Sint en verschillende verhalen..

Discussie in 'De lounge' gestart door din0, 5 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.130
    1.829
    113
    :) Nou ben ik toch wel erg benieuwt naar de verhalen achter sint.

Ik ken hem als de goed heilig man en de pieten als hulpjes.
    En wie stout is kreeg een steenkool of werd mee genomen naar spanje.

Maar hij komt uit turkije.:cool:

Maar nu zag ik dat er ook andere feestvieringen worden gedaan in het buitenland nou ben ik best wel benieuwt hier naar.

T is immers 5 december maar lees ook dat er op 6 december gevierd word.

:)Dus kom maar op met andere verhalen.

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hier in Duitsland heet het Nikolaus en Nikolaus komt met Krampus (of alleen) en doet dan op 6 december wat in de schoen. Er is geen pakjesavond. Naar mijn weten wordt Sinterklaas alleen gevierd in Belgie, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, voormalige Nederlandse gebieden en bij Nederlandse immigranten in Australie/Nieuw Zeeland/Canada/VS etc.

3. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Sint Nikelaas is idd van turkse afkomst. Is op 6 december jarig en komt op 5 december om als goedheilige de kinderen cadeaus geven die het niet breed hebben.
    In de loop der jaren is het heel commercieel geworden en worden kinderen overladen met cadeaus.

4. MLkids

MLkids Niet meer actief

Sint Nicolaas van Myra komt inderdaad uit Turkije. Hij staat bekend om de 3 zakken goud die hij naar de armen gooide.

Sint Nicolaas van Myra is niet jarig op 6 december, dit is juist zijn sterfdag wat 100-en jarenlang geeerd werd.

Pas in 1850 werd dat naar een 'commercieel' iets omgetoverd en werden de eerste pieten in ons land gespot. Sindsdien is het enkel maar commercieler geworden.

Het verhaal wat ik van vroeger uit mee heb gekregen is dat Sinterklaas uit Spanje komt, met de pieten uiteraard, die pieten zien zo zwart vanwege het roet in de schoorsteen. Ze komen iets in je schoen doen als je lief bent geweest en als je niet in het boek staat dan krijg je cadeaus met pakjesavond.
    Ben je stout geweest dan werd je meegenomen in de zak en werden er pepernoten van je gemaakt.
    Zwarte Piet heeft hulppieten die heel het jaar op de daken zitten te kijken of jij wel goed luistert en je bordje goed leeg eet. (vooral dat was scary, maar het werd pas in begin november vaak aangehaald).

Wij maken er geen boeman van, onze oudste dochter is al als de dood, dus de sint komt enkel lekkers en cadeaus brengen omdat je het hele jaar zo lief bent geweest (en zeg daarbij niet dat ze ook weleens stout zijn).

5. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Sint nicolaas is officieel Turks:

Tijdens dit bijzondere evenement worden er op 6 december 15 paren in de echt verbonden in het Santa Claus Museum in Demre, Antalya.
    Waarom? Nou, omdat de Sinterklaas traditie oorspronkelijk uit Turkije komt.

Saint Nikolaos leefde in Myra (Demre) in de 4de eeuw. Hij werd geboren in Patara en bracht het tot bisschop van de Grieks-katholieke kerk in Myra. Tijdens zijn leven reikte zijn invloed al ver.
    Een heel bekend verhaal gaat over een meisje dat geen geld had voor een bruidsschat en daardoor gedwongen zou worden tot een leven als prostituee. Saint Nikolaos vond dat maar niets en gooide drie zakken met goud in haar tuin als bruidschat waardoor ze kon trouwen.
    Dit verhaal vormt ook de basis voor het gebruik om cadeaus te geven tijdens Sinterklaas. Saint Nikolaos stond niet alleen bekend als kindervriend, maar hij was ook de beschermheilige van zeelieden, reizigers en gevangenen.

De kerk van Sint Nicolaas
    Het vroegere Myra, destijds een van de belangrijkste steden van het Turkse Lycië, heet tegenwoordig Demre. Hier staat nog altijd de ruïne van de kerk waar Sint Nicolaas is begraven, de Aziz Nikolas Kilisesi. De stoffelijke resten van Sint Nicolaas werden in 1087 door Italiaanse zeelieden weggeroofd en worden tegenwoordig tentoongesteld in de Italiaanse plaats Bari. Elk jaar op 6 december wordt er in de kerk een mis gehouden, waar duizenden bezoekers uit binnen- en buitenland op af komen.

Unieke huwelijks locatie
    Het is vrij uniek om in het Santa Claus museum in Demre te kunnen trouwen. Niet alleen op de sterfdag van “Saint Nikolaos” is het mogelijk om deel te nemen aan een collectieve huwelijksvoltrekking. Voor dit jaar is het nog mogelijk om op eerste kerstdag in het huwelijk te treden. Voor 2010 zijn de data; 6 januari, 14 februari en 5 juni gereserveerd.

Turkije wil resten Sint-Nicolaas terug - NOS Nieuws

:D

6. Pluizje

Pluizje Bekend lid

31 okt 2011
    661
    14
    18
    Ik heb ooit een verhaal over sinterklaas gelezen over een slager die (zijn?) kinderen in mootjes had gehakt en in een ton nad gestopt. Toen kwam sinterklaas de kindjes weer levend maken :D
    Iets van die strekking in ieder geval, was nog vrij jong dat ik het las en heb het alTijd een luguber verhaal gevonden haha

7. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    #7 Mukkie11, 6 dec 2012
    Laatst bewerkt: 6 dec 2012
    Sint Nikolaas is een Byzantijnse heilige uit Griekenland (vroeger waren de gebieden die in klein azie liggen nog grieks) en hij heet Agios (Sint) Nikolaos.beschermheilige van de scheepvaart (vandaar de stoomboot!) op 6 december is deze feestdag.in Griekenland wordt het vooral gevierd als naamdag en omdat veel mannen Nikos heten is het een uitgebreid feest.ook kerken die zo heten vieren uitgebreid feest.in Griekenland brengt een andere Sint cadeautjes aan kinderen rond kerst en nieuwjaar.

Ik heb tien jaar in Griekenland gewoond vandaar...het bovenstaande klopt inderdaad over waar Sint Nikolaas vandaan komt.

Dat hele verhaal van Spanje en de pieten komt weer door vermenging van verhalen en tradities.

Zo zal je in Griekenland vaak versierde bootjes zien en wij hadden naast een kerstboom ook een versierde boot staan.dit is dan weer de invloed van Sint Nikolaas.

8. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Bij mijn schoonouders in duitsland vieren ze het zelf niet maar kennen ze hem als Nikolaus met knecht Ruprecht!!!.
    Niet echt een aardige man en er was maar 1 "piet" die je meenam als je stout was.

Beetje scary typ dus.
    Ben blij dat ze op onze manier meegaan met al zijn pieten en leuke spanning vooraf.

Deel Deze Pagina