herkennen van de signalen, en ineens gaat het sinds een paar weken erg goed. Dus dat komt vast wel :) verder krijgt mijn dochter 50% comfort voeding van Friso met jbpm, daar zit geen andere smaak aan dan de standaard.. (ff getest bah :p)
    Wij hebben een camera boven haar ledikant en idd, na ongeveer 45 minuten wordt ze wakker, brabbelt wat en valt vaak weer terug in slaap. Hier is inmiddels wel een ritme.. ook dat komt vanzelf wel. Ze slaapt hier tegen 20 uur, en maken we haar wakker voor de laatste fles. Eigenlijk omdat dat voor mij veel beter uitkomt. Ik ga er liever om 23 uur nog even uit, dan om 3 uur, want mijn wekker staat om 5...

5. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Heel herkenbaar :)! Niet onzeker worden!

Mijn zoontje heeft ook (verborgen) reflux, het indikken met jbpm Tammi was geen succes hier.
    Ik geef sinds kort (hij is nu 3,5maand) 180/6 en ik laat hem dan bepalen wat hij opdrinkt, soms alles soms maar 120. (4flessen overdag en naar behoefte nachtvoeding)

Ik laat hem slapen na de fles van 19.00 en inmiddels komt hij dan rond 3.00/4.00. Het nadeel is dat je dus snachts nog een voeding hebt, maar zo volg ik zijn natuurlijke slaapbehoefte beter en het wakker maken vond ik zo sneu.
    Mijn zoontje is best onrustig tijdens/tussen de slaapjes maar ik laat hem dan zelf aanmodderen. Pas als hij gaat huilen, ga ik hem troosten en helpen ontspannen.
    Ik leg hem na 1,5 uur wakkere tijd in bed, hij slaapt tussen de middag vaak wel 3 uur. Soms gaat hij al na 60min naar bed: De slaapsignalen zijn hier sinds kort uitgebreid met in zijn oogjes wrijven, daarvoor vond ik het echt lastig.

Mijn zoontje heeft het sabbelen op zijn handjes ontdekt dus nu doet hij dat doorlopend (ook bij geen honger) dus ik geef hem nu om de 4 uur voeding of als hij gaat onrustig wordt.

6. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'flesvoeding'

7. Mimime

Mimime Niet meer actief

Hier bijna 4 maanden en ongeveer het volgende schema:
    8.00 180/6 met pap
    11.30-12.00 fles 180/6
    Hierna naar bed voor haar slaapje, meestal slaapt ze ongeveer 2 uur
    +\- 15.30 210/7
    +\- 19.00 210/7
    Daarna in bad en in bed

Ik maak haar niet wakker voor een fles en ze slaapt door.
    Voor ze doorsliep maakte ik naar om 23.00 wakker voor een fles.
    Misschien egoïstisch, ik maak haar liever om 23.00 even half wakker voor een flesje dan er om 4.30-5.00 uit te moeten. Wakker maken is sneu, maar mij wakker maken ook 😁😁 en zij heeft er overduidelijk minder last van gehad als ze even om 23.00 nog een flesje kreeg.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Met reflux zou ik niet boven de 150 geven eigenlijk. Je kan dan vaker voeden maar geen grotere flessen geven. Voor refluxkindjes is dat moeilijk te behappen.

Verder zou ik haar niet wakker maken, want dan verstoor je als het ware haar slaappatroon. Laat haar zelf maar uitzoeken of ze nog een nachtvoeding wil of niet.

De hazeslaapjes herken ik ook. Bij brabbelen liet ik haar ook liggen maar als ze huilde/jengelde haalde ik haar eruit. Ze wilde dan vaak weer een slok drinken en na een half uur weer naar bed. Dit was alelen de eerste 3 maanden zo.

Deel Deze Pagina