Zoals waarschijnlijk al duidelijk is heb ik een vraag over de kosten van de BSO. Volgend schooljaar gaat ons zoontje naar de kleuterschool, en dan hebben we BSO nodig voor maandag en vrijdag, van 15.15 tot 17.00 ongeveer. Er zullen hier vast al wel moeders zijn die hun kinderen op de BSO hebben zitten en die mij willen vertellen hoeveel geld ze per maand kwijt zijn, zodat ik weet hoe duur het ongeveer gaat kosten. En nee, ik kan niks berekenen op toeslagen.nl omdat ik geen jaaropgave heb.
Volgens mij betalen wij voor 1 dag BSO ongeveer de helft van wat we voor 1 dag KDV betaalden. Het uurtarief ligt ietsje lager en het zijn veel minder uren op een dag. En hoeveel je dan terug krijgt van de belasting is natuurlijk per gezin verschillend. Of je je kind om 17.00 uur al ophaalt maakt niet uit bij ons, je betaalt tot sluitingstijd (18.00 uur). Onze school is wel ietsje eerder uit dan 15.15 uur, dus jij zal denk ik nog ietsje goedkoper uit zijn dan wij.
Ik maak geen gebruik van het KDV, dus weet nog helemaal niet hoe het zit. Ons zoontje wordt nu opgevangen door opa's en oma's. Mag ik weten hoe duur dat is dan? Uurtarief van jullie BSO?
Wij betalen 6,25 per uur voor BSO voor onze dochter. Haar school stopt m 14.15 uur en dan tot 18.30 uur ( zo lang gaat ze niet, maar je betaalt het wel!) Jij zou dan uitkomen op ongeveer 3 uur BSO per dag, dus ongeveer 19 euro per dag x2= ongeveer 40 euro per week. Dit zu dan komen op zo'n 160 euro per maand, waarvan je dan een gedeelte terug krijgt. Wij krijgen 60% terug, ongeveer, maar dat is nkomensafhankelijk.
je kunt ook kijken of de site van de bso waarschijnlijk hoe duur het is.. over teruggaves kan ik je niks vertellen dat is inkomens afhankelijk..
voor toeslagen berekening heb je niet per se een jaaropgave nodig hoor. Loonstrookjes van jullie beiden x 12 en de vakantietoeslag erbij en evt overuren lukt ook. Kijk op een site van een kinderopvang voor bso wat de tarieven zijn. Dan kom je een heel eind
Wij betalen 5,89. Maar onze BSO is van de week failliet verklaard, dus de prijs is misschien aan een te lage kant. Ik heb al bij een andere BSO gekeken hier in de wijk en zij vragen 7,00 per uur.
6,25 per uur is denk ik een heel reëel bedrag om mee te rekenen. Je moet alleen wel meenemen dat je alleen in schoolweken (ongeveer 40 weken per jaar) 3 uur per dag BSO hebt, in vakantieweken (ongeveer 12 weken per jaar) is dat zo'n 10 uur (8.00-18.00 uur). Bij sommige BSO's kun je een pakket voor alleen de schoolweken nemen, dan betaal je niet voor die lange vakantiedagen (en mag je je kind dan ook niet brengen ). Vaak is er wel nog een verrekening voor studiedagen enzo, want dan vangen ze ook op. Wij betalen geloof ik zo'n 150,- per maand en dat is ook voor vakanties. Om het jezelf gemakkelijk te maken, kun je vast een prijsopgaaf krijgen van een BSO die je op het oog hebt, afgestemd op wat jullie af willen nemen (alleen schoolwekenopvang of ook vakantie-opvang)!
De bso kost hier ongeveer 300 euro per maand voor 2 dagen bso, 1 keer van 15:30 tot 18:30 en 1 keer van 12:00 tot 18:30. Wij betalen zelf 70 euro netto, maar wat je terugkrijgt is geheel afhankelijk van je inkomen.
Overigens hebben niet alle BSO's automatische vakantieopvang. Hier is het niet en ik heb geen opvang in de vakantie nodig. Je kan wel een soort strippenkaart kopen voor vakantieopvang, terwijl andere organisaties het automatisch meerekenen op jouw dag(en). Studiedagen e.d. zijn extra aan te vragen en dan betaal je de extra uren gewoon.
Hier geen ervaring met de BSO, maar misschien wel nodig in de toekomst. Moet je persé voor een hele middag betalen, ongeacht hoe laat je een kindje ophaalt? Stel dat je even een uurtje opvang nodig hebt na schooltijd, is BSO dan een optie? Is een uurtje mogelijk en betaal je alleen voor de tijd die je gebruikt? Of moet je kindje dan persé tot 17-18 u blijven en betaal je ook die uren? Kun je BSO zo nu en dan gebruiken als het jou uitkomt of krijg je vaste dagen en uren?
Je kind hoeft natuurlijk niet te blijven tot sluitingstijd maar je betaalt er wel voor. Zelfs als je afbelt omdat je kind ziek is of iets anders gaat doen betaal je er in principe wel voor. Voor incidentele of korte opvang is BSO niet de handigste optie denk ik. Een gastouder eerder, al weet ik niet precies hoe dat werkt en of je daar 'op oproepbasis' af kan nemen. Dit is dus voor 1 dag in de week, vergat ik er bij te zeggen... Vergelijkbaar met Snoopy's 2 dagen voor 300,- dus.
Wij betalen 128,- per maand voor 1 dag per week (15.00 tot 18.30 uur)...incl. vakantie-opvang (8.30- 18.30 uur)
Wij betalen bij Humanitas 273 voor 2 middagen in de week (3 uur/dag) en 12 weken vakantie-opvang. Dat was het goedkoopste pakket, hoe minder vakantieweken hoe hoger het uurbedrag. Ook hier geldt eerder ophalen toch volle mep uren betalen.
Onze BSO rekent iets meer dan 7 euro per uur. Daarbij inbegrepen zijn ook de activiteiten die ze aanbieden (variërend van dramales, dansen, knutselen, koken, judo, voetbal, paardrijden, ballet, zwemmen.... ieder kwartaal andere dingen). En alles wat ze aan eten en drinken aanbieden, behalve avondeten als je daar een keer gebruik van wilt maken. Ze bieden ook vakantieopvang, maar die betaal je alleen naar wat je afneemt. De gewone opvang betaal je vanaf ophalen van school (hier om 14.30) tot de gewone sluitingstijd, en dat is om 18.30. Ook als je je kind al om 17 uur ophaalt. Zoonlief wil trouwens niet mee als we zo vroeg komen; hij is dan nog bezig met een van zijn lessen... Volgens mij zijn we zo'n 570 euro per maand kwijt, voor 3 middagen per week. We krijgen weinig terug van de belastingdienst (max uurtarief is 5,zoveel en we verdienen te veel).
Wij betalen voor Jelle 6.75 per uur (van 15.00 tot 18.30). Jelle gaat 1x per week en de schoolvakanties de hele dag. Dat is gemiddeld per jaar 22,17 uur per maand. Daar betaal ik dan ongeveer 150 euro per maand voor. Ik krijg 109 euro terug van de BD, ik betaal dus 41 euro zelf. Bij Catalpa is het trouwens zo, dat als je alleen BSO wil in de schoolweken, dus geen opvang in de schoolvakanties hoeft, je een toeslag van 15 of 20% betaald. Dus dat komt er dan ook nog bij. Omdat je met de normale uurprijs vaak al boven de maximum vergoeding van de BD zit, moet je die 15 of 20% ook zelf betalen. Eventuele studiedagen worden bij ons niet mee genomen in de gemiddelde berekening, die worden achteraf in rekening gebracht. Daar krijg ik dus van Catalpa een aparte factuur van. Die uren moet ik dan bij de jaaropgave van de BD apart opgeven. (in 2011 ben ik die uren vergeten op te geven, gelukkig waren het er maar 3)
Wat de anderen ook al zeggen: Je betaald voor de openingstijd van de BSO. Ik ben het er ook niet mee eens, vooral omdat ze om 17.00 de 2 groepen samenvoegen en er dus een 2 leidsters naar huis gaan, maar goed, dat is een andere discussie... Bij catalpa hebben ze een strippenkaart systeem waarmee je wel flexibel uren op kunt nemen. (ook daar betaal je weer een toeslag van 15 of 20% op) Ik heb er ook aan zitten denken, omdat ik niet perse elke donderdag opvang nodig heb. Ik werk regelmatig maar tot 14.30, dan kan ik makkelijk om 15.30 aan school staan. Maar de leidsters gaven zelf al aan dat de donderdag een drukke dag is en dat er vaak geen plek is. Dan heb je dus geen drol aan je strippenkaart.
Bedankt voor jullie uitleg! Dan is BSO geen optie voor ons. Het zou alleen zo nu en dan om een uurtje gaan.
Oké, bedankt voor jullie antwoorden! Nu heb ik wel ongeveer een indicatie. Morgen ga ik de BSO hier in het dorp even bellen voor een prijsindicatie, ik begreep dat dat ook kon. Hier is er ook maar 1, die het meteen voor de omliggende dorpen regelt, dus ik heb maar weinig keus.