Vergoeding hangt niet altijd af van de zorgverlener maar de behandelcode. Ook tandartsen kunnen F-codes declareren (orthodontie) Ik heb al regelmatig klanten gesproken die verbaasd zijn dat orthobudget al op is. Maar blijkt dat tandarts in jaren ervoor ook al wat gedeclareerd te hebben, waarbij ouders dan aannemen dat dit onder basisverzekering zou vallen Tarieven/info/codes op allesoverhetgebit.nl
Wij zaten al 4 jaar bij CZ want die hadden een wachttijd toen, dus op tijd de aanvullende verzekering genomen (gezinnen) zodat we in totaal 2500,- per kind hadden voor de beugel. Dit bouwde zich elk jaar op. Eind 2020 begonnen onze 2 kids tegelijk met beugelen. En nu voor 2022 is het tegoed ineens maar 2045,- per kind! Echt stom dat ze dat zomaar kunnen veranderen. Zitten we dus al 4 jaar bij hun om zoveel budget te hebben voor niks. Bij ortho de verwachtte kosten voor 2022 opgevraagd en dat was natuurlijk stukken meer dan het budget dus gisteravond maar overgestapt naar VGZ. Die 1500,- is voor ons nog zeker genoeg voor het komende jaar en erna zien we wel weer. Ik zou dus zeker overstappen naar een andere verzekering (zonder wachttijd) en niet alles zelf betalen...
Ja dat hadden wij dus ook! Alvast van te voren betaald en elk jaar ging die vergoeding weer naar beneden, echt beeldscherminstellingen dat dat kan
Dat hangt echt van het gebit en de daarvoor nodige handelingen af. Mijn zoon was ook door zijn vergoeding heen en ik kon nog niet overstappen. De ene maand was ik alleen een controle kwijt, de andere weer meer omdat hij behoorlijk vaak wat aanpassingen nodig had.
Ja hier elke maand aanpassingen, maar dat wordt nooit extra berekend volgens mij, zit bij het tarief in.
Goede tip zeg. Ik heb zojuist mijn aanvullende pakket aangepast omdat we even klaar zijn met de beugels maar over een aantal jaar zal de jongste weer aan de beurt zijn. Bij mijn huidige verzekeraar heb je sws een jaar wachttijd maar goed om te weten dat je dus ook kan overstappen en direct een vergoeding krijg. Hier was het toch al 1500 euro en de rest hebben we zelf betaald. Is natuurlijk gekkigheid dat je een jaar lang meer premie moet gaan betalen om vervolgens een jaar later voor een vergoeding in aanmerking te komen.
Man heeft het hoogste pakket bij Vgz, dochter is bij hem meeverzekerd. Aankomend jaar zijn de verwachtte kosten 1000,- en dat is gelijk aan de extra premie. Zelf zit ik bij Menzis en daar zijn de jongens meeverzekerd, voor oudste zoon heb ik de tandverzekering aangezet zodat indien nodig hij dan gelijk kan beginnen met de beugel. Tot 10 jaar is die verzekering gratis, daarna kost hij 17 per maand, krijg dan een bedrag van 2000 vergoed. Dat scheelt best met de verzekering van mijn man, hij betaald volgensmij 52 voor het aanvullende pakket en is dan tot 2500 vergoed.
Ik ben overgestapt naar IZZ van VGZ. Ik zat bij Zilveren Kruis, maar daar mocht mijn pakket niet omhoog omdat ik ooit wortelkanaalbehandelingen heb gehad. Ik heb nu een implantaat nodig dus wilde mijn pakket verhogen, nu dus overgestapt en er nu dubbel blij mee want net bij de tandarts te horen gekregen dat de oudste naar de ortho moet. Zelf hebben wij nooit een beugel gehad, maar voor het geval dat wilde ik het pakket verhoogd hebben, nu dus erg blij mee. Geen wachttijden en ook geen vragenformulier.
Deze info klopt niet. Jij mag inderdaad niet je tandartsverzekering verhogen naar 3 of 4 sterren bij een te verwachten dure behandeling binnen 2 jaar. Echter zit bij Zilveren Kruis de orthodontie in de aanvullende ziektekostenverzekering (dus waar je fysio ook uit komt) en niet in je eigen tandverzekering. Dus als je bij ZK al aanvullend 3 of 4 sterren had in 2021 had je zoon in 2022 met beugel kunnen beginnen
Het was voor mij goedkoper om het via vgz te doen. Nu meerdere vliegen in één klap, brillen vergoeding (3 brildragers) steunzolen (3×) fysio en orthodontie + de tandarts.